  • Data: 2022-12-12 13:24:16
    Temat: Re: Dla kogo jest prawo?
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    poniedziałek, 12 grudnia 2022 o 12:49:59 UTC+1 Akarm napisał(a):
> [...]
    przez te części drogi jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz korzystać z
    przejścia dla pieszych.
    Pieszy wchodzący na przejście dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem, z
    wyłączeniem tramwaju."

> [...]
    > zobowiązany udzielić pierwszeństwa? Nie ma żadnych innych miejsc,
    > zapisanych w prawie o ruchu drogowym.
    > Gdzie znajduje się pieszy "wchodzący" na przejście?
    > 1. Na chodniku? Ma pierwszeństwo na chodniku.
    > 2. Jedną nogą na chodniku a drugą na przejściu? Noga na chodniku ma
    > pierwszeństwo i noga na przejściu też ma pierwszeństwo. Czy to oznacza
    > jakieś podwójne pierwszeństwo?
    > Nie. Pieszy nadal ma normalne pierwszeństwo: zarówno na chodniku, jak i
    > na przejściu dla pieszych. A kierowca ma zachować się tak, żeby pieszemu

    I wg mnie problem pozostaje na granicy ośrodków.
    Bo jakby przejście dla pieszych miało być chodnikiem, to byłoby chodnikiem,
    a nie przejściem dla pieszych - niezależnie od tego, że ma nawierzchnię z asfaltu
    i namalowane pasy, a nie kostkę czy płyty chodnikowe.

    Mówimy więc o "bytach prawnych", a nie fizycznych.
    A i prawnie i fizycznie przejście dla pieszych wciąż jest jednak częścią jezdni a nie
    chodnika.

    Więc pieszy przechodzi z jednego bytu prawnego w drugi.
    I oprócz sytuacji "znajdowania się na" (specjalnie to podnosiłem)
    mamy jeszcze sytuację "jedna noga tu, jedna noga tu".

    Do tej pory było, że w tej sytuacji pieszy nie ma pierwszeństwa.
    Teraz punkt 1a spowodował, że ma.

    Ale nie można było zlikwidować prawnie przejść dla pieszych,
    bo nadal jest granica ośrodków - przejście to nie chodnik,
    i pieszy wchodząc na przejście - czyli na jezdnię (torowisko, drogę dla rowerów)
    wciąż jest "obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz korzystać z przejścia dla
    pieszych".

    A wcześniej był obowiązany ustąpić pierwszeństwa wszystkim pojazdom - a teraz tylko
    tramwajom.