  • Data: 2006-01-25 08:49:25
    Temat: Re: Druki ZUS a odpowiedzialnoś za fałszywe zeznania?
    Od: "trojden" <t...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Dawniej na każdym świstku wypełnianym w urzędzie a'priori pouczali o
    > odpowiedzialności z art. 247 kk. Druki były jeszcze długo po tym, jak
    > nowy kodeks wprowadzono. Generalnie to pouczenie moim zdaniem było bez
    > sensu. Jeśli ktoś nawpisywał by tam bzdur, to może odpowiadać czy to
    > za fałszowanie dokumentu, czy to za wyłudzenie jakiegoś tam
    > świadczenia. Ale nie za fałszywe zeznania.
    >
    > Co do §6, to nie należy zapominać, że stosuje się go tylko. gdy
    > przepis ustawy przewiduje możliwość odebrania oświadczenia pod rygorem
    > odpowiedzialności karnej. Tych ustaw jest kilka. Tak z głowy, to
> [...]

    ZUS podlega pod KPA (jest zapis w "ustawie o ZUS") ale odpowiedzialność
    karna dotyczy zeznań w postępowaniu na mocy ustawy. Znalazłem orzeczenie
    Sądu Najwyższego w podobnej sprawie - oskarżony został uniewinniony za
    złożenie fałszywej deklaracji celnej a SN uznał że oświadczenie na
    deklaracji urzędowej nie spełnia znamion przestępstwa z art. 233 KK uznając
    w szczególności iż takiej deklaracji nie składa się z własnej woli a
    obowiązkowo (ustawa o KPA precyzuje ten temat). A poza tym zastanawiam się
    czy można mówić w tym przypadku o "zeznaniach w postępowaniu" czego wymaga
    art 233KK