eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoAkwizycja - zwrot towaru › Re: Akwizycja - zwrot towaru
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!ziutka.router!ne
    ws
    From: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Akwizycja - zwrot towaru
    Date: Wed, 18 Jan 2006 09:38:35 +0800
    Organization: Osobista Chalupa
    Lines: 40
    Sender: a...@n...agh.edu.pl
    Message-ID: <r...@z...router>
    References: <dqe1q4$met$1@news.onet.pl> <dqe22p$6r6$1@atlantis.news.tpi.pl>
    <dqe37p$rfu$1@news.onet.pl> <dqe4bk$3vr$1@inews.gazeta.pl>
    <57532$43ca9619$5112dc5e$30364@news.chello.pl>
    <dqe593$32n$1@news.onet.pl> <s...@4...com>
    <43cae79a$1@news.home.net.pl> <i...@z...router>
    <dqgdja$pr$1@inews.gazeta.pl> <v...@z...router>
    <43cc49b9$1@news.home.net.pl> <BFF30EB0.1B372%martzisch@o2.pl>
    <e...@z...router> <BFF33F39.1B5D6%martzisch@o2.pl>
    NNTP-Posting-Host: cm139.omega235.maxonline.com.sg
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=iso-8859-2
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: news.agh.edu.pl 1137548667 20496 218.186.235.139 (18 Jan 2006 01:44:27 GMT)
    X-Complaints-To: a...@a...edu.pl
    NNTP-Posting-Date: Wed, 18 Jan 2006 01:44:27 +0000 (UTC)
    User-Agent: slrn/0.9.8.1 (Linux)
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:359443
    [ ukryj nagłówki ]

    Dnia 17.01.2006 Pawel Marcisz <m...@o...pl> napisał/a:
    > Marcin Debowski napisał(a):
    >>> z żadnych przepisów, a tłumaczenie tego ratio legis nie znajduje
    >>> uzasadnienia - gdyby ustawodawca chciał tak to uregulować, napisałby to
    >>> wprost. Przecież istnieje coś takiego jak obowiązek sprawdzenia towaru w
    >>> niektórych transakcjach.
    >> Przy zakupie poza lokalem przedsiębiorstwa często się nie da.
    > To chyba bez znaczenia, czy się da, czy nie. O ile mnie pamięć nie myli,
    > konsument nie ma takiego obowiązku też kupując w lokalu.

    Trochę zawsze ma, przynajmniej w obrębie pojęcia "zachowanie należytej
    staranności"

    >> Ale czemu to miałoby służyć skoro nie sprawdzeniu towaru?
    > Sprawdzenie towaru to sprawdzenie, czy towar nie ma wad. A przez te 10 dni
    > konsument może np. sprawdzić, czy towar podoba się teściowej albo czy jest

    Nie tylko czy nie ma wad, ale MZ przede wszystkim czy odpowiada
    zapewnieniom sprzedawcy.

    > przydatny w domu. Prawo nie nakłada nań obowiązku podawania racjonalnej
    > przyczyny swojego zachowania (zwrotu), taka przyczyna nie musi nawet
    > istnieć.

    Zapewne jest tak ze względów praktycznych.

    > Castrol pisał, że używanie "na własną rękę" wyłącza możliwość zwrotu, Ty, że
    > kupujący ma sprawdzić cechy funkcjonalne i to jest celem zwykłego zarządu.
    > Nie zgadzam się z Wami, ponieważ dopisujecie do ustawy ograniczenia, których
    > ona nie stwarza.

    Ale tu nie chodzi o dopisywanie ograniczeń a o zrozumienie intencji
    Ustawodawcy. Intencja to nie to co mozna a czego nie można podług tej
    ustawy zrobić, a czemu to ma wszystko służyć. Znajomość takich intencji
    umożliwia interpretowanie danej ustawy. Trudno mi przyjąć, że tu chodziło
    o dopuszczalność zawieszonych w próżni społeczno-prawnej kaprysów
    konsumenta.

    --
    Marcin

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1