  • Data: 2004-12-03 19:44:11
    Temat: Re: Absurdalny przepis - jak się odwołać
    Od: "Aleksander Kwaśniak" <k...@W...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

    > okolicach Łodzi do przedziału wszedł konduktor. Wdałem się z nim w sprzeczkę
    > o ogrzewanie w pociągu. Postraszyłem go, ze o jego skandalicznym zachowaniu
    > poinformuję jego przełożonego. Wówczas postanowił się na mnie zrewanżowac

    Nie rozumiem - najpierw sam szukasz zaczepki, a potem masz do całego świata
    pretensje.
    "kto sieje wiatr ten zbiera burze" - znasz?

    > Jako osoba dosyc obyta z kolejami zapytałem
    > go, czy szuka Taryfy Osobowo Bagażowej.

    Widać jednak średnio obyta - ten dokument nie obowiązuje od maja.

    > Okazało się, że nie. Wyciągnął
    > jakies przepisy, będące wewnętrznymi przepisami na PKP, niedostępnymi dla
    > zwykłaego podróżnego i pokazał przepis, który jakoby nakazywał posiadać na
    > przewóz komputera osobny bilet.

    Bzdura - nie ma czegoś takiego jak "wewnętrzne przepisy PKP niedostępne dla
    zwykłego podóznego". Wszelkie kwestie dotyczące przewozu osób, bagażu i
    zwierząt na kolei reguluje w pełni dostępna "Taryfa na przewóz osób, rzeczy i
    zwierząt "PKP Przewozy Regionalne"" (TP-PR), tudzież analogiczny zbiór
    przepisów w Spółce PKP IC.

    > Przepis mówił tyle, że "Pasażer ma prawo
    > nieodpłatnie przewieźć rzeczy osobiste do 30 kg (o wymiarach nie
    > wspominał) , których przewóz nie utrudni podróży innym" i dalej w innym
    > punkcie "Z takiego przewozu wyłączone są [...] komputery [...]".

    A to pokazał Ci jakiś przedwojenny przepis, to o kilogramach dawno nie
    obowiązuje (były problemy z ważeniem :P).
    Za to obecnie jest tak:
    par. 63 ust. 1 "Podróżny posiadający ważny bilet na przejazd ma prawo zabrać
    ze sobą do wagonu pasazerskiego i przewiezc bezplatnie rzeczy, ktore nie
    utrudniaja przejscia i nie narazaja na szkode innych pasazerow i ich mienia.
    Dla rozmieszczenia rzeczy, podrozny ma prawo rozporzadzac przestrzenia nad i
    pod mijscem, ktore zajmuje." (...)
    ust. 3 "Jeżeli rzeczy zabierane przez podroznego do wagonu pasazerskiego nie
    spelniaja warunkow okreslonych w ust. 1 (...), przewozone sa odplatnie pod
    opieka podroznego."
    I tyle - Twoj komputer spoczywal na siedzeniu obok, wiec nie spełnil jednego
    z warunków ust. 1, a co za tym idzie powinienes posiadac na niego bilet
    (opłata zryczałtowana w wys. 5,00PLN). I tu kontrolujacy miał trzy opcje:
    1) nakazac Ci umiescic bagaz na polce lub miedzy nogami tak by nie zajmowal
    odrebnego miejsca
    2) wystawic Ci bilet blankietowy na te 5,00PLN + 6,00PLN za wydanie biletu w
    pociągu (wnioskuje ze jechales na odc. 648km), czyli lacznie 11,00PLN
    3) wystawic wezwanie do uiszczenia opłaty dodatkowej w wys. 46,00PLN (do 7
    dni 32,20PLN) + przewozne 5,00PLN.
    I teraz wracamy do punktu wyjscia: sam wdales sie z nim w kloptnie, wiec jest
    chyba oczywiste, ze wybral to trzecie, najmniej dogodne dla Ciebie
    rozwiazanie. Nie mozesz miec o to do niego zadnych pretensji.

    > Podpisałem
    > go, bo i tak jakbym go nie podpisał, to pewnie nic by to nie zmieniło.

    Racja. W samej windykacji naleznosci nic, za to byłoby to ze szkodą dla
    Ciebie, bo nie wiedziałbys de facto co on tam nasmarował...

    > a) Rozumiem, że nieznajomość prawa nie zwalnia od jego przestrzegania. Ale
    > co z przepisami, które nie są dostępne do publicznej wiadomości ?

    Jw. Nie ma takich przepisów, a jesli są to są do stosowania przez pracowników
    PKP PR a nie przez podróżnych. Przepisy obowiązujące podróznego są
    ogólnodostępne.

    > b) czy da cokolwiek uzasadnienie absurdalności przepisu, tzn:
    > - czy komputer zapakowany w torbe jest dalej komputerem, czy też
    > "bagażem podręcznym o masie do 20 kg" ?

    1. Jw. - dawno nie ma zadnych kilogramów
    2. Tobie moze da, satysfakcję...dla BPB w Gnieznie nie będzie to miało
    najmniejszego znaczenia.

    > - czy jako komputer należy również traktować laptopa, power PC i nowoczesne
    > komórki ? Bo przepis mówiąc o komputerze nie precyzuje tego pojęcia, ani nie
    > określa jego masy i wymiarów

    Nie doczytałem się w TP-PR niczego o komputerach. Jest natomiast cytowany
    wyzej zapis o umieszczaniu bagazu i jego wymiarach, ktory naruszyles i pewnie
    za to ta oplata.
    Mozesz zacytowac co kontrolujacy napisal w rubryce III - Uwagi organu
    kontrolnego? I kto to w ogóle wystawił - druzyna, organ zewnetrzny czy
    rewizor? (na pieczęci jest napisane).

    pdr
    Olo