  • Data: 2004-08-31 07:39:14
    Temat: Re: Czy celnik ma prawo kontrolowac legalnosc oprogramowania?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 31 Aug 2004, Marcin Debowski wrote:
    [...]
    >+ >>+ > Acha. Kogo i o czym ?
    >+ >>+ Potencjalnego zainteresowanego jeśli jego osoba nie budzi wątpliwosci.
    [...]
    >+ ogóle nie było KONKRETNEJ osoby. To kogo ten celnik miałby powiadamiać?

    Zwyczajnie: nie ma kogo.

    >+ A jeśli nie ma, a celnik podejrzewa, że popełniono przestepstwo to
    >+ chyba powiadomienie policji/prokuratury wydaje się dość naturalne.

    Mowa o przestępstwie ściganym z oskarżenia prywatnego ? (oczywiście :))
    To dlaczego na grupie co i rusz widywałem posty że policja NIE ZAJMIE
    się takim powiadomieniem - dopóki nie stawi się poszkodowany ?

    >+ >>+ Dlaczego? Wypowiadasz się o tym jakby to był jakiś czyn z założenia
    >+ >>+ niegodziwy, a ja widzę w fakcie powiadomienia Twórcy oprogramowania, że
    >+ >>+ ktoś łamie jego prawa czyn jak najbardziej pozytywny.
    >+ > Ależ... dlaczego wobec tego celnik ma zawiadamiać POLICJĘ ?
    >+
    >+ Ponieważ, podejrzewa że popełniono przestepstwo. Godfryd również powinien
    >+ powiadomić jeśli tak podejrzewa i wcale nie musi mieć pewności, że
    >+ faktycznie popełniono.

    Mam co do tego poważne wątpliwości.
    Strona trzecia nie jest IMHO uprawniona do wtykania się w przestępstwa
    ścigane z oskarżenia prywatniego.

    >+ > Ewentualnie - dlaczego policja NIE PRZYJMIE zgłoszeń ściganych
    >+ > z oskarżenia prywatnego - a miałaby przyjąć zgłoszenie celnika ?
    >+
    >+ Nie wiem jak to wygląda proceduralnie, ale zwyczajnie nie wierzę,
    >+ że policja wyrzuci do kosza INFORMACJĘ że popełniono przestępstwo
    >+ ścigane z oskarżenia
    >+ publicznego.
    ^^^^^^^^^^^^^

    Że co ?? Jakiego PUBLICZNEGO ???
    Jak PUBLICZNEGO to OCZWIŚCIE że nie. Mowa o ściganym z oskarżenia
    PRYWATNEGO.
    Przecież w myśl przedstawionej przez ciebie logiki policja powinna
    zająć się sprawdzaniem każdego przypadku kiedy na stronie umieszczone
    jest oprogramowanie oznaczone "freeware" którego autor, jego adres
    zamieszkania i numer buta nie są znane: a nuż ktoś złamał mu
    prawo autorskie nielegalnie wystawiając nie swój program :]
    co każdemu ;> wolno "podejrzewać".
    Przecież celnik żadnej innej wiedzy nad to nie ma !

    >+ > Dla VAT - najwyraźniej jest "usługą" właśnie, nikt na ".podatki"
    >+ > nie wskazał żadnego wsparcia dla tezy że ew. "egzemplarz" mógłby
    >+ > być traktowany jak towar. A sprawa jest istotna - przy dostawie
    [...]
    >+ Jakiś czas temu sprowadzałem własne klamoty w ramach mienia
    >+ przesiedleńczego i celnik był bardzo zainteresowany czy mam również jakieś
    >+ oprogramowanie.

    Ale z tego NIC nie wynika - usługi są opodatkowane VAT, VAT
    "importowy" ściąga urząd celny - no to nic dziwnego.
    A czy mogą być oclone tego nie wiem :)

    >+ Z konteksu wynikało mi raczej że nie chciał sprawdzać
    >+ legalności. Ale to chyba nie dowodzi żadnej tezy.

    Wyjątkowo :) w tym miejscu się zgadzamy :)

    pozdrowienia, Gotfryd