    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Dni służb mundurowych policzone!
    Date: Tue, 2 Feb 2010 23:43:32 +0100

    Użytkownik "Piotr Zawiły" <z...@o...eu> napisał w wiadomości
    news:hk9qkm$15f$1@news.onet.pl...

    > A cóż takiego się stało, że chciano ich ubezpieczyć na normalnych
    > zasadach, złamano prawo? Przecież gros mieszkańców tego kraju jest tak
    > ubezpieczonych i jakoś żadnego zrywu, rewolucji nie było. Czyżby normalni
    > i normalniejsi mieszkali w tym kraju? To już przerabialiśmy i to dość
    > niedawno. Wystarczy.

    Generalnie nikt sensowny na tych warunkach sie zatrudniać po prostu. Siął
    ludzi wcielać nei będziesz. Można kazać pracować do 65 lat, no ale trzeba
    zacząć płacić odpowiednie wynagrodzenie. Teraz jest tak, że mało płacą, ale
    tą dodatkową korzyścią jest emerytura. Szereg policjantów idzie do służby z
    takim planem, że po 15 latach mają już jakieś tam zabezpieczenie socjalne i
    zaczynają zarabiać. Inny plan, to robić do oporu, czyli w praktyce 29 lat,
    bo wówczas masz pełną wysługę. Płaca nie jest wysoka, ale są te dodatkowe
    profity.

    > A ilu wtedy ludzi wywalono na bruk? Ile PGR-ów padło? Ile ludzi popadło w
    > nędzę?

    Kiedy? Ja piszę o początku lat 2000-nych. Bo wtedy ostatnio grzebali przy
    ustawie. Najpierw zrobili nabór "prawników" po studiach. Potem ich
    przeszkolono. Na końcu w jednym znanym mi wypadku z 7 zatrudnionych po
    zmianie przepisów emerytalnych 5 odeszło, a z dwóch, którzy pozostali jeden
    jest po prostu niedorobiony, choć z tytułe. Ostatecznie z tego konkretnego
    naboru został jeden sensowny, ale już robi na boku aplikację, więc długo
    nie porobi.

    > Szanowny Panie, spójrz Pan temu dziecku, które chciałoby raz w tygodniu
    > zjeść kanapkę z pomidorem, spójrz Pan tym rodzicom, którzy stracili pracę
    > w PGR w oczy i powiedz im Pan, że te minimum 2000 zł dla Policjanta to
    > nic. Przecież ci biedni ludzie z PGR-ów niejednokrotnie utrzymują się z
    > najniższej renty, emerytury kogoś bliskiego w rodzinie.

    No ale w Polsce jakiegoś strasznego bezrobocia teraz nie ma. Czemu się nie
    zatrudnią? Biedę w życiu z blkiska widziałem. Ale nie jestem św. Mikołajem
    i nie wyprzedam majątku wcelu rozdania go biednym. A Ty proponujesz tego
    typu rozwiązania.

    > A może już wystarczy tego, żebyśmy my niemundurowi przestali utrzymywać
    > Was mundurowych z naszych pieniędzy? Chyba w Polsce mieszka więcej
    > niemundurowych, niż mundurowych, prawda? A może społeczeństwo już ma dość
    > przywilejów służb mundurowych?

    Może. Co do zasady nawet jestem w stanie to zrozumieć. Tylko jak uczy
    doświadczenie, to wbrew pozorom ne jest takie proste. By państwo
    funkcjonowało normalnie musi mieć odpowiednie służby. I te służby muszą być
    odpowiednio wynagradzane. Jak nie będą, to będziesz miał sytuacje, jak
    przykłądowo w Rosji, gdzie podobno większość milicjantów po prostu żyje z
    łapówek. Ostatnio tu ktoś dawał link. Z racji tego co robię, to mam okazję
    sie stykać w różnych krajach z tym problemem. Najbliższy nam przykad, to
    Straż Ochrony Kolei. Formacja mniej więcej policyjna. Śmieszne pieniądze,
    śmieszni ludzie. Czytałem, ze chcą ich pod POlicję wziąć, ale projekt
    przewiduje redukcję z 3.000 do 1.000 osób - bo po prostu policjant jest
    droższy. Za najniższa krajową nie da się go utrzymać.

    W Niemczech policjant zarabia mniej więcej tyle samo Euro - na analogicznym
    stanowisku - co u nas złotych polski policjant. Ceny są wyższe, ale tak ze
    dwa razy góra. My płacimy mniej policjantom, no ale krócej pracują. To jest
    ekonomia. Jak psiałem nie upieram się przy 15 latach do emerytury, ale
    trzeba od razu zdać sobie sparwę, że jak nie takie wynagrodzenie, to inne.
    Będzie trzeba podnieść płącę. A jak nie to zaczną się problemy z
    rekrutacją. Jak zaczęli kombinować z emeryturami, to na prostych testach
    sprawnościowych odpadało 90% kandydatów. Ci co przyszli w tamtym czasie do
    dziś mają problem z corocznymi testami - ale z konieczności obniżano już
    limity, bo po prostu nie było z kogo wybrać. SKończyli kiombinowanie i
    sytuacja się poprawiła.

    Generalnie, by uciąć tego flejma cokolwiek z tematyką grupy niezwiazane, to
    wszystko nie jest takie proste. Normalne ubezpieczenie policjantów może być
    bardzo drogie. Tak, jak walka z "korupcją" wśród lekarzy, która spowodowała
    konieczność zapłacenia im rynkowych wynagrodzeń - wyciągająć choćby
    ostatnią wielką reformę.