eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoPostępowanie dyscyplinarne w oświacieRe: Dostałem odpowiedź z kuratorium
  • Data: 2005-05-20 08:58:58
    Temat: Re: Dostałem odpowiedź z kuratorium
    Od: "Roman G." <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    Czy tak może to pismo brzmieć?

    Minister
    Edukacji Narodowej i Sportu
    Skarga
    Na podstawie art. 221 § 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks
    postępowania administracyjnego (Dz.U. 1960 nr 30 poz. 168) pragnę złożyć
    skargę na działania Rzecznika Dyscyplinarnego dla Nauczycieli oraz
    Dolnośląskiego Kuratora Oświaty w sprawie odmowy dostępu do informacji
    publicznej.
    Uzasadnienie:
    Dnia 9 maja 2005 r. w osobistej rozmowie z Rzecznikiem Dyscyplinarnym
    wnioskowałem o zapoznanie mnie z zarzutami postawionymi dyrektorowi i
    nauczycielom Zespołu Szkół w M. w ramach prowadzonego przeciw nim
    postępowania dyscyplinarnego. Rzecznik odmówił mi, wbrew postanowieniom
    art. 10 § 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji
    publicznej (Dz. U. nr 112, poz. 1198 ze zm.).
    Tego samego dnia złożyłem pisemny wniosek, o dostęp już do wszelkich
    informacji dotyczących prowadzonego postępowania, mając na myśli możliwość
    zapoznania się z aktami spraw. Dnia 19 maja 2005 r. otrzymałem pisemną
    odpowiedź Dolnośląskiego Kuratora Oświaty, której kopię załączam.
    Wykładnia ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji
    publicznej (Dz. U. nr 112, poz. 1198 ze zm.) dokonana przez Kuratora
    Oświaty jest wadliwa. Jakkolwiek słusznie Kurator zauważył, że sprawą
    publiczną jest każdy przejaw działalności władzy publicznej to ograniczenie
    jej wyłącznie do: "wykonywania zadań publicznych przy jednoczesnym
    dysponowaniu majątkiem publicznym" nie jest poparte przepisami ustawy.
    Ograniczenie to bowiem dotyczy wyłącznie tych podmiotów, które nie są
    podmiotami władzy publicznej, Kuratorium Oświaty, jak nie ulega
    wątpliwości, jest takim podmiotem. (por. wyrok NSA II SA 4059/02:
    "Informacją publiczną w rozumieniu art. 6 ustawy z 2001 r. o dostępie do
    informacji publicznej będzie każda wiadomość wytworzona lub odnoszona do
    władz publicznych, a także wytworzona lub odnoszona do innych podmiotów
    wykonujących funkcje publiczne w zakresie wykonywania przez nie zadań
    władzy publicznej i gospodarowania mieniem komunalnym lub mieniem Skarbu
    Państwa."). Stwierdzenie, że "informacja pozostająca w posiadaniu władz
    publicznych a dotycząca spraw innych niż publiczne nie jest informacją
    publiczną", jest bezpodstawne. Wprost przeciwnie bowiem, każda informacja
    będąca w posiadaniu władzy publicznej jest informacją publiczną (vide
    decyzja SKO we Wrocławiu SKO 4541/1/02: "Informacja publiczna to każda
    informacja związana z funkcjonowaniem (rozumianym szeroko) władzy
    publicznej i innych podmiotów wykonujących zadania publiczne (w praktyce
    będzie to każda informacja znajdująca się, zgodnie z prawem, w posiadaniu
    tych podmiotów).").Ponadto organ błędnie wskazał, że akta postępowania
    dyscyplinarnego nie są dokumentami urzędowymi w rozumieniu art. 6 ust. 1
    pkt 4 ustawy. Wskazany przepis stanowi, że informacją publiczną jest treść
    dokumentów urzędowych, zaś dokumentem urzędowym w rozumieniu ustawy jest
    (art. 6 ust. 2 ustawy: "treść oświadczenia woli lub wiedzy, utrwalona i
    podpisana w dowolnej formie przez funkcjonariusza publicznego w rozumieniu
    przepisów Kodeksu karnego, w ramach jego kompetencji, skierowana do innego
    podmiotu lub złożona do akt sprawy.") Nie ulega wątpliwości, że akta
    postępowania dyscyplinarnego składają się w większości, jeśli nie w
    całości, z dokumentów urzędowych - nadzór dyscyplinarny nad dyrektorem
    szkoły jest bowiem kompetencją kuratora oświaty wynikającą bezpośrednio z
    ustawy o systemie oświaty.
    W związku z powyższym, podtrzymując swój wniosek o możliwość zapoznania się
    z aktami spraw - dotyczących przecież osób pełniących funkcje publiczne,
    proszę o wyciągnięcie konsekwencji służbowych wobec Dolnośląskiego Kuratora
    Oświaty, któremu zarzucam nieznajomość prawa dotyczącego udostępniania
    informacji publicznej, nieznajomość linii orzecznictwa w tym zakresie,
    nieprzeszkolenie swoich pracowników, na co wskazywałby stan niemalże
    paniki, malujący się na twarzy rzecznika, kiedy przedstawiłem mu swoją
    prośbę. Rzecznik nie wiedział nawet, że istnieje coś takiego, jak druk
    wniosku o udostępnienie informacji publicznej, a więc nie pouczył mnie, że
    wobec jego ustnej odmowy mogę taki wniosek wypisać i oficjalnie przedstawić
    do rozpatrzenia. Standardy organizacyjne panujące w Dolnośląskim Kuratorium
    Oświaty w tym zakresie pozostawiają jeszcze bardzo wiele do życzenia.
    Działania organu w mojej sprawie są obrazą praworządności i stanowią rażące
    uchybienia w realizacji postanowień art. art. 6 i nast. ustawy z dnia 14
    czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. 1960 nr 30
    poz. 168)
    Jako zarzut pragnę także podnieść fakt przewlekłości postępowania w
    sprawie, która powinno być załatwiona niezwłocznie, przynajmniej w zakresie
    zapoznania mnie z zarzutami wobec dyrektora i nauczycieli. Jeżeli pismo
    organu datowane na 11 maja 2005 r. nadawane jest w Urzędzie Pocztowym
    Wrocław 34 dopiero 16 maja 2005 r., tak więc petent otrzymuje je 19 maja
    2005 r., po 10 dniach od złożenia wniosku, świadczy to o znacznym
    niedowładzie organizacyjnym kierowanego przez Kuratora urzędu.
    Uprzejmie proszę o poinformowanie mnie, jakie konsekwencje służbowe zostaną
    wyciągnięte wobec wszystkich pracowników Dolnośląskiego Kuratorium Oświaty
    winnych popełnienia przestępstwa z art. 23 ustawy z dnia 6 września 2001 r.
    o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. nr 112, poz. 1198 ze zm.).
    Nadal wnioskuję o dostęp do akt prowadzonych postępowań dyscyplinarnych, na
    zasadach postulowanych we wcześniejszym wniosku, oraz o niezwłoczne
    zapoznanie mnie z zarzutami postawionymi dyrektorowi i wszystkim obwinionym
    nauczycielom Zespołu Szkół w M.
    Załączniki:
    1. Kopia wniosku o udostępnienie informacji publicznej,
    2. Kopia odpowiedzi na wniosek (KO-O/07/076/76/2005).
    Skargę otrzymują:
    1. Adresat skargi
    2. Dolnośląski Kurator Oświaty.

    Czy warto jeszcze składać skargę na rzecznika do wojewody (rzecznik działa
    przy wojewodzie), czy warto składać zawiadomienie o przestępstwie?

    Może się zawziąłem, ale traktuję to jako precedens, do wykorzystania w
    kontaktach z innymi kuratoriami, bo nieznajomość prawa dotyczącego
    informacji publicznej jest w nich powszechna.

    RG

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1