  • Data: 2007-10-25 12:04:43
    Temat: Re: Dług. Jakie postępowanie uproszczone czy nakazowe....
    Od: Liwiusz <l...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Andrzej pisze:
    > Witam,
    > mam pisemne zobowiązane dłużnika do spłaty w konkretnym terminie kwoty
    > pieniężnej. Ponieważ termin ten minął /a ta osoba ciągle unika do
    > uregulowania tego zobowiązania/ chce podać ją do sądu. W związku z tym
    > miałbym kilka pytań do grupowiczów:
    >
    > 1/wyczytałem iż zanim poda się sprawe do sądu lepiej najpierw zażądać spłaty
    > tego zobowiązania /np. listem poleconym/. Co się stanie jeśli ta osoba nie
    > będzie chciała odebrać poleconego? Czy wystarczy samo wysłanie takiego pisma
    > listem poleconym nawet gdy on z powrotem do mnie wróci?

    Wystarczy samo wysłanie listu jako dowód chęci polubownego
    rozwiązania sporu. Nikt nie będzie zmuszał adresata do odebrania listu.

    > Czy jest jakiś ustawowy termin który powinno się dać dłużnikowi do
    > uregulowania tej należności /chce napisac w liscie iż żądam w ciągu 3 dni
    > spłaty w przeciwnym razie wstępuje na droge sądową/.

    Skoro dłużnik jest już w zwłoce, to 3-dniowy termin nie jest za krótki.

    > Ponoć bardzo ważne jest aby wystąpić właśnie z takim żądaniem zanim pójdzie
    > się do sądu.

    Tak, przed pozwaniem należy spróbować choć raz ugodowo załatwić spór.

    > 2/zastanawiam się nad wyborem trybu postępowania czy uproszczone czy
    > nakazowe. Które w moim przypadku będzie rozsądniejsze? Zobowiązenie jest
    > napisane odręcznie przez dłużnika, zawiera wszystkie jego dane oraz adres a
    > także kwotę do zapłaty wraz z określonym terminem spłaty. Nie jest opisana
    > przyczyna, czyli skąd się wzieło to zobowiązanie.

    Może być postępowanie nakazowe i uproszczone w jednym. Jeśli masz
    uznanie długu podpisane przez dłużnika, to kwalifikuje się to do wydania
    nakazu zapłaty w postępowaniu nakazowym. Ponadto jeśli wartość
    przedmiotu sporu wynosi nie więcej niż 10 000zł, to pozew należy
    wystosować na odpowiednim formularzu, czyli zastosować tzw. postępowanie
    uproszczone.

    > Czy postępowanie uproszczone w tym przypadku jest wystarczające jeśli chodzi
    > o odzyskanie pieniędzy? Czy w tym trybie postępowania sądowego konieczne
    > jest rozwodzenia się nad przyczyną tego zobowiązanią , czy wystarczy że
    > wogóle ono istnieje.

    Trzeba podać dowód, że zobowiązanie istnieje. Tak jak pisałem: w
    postępowaniu uproszczonym można dochodzić roszczeń do 10 000zł, w
    postępowaniu zwykłym - powyżej tej kwoty. W obu przypadkach można żądać
    wydania nakazu zapłaty.

    > 3/Czy składając pozew do sądu musze dołączyć oryginał zobowiązania /to
    > pisemne oświadczenie/? Czy jeśli chce aby oryginał był u mnie to przez kogo
    > musi być to poświadczone, przez notariusza? Ile może to kosztować?

    6zł + vat za pośwadczenie strony. jeśli chcesz otrzymać nakaz zapłaty
    w postępowaniu nakazowym, to musisz dołączyć do pozwu oryginał lub kopię
    notarialnie poświadczoną.

    > 4/Czy dodatkowo oprócz odsetek za zwłoke, moge sie upomnieć o zwrot
    > poniesinych kosztów wg. norm przepisanch oraz np. kosztów pełnomocnictwa?

    Tak, koszty wg norm przepisanych zawierają w sobie koszty
    pełnomocnictwa. Jeśli jednak będziesz reprezentowany przez pełnomocnika
    (domyślam się, że adwokata), to zadawanie tutaj pytań jest chyba
    bezcelowe, w ramach wynagrodzenia napisze on przecież pozew :)

    > Dziękuje za pomoc.

    Powodzenia.

    --
    Pozdrawiam!