  • Data: 2005-06-18 05:51:58
    Temat: Re: Bileciki do kontroli - pytanie ?
    Od: "Liwiusz" <l...@b...tego.poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Chessio" <C...@g...TO.pl> napisał w wiadomości
    news:d907qv$pgv$1@inews.gazeta.pl...

    > Pytanie moje jest - czy musza najpierw wezwac ? Czy tez moga np. od
    > razu pozwac ?
    > No i ew. czy musza skutecznie wezwac ? (polecony ?)

    Tu może mieć zastosowanie art. 101 kodeksu postępowania cywilnego
    "Zwrot kosztów należy się pozwanemu pomimo uwzględnienia powództwa, jeżeli
    nie dał powodu do wytoczenia sprawy i uznał przy pierwszej czynności
    procesowej żądanie pozwu"

    Tym samym na podstawie tego artykułu sądzę, że nie jest konieczne wzywanie
    do zapłaty listem poleconym (ani żadnym innym) przed wniesieniem pozwu (na
    brak takiego wezwania zwraca uwagę dużo osób będących "klientami" Kruka i
    innych firm windykacyjnych). Powód wnoszący powództwo bez wezwania naraża
    się jedynie na brak zasądzenia na jego rzecz kosztów procesu, oraz
    ewentualny zwrot kosztów pozwanemu.

    Jeżeli wysyła się komuś wezwanie do zapłaty, a ten nie płaci, to nawet jeśli
    uwzględniłby od razu powództwo, to należy uznać, że dał powód do wytoczenia
    sprawy.

    Powyższe nie dotyczy spraw gospodarczych pomiędzy firmami, gdzie w art. 479
    (12) par. 2 wyraźnie wymienione jest, że do pozwu należy dołączyć między
    innymi "odpis reklamacji lub wezwania do dobrowolnego spełnienia żądania..."

    > Kiedys byla dosc dluga dyskusja na tej grupie i stanelo chyba na tym
    > ze maja rok i trzy miesiace - te trzymiesiace braly sie z mozliwosci
    > odwolania, ktora wstrzymywala bieg przedawnienia. Nie jestem pewny a
    > nie jestem na silach teraz googlac. Wszystko jedno - ciagle czekam.

    Wydaje mi się, że wynika to z czegoś innego. Zazwyczaj wezwanie do zapłaty
    "wzywa do zapłaty" w ciągu trzech miesięcy. Zwykle przedawnienie liczy się
    od dnia, w którym mija termin na spełnienie świadczenia, i stąd te 15
    miesięcy.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz