  • Data: 2008-04-25 13:22:10
    Temat: Re: ?
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Olgierd pisze:

    > Często na pytanie o upierdliwych windykatorów żądających zapłaty
    > przedawnionych roszczeń pada rada 'donieś na policję o próbę wyłudzenia'.

    Głupota. Dochodzenie przedawnionych roszczeń nie jest karalne.

    > Jakkolwiek nie wgłębiam się w prawo karne, niewątpliwie od momentu
    > prawomocnego stwierdzenia przedawnienia roszczenia jego dochodzenie jest
    > niemożliwe.

    Nie jest niemożliwe. Zresztą jak to sobie wyobrażasz: pozwać mogę,
    ale wysłać wezwania już nie?

    > Owszem, można w nieskończoność kierować pozwy, cały czas licząc na to, że
    > w końcu umęczony dłużnik nie powoła się na res iudicata i nie zgłosi
    > zarzutu przedawnienia w porę, ale uzyskanie prawomocnego rozstrzygnięcia
    > w tej sprawie może być dla dłużnika dość istotne.

    > Tzn.? Że nadal można dochodzić roszczenia, co do którego jest orzeczenie
    > o przedawnieniu?

    Stoję na stanowisku, że uzyskanie takiego orzeczenia jest niemożliwe
    ze strony dłużnika. Chyba że pokażesz mi takie "zwierzę", to wtedy
    porozmawiamy o konkretach.

    KPC umożliwia stwierdzenie nieistnienia zobowiązania (art. 189).
    Jakoś nie spotkałem w nim postępowania mającego na celu stwierdzenie
    przedawnienia zobowiązania.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz