  • Data: 2004-11-16 17:19:54
    Temat: Re: Dialer a tpsa [długie]
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    wiadomości news:cnbqm4$2ggt$1@news2.ipartners.pl...

    > A że nie potrafisz zabezpieczyć sobie komputera? Twój problem.

    Nie do końca. Fakt, ze gospodarz zapomniał zamknąć drzwi, albo też
    zastosował prosty haczyk, zamiast patentowego zamka o wymyślnej konstrukcji
    nie zmienia w niczym faktu, że ewentualny złodziej popełnia przestępstwo.
    Podobnie w przypadku komputera. wystarczy, że przy normalnym użytkowaniu
    użytkownik może go uruchomić nieświadomie. Stąd właśnie informacja na
    ekranie wystarczy, bo domniemywa się, że jednak czytać umie każdy.

    Program blokujący dialery byłby wystarczający, gdyby w umowie z TP SA było
    napisane, że jest obowiązkowy. Wówczas w mojej ocenie TP SA mogło by sie od
    odpowiedzialności uwolnić.

    > Taki zapis regulaminu zostałby odrzucony przez każdy sąd.

    Żaden sąd by nawet nie zastanawiał się nad odrzuceniem tego. regulamin musi
    jawnie zostać zaakceptowany przez drugą stronę. I nie może być to
    dorozumiana akceptacja w postaci, że jak wchodzisz, to dobrowolnie wyrażasz
    zgodę.

    > Przy czym zwracam uwagę, że tutaj naciągaczem jest 'dystrybutor' dialera
    > i to ewentualnie od niego można się domagać zwrotu kasy.

    I to bardzo słuszna uwaga. TP SA, a w zasadzie jej zarząd może odpowiadać za
    skutki działania takiego szkodnika tylko, o ile udało by się dowieść, że
    sami to wprowadzili albo polecili komuś to wprowadzić, albo ostatecznie
    będąc świadomi faktu, że dialer działa w sposób przestępczy wyłudza
    korzystanie z usługi. Udowodnienie dwóch pierwszych przypadków powodowało by
    oczywistą odpowiedzialność, ale szanse na dowód w praktyce uważam na
    znikome.

    Pozostaje kwestia świadomości przestępczego działania programu. Udowodnienie
    czerpania korzyści z tego tytułu jest możliwe, bo TP SA z tytułu usługi na
    pewno uzyskuje jakieś wynagrodzenie.