  • Data: 2005-06-12 12:11:21
    Temat: Re: Celowe wprowadzania w błąd policji !
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Maciej" <d...@o...pllllll> napisał

    >wprowadzania w błąd policji, lub za składanie
    > fałszywych doniesień i czy jest to tożsame?

    nie jest to tożsame

    > Jaki to pargraf? I jakie są ogólne kryteria do kwalifikacji tego czynu.
    > Czyli jednym słowem prosze o przybliżenie tego problemu.

    Jeśli ktoś zgłasza fałszywe doniesienie podczas przesłuchania, zawiadamiając
    o czynie, który nie miał miejsca, popełnia przestępstwo. Tzn. idziesz na
    Policję, i protokolarnie zapisywane są Twoje fałszywe zawiadomienia o
    przestępstwei. Jest to zagrożone karą pozbawienia wolności, zobacz w
    Kodeksie Karny, nie pamiętam numerków, gdzieś chyba w rozdziale
    "...przeciwko wymiarowi sprawiediwości"

    IMHO Jeśli np. dzwonisz na 997 i zgłaszasz zdarzenie którego nie było,
    żądasz bezpodstwanej interwencji itp.
    popełniasz wykorczenie - patrz Kodeks Wykroczeń.

    Pozostaje jeszcze kwestia innego typu sytuacji: jeśli policjant wykonując
    czynność procesową dokonuje rozpytania (nie przesłuchania), z którego nie
    spisywany jest protokół lecz tylko notatka i osoba wprowadziła go w błąd,
    jak to zakwalifikować?
    Myślę, że w niektórych przypadkach można to podciągnąć pod utrudnianie
    postępowania, ale trzebaby udowodnić delikwentowi, że podał celow takie
    fałszywe informacje, które miały na celu utrudnić np. wykrycie sprawcy.