  • Data: 2006-01-26 09:06:16
    Temat: Re: Druki ZUS a odpowiedzialnoś za fałszywe zeznania?
    Od: "trojden" <t...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Zacytowane przez Ciebie orzeczenie jest mi znane. Rzecz w tym, że
    > postępowanie w sprawach z ubezpieczenia społecznego też jest
    > prowadzone w oparciu o kpa.

    No właśnie! A złożenie "deklaracji zgłoszeniowej" (druku) do ZUS nie odbywa
    się w "postępowaniu" regulowanym przez KPA lecz bezpośrednio na podstawie
    ustawy o ubezpieczeniach społecznych. Wzór druku zgłoszeniowego określony
    jest na mocy rozporządzenia mininistra a więc przepisu niższej rangi niż
    ustawa....
    Postępowanie administracyjne ma dopiero miejsce wtedy gdy zostanie ono
    wszczęte decyzją urzędnika, którego postępowanie reguluje właśnie KPA. Więc
    wg mnie jest to identyczna sytuacja jak przy wspomnianym złożeniu deklaracji
    celnej, gdzie orzekał SN. Tak więc wg mnie zapis o odpowiedzialności karnej
    z art 233KK przy podaniu danych niezgodnych z prawdą nie mógłby być
    penalizowany bo wynika on (ten zapis) wyłącznie z decyzji ministra a nie
    ustawy. A art 233KK par6 stanowi że oświadczenie musi zostać złożone przed
    osobą do tego uprawnioną na mocy ustawy. Urzędnik w okienku ZUS taką osobą
    nie jest.