    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Czy celnik ma prawo kontrolowac legalnosc oprogramowania?
    Date: Tue, 17 Aug 2004 23:48:07 +0200

    On Tue, 17 Aug 2004, Marcin Debowski wrote:

    >+ In article [...] Gotfryd Smolik news wrote:
    >+ > Czy celnik jest "pokrzywdzony" ?
    >+
    >+ Nie jest pokrzywdzony, ale że czegoś robić nie MUSI nie oznacza to, że
    >+ robic tego nie MOŻE.

    Ale mi o co innego chodzi: dopóki nie ma zgłoszenia od pokrzywdzonego,
    to NIE MA PRZESTĘPSTWA. Albo ja czegoś nie rozumiem.
    Sugerujesz że jak policjant dowie się, że syn okradł matkę (albo na
    odwrót) - to *może* wszcząć postępowania ? Jakie ?

    >+ To moze i musi dotyczy tu nie kontroli a powiadomienia.

    Acha. Kogo i o czym ?
    W roli urzędnika czy "szarego obywatela" ?

    >+ To coś MZ jak gdzieindziej społeczny obowiązek (a moze i
    >+ niespołeczny, bo nie znam sformalizowanej etyki służb mundurowych).

    Patrz wyżej - czy policjant może "wszcząć" cokolwiek w sprawie
    (lub przeciw - synowi złodziejowi) o kradzież ?

    >+ > Oczywiście pamiętam wątek o tym kiedy policjant postanowił
    >+ > "przy okazji" dokonać kontroli harddysku, bo mu się coś
    >+ > u "klienta" nie podobało :]
    >+ > IMHO to jest nadużycie - chyba nikt nie skomentawał co za
    >+ > to grozi ;>
    >+
    >+ A gdzie się zaczyna "ściganie"? Czy w ogóle jest gdzieś wyraźnie
    >+ powiedziane że policjant nie może podejmowac takich a takich czynności

    No to wyłóż mi co "może" rzeczony policjant wobec syna złodzieja !
    :)

    >+ jeśli w grę wchodzi przestępstwo ścigane wyłącznie na wniosek
    >+ pokrzywdzonego (w przeciwieństwie do sytuacji gdy przestępstwo jest
    >+ ścigane z urzędu)?

    Zgadza się, to miałem na myśli. Z zastrzeżeniem że "to" nie musi
    być nigdzie "wyraźnie powiedziane" - chyba policjant "czynności"
    powinien opierać o to na co mu prawo POZWALA, a nie bazując na
    zasadzie "nie zabroniono to mogę" ?? O ile wiem nawet prawo do
    spytania o nazwisko jest wywodzone jako dobry przykład zasady
    prawnej "kto może więcej może mniej" :] (skoro może legitymować...
    to może legitymować ustnie :>) a nie z tego że nie ma zakazu
    pytania o nazwisko :]

    Mi się wydawało oczywiste, że jeśli przestępstwo jest "na wniosek"
    to sprawa wygląda prosto - nie ma wniosku *osoby uprawnionej* - nie
    można ścigać.
    Wręcz (na "rozum prostego inżyniera") - nie wolno.

    >+ >>+ Równiez posrednio wydaje się że powinien miec do
    >+ >>+ takiej kontroli prawo bo zwykle (w przypadku ogólnym) musi do potrzeb
    >+ >>+ celnych znać wartość towaru i kraj nabycia/pochodzenia.
    >+ >
    >+ > No... jeszcze krok, a zacznie się dyskusja o konieczności
    >+ > wyceny Linuksa [...]
    >+ Nie dajmy się naszym fobiom i obsesjom, ok? :)

    Ależ ja nie mam fobii związanej z wyceną oprogramowania ! ;)
    Mi się owa "konieczność wyceny" nie spodobała :]
    Zresztą... oprogramowanie dla celów VAT jest "usługą". Są jakieś
    powody dla których miałoby być "towarem" dla cła ?

    pozdrowienia, Gotfryd