  • Data: 2006-03-05 22:28:04
    Temat: Re: Czy podać ojca dziecka?
    Od: Pawel Marcisz <m...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Andrzej Lawa napisał(a):

    > Musiałby być domniemanym ojcem.

    Co przez to rozumiesz?

    > W jaki sposób on byłby w stanie udowodnić, że z matką obcował?

    Tak jak udowadaniają to matki :-) W praktyce jeśli np. kobieta jest samotna
    i sąsiedzi potwierdzą, że np. często u niej nocował, to piłka jest po
    stronie tego, kto przeczy spółkowaniu (fachowo to się nazywa dowód prima
    facie).

    > Matka dziecka musiałaby potwierdzić jego zeznanie. A wystarczy, że
    > zaprzeczy - a jeszcze lepiej wskaże innego.

    To ojciec będzie wnioskował o badania antropologiczne, krwi, DNA, czy jakie
    tam jeszcze.

    > A w wariant wytaczania powództwa przez prokuratora i zmuszanie do
    > wydania dziecka w celu pobrania próbek do zbadania DNA wydaje mi się
    > mało realny.

    Do próbki DNA nie trzeba prokuratora przecież. Zresztą kto mówi o zmuszaniu
    dziecka? Czemu miałoby być przeciwne badaniom? Zresztą decyduje za nie
    matka. A jeśli...

    > ATSD załóżmy na chwilę, że matka potwierdzi zeznania faceta (co do
    > zbliżenia) i będzie on 'ojcem domniemanym', ale jednocześnie zaprzeczy,
    > że to jego dziecko (będzie twierdzić, że to,kogoś innego). Jak w
    > praktyce może to wyglądać? Czy sąd może wydać nakaz pobrania od dziecka
    > próbek DNA?

    ...a jeśli matka nie zgodzi się na badania DNA, sąd może wydać na nie zgodę
    za nią, chyba że sprzeciwia się temu dobro dziecka. A jeśli nawet takiej
    zgody nie wyda, to przecież z braku zgody na przeprowadzenie badań wyciągnie
    wnioski.

    Paweł Marcisz