  • 41. Data: 2009-03-16 15:18:46
    Temat: Re: Problem spadku
    Od: n...@g...com

    > Chyba nie tyle córka, co obecni właściele - czyli Ty i Twoja mama.

    > A ja myślę że tak.
    > Chatę odziedziczyłaś Ty i mama - i to was będzie dotyczyła ulga w podatku od
    > spadków (na mieszkanie) jeśli przemieszkacie tam 5 lat.
    >
    > Twojej córki te 5 lat nie będzie obowiązywać, bo ona chatę otrzyma nie w
    > 1988 roku, ale z chwilą śmierci Twojej mamy.
    > A jakie wtedy będą przepisy to nikt nie wie.

    W urzędzie skarnowym poinformowano mnie, że mnie i mojej mamy przepisy
    o podatku dochodowym nie będą obowiazywały ponieważ zamieszkiwałyśmy w
    tej nieruchomości ponad 5 lat od 88 roku. Natomiast będą nas dotyczyły
    przepisy o podatku od spadku i darowizn. Nieruchomość otrzymaną w
    drodze spadku możemy przekazać darowizną mojej córce (niezależnie od
    ulgi mieszkaniowej ponieważ w uldzie mieszkaniowej deklarujemy, że
    będziemy zamieszkiwać tę nieruchomość przez 5 lat i to się nie zmieni
    ale urzędu nie interesuje czy będziemy nadal jej właścicielkami).
    Natomiast moja córka otrzyma nieruchomość w drodze darowizny - nie
    zapłąci podatku od darowizny bo obejmują ją aktualne przepisy i jeśli
    przez 5 lat nie sprzeda nieruchomości to nie zapłaci również podatku
    dochodowego.

    Gdzies mnie wprowadzonow blad ??

  • 42. Data: 2009-03-16 15:32:10
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik <n...@g...com> napisał w wiadomości news:

    >Natomiast moja córka otrzyma nieruchomość w drodze darowizny

    Zdecyduj się, najpierw piszesz że dostanie ją w spadku (babcia zapisze jej w
    testamencie).
    Kwoty co prawda te same, ale różnica w czasie zasadnicza.

    >- nie
    >zapłąci podatku od darowizny bo obejmują ją aktualne przepisy i jeśli
    >przez 5 lat nie sprzeda nieruchomości to nie zapłaci również podatku
    >dochodowego.

    Nieprawda.
    Nie ma już podatku od darowizny, jeśli złoży się odpowiednia deklarację w
    terminie.

    A i od dochodowego w przypadku sprzedaży zwolni się ulgą meldunkową (ile to
    jest teraz, rok?).

  • 43. Data: 2009-03-16 15:38:12
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

  • 44. Data: 2009-03-16 15:56:11
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    n...@g...com wrote:

    > 1. Postępowanie spadkowe można przeprowadzić przed notariuszem
    > ponieważ dotyczy to spadku z roku 88 a postępowanie przed notariuszem
    > możliwe jest dla spraw po 84.

    Acha. No to jak fachowcy twierdza ze mozna to znaczy, ze pewnie mozna.

> [...]
    > nieruchomości. Urząd wylicza kwotę podatku wg stanu nieruchomości z 88
    > roku ale wg cen z dnia dzisiejszego - i tutaj największa niewiadoma
    > NIKT nie byl w stanie nawet w przyblizeniu podać kwoty podatku
    > mozliwego do zaplacenia.
    > Poinformowano, ze trzeba samemu sobie
    > obliczyc wg stawki progresywnej ale obowiazuje kwota wolna od podatku
    > 9600 (na osobe) dodatkowo można złożyć wniosek o ulgę mieszkaniową
    > (jeśli się zadeklaruje, że w nieruchomości nabytej spadkiem będzie się
    > zamieszkiwać przez 5 lat) i niestety tutaj NIKT nie potrafi powiedzieć

    Sieroty boze w tym US pracują.
    US ma to obliczyc. To oni wydaja decyzje i niestety ktos bedzie musial
    siasc i policzyc.
    Najpierw trzeba oszacowac wartosc spadku wg cen na dzien dzisiejszy ale
    wg stanu na 1988 rok. Jak stan sie wiele nie zmienil, to najlepiej
    bedzie wziac ogłoszenia z okolicy i zobaczyz po ile takie domy chodzą.
    W najgorszym wypadku zapłacisz za wycenę fachowcowi (kilka tysiecy).

    Skoro wspomnieli o uldze, to 9600 zl jest zwolnione z definicji.
    dodatowo zwolnione bylo 110 m2 pod warunkami.

    tu masz kawalek ustawy z 2000 roku, bo taki mam pod ręką, ale nie sądzę,
    żeby wiele się zmieniło do 1988. Przynajmniej możesz sobie poczytać pod
    jakimi warunakami to zwolnienie przysluguje.

    ----------------ustawa---------------------
    Art. 16. 1. W przypadku nabycia budynku mieszkalnego lub jego części,
    lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, spółdzielczego
    własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego oraz wynikających z
    przydziału spółdzielni mieszkaniowych: prawa do domu jednorodzinnego lub
    prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym:

    1) w drodze spadku lub darowizny przez osoby zaliczane do I grupy
    podatkowej.
    2) w drodze spadku przez osoby zaliczane do II grupy podatkowej,
    3) w drodze spadku przez osoby zaliczane do III grupy podatkowej,
    sprawujące przez co najmniej dwa lata opiekę nad wymagającym takiej
    opieki spadkodawcą, na podstawie umowy zawartej z nim przed organem gminy

    - nie wlicza się do podstawy opodatkowania ich wartości do łącznej
    wysokości nieprzekraczającej 110 m2 powierzchni użytkowej budynku lub
    lokalu.

    2. Ulga, o której mowa w ust. 1, przysługuje osobom, które łącznie
    spełniają następujące warunki:

    1) spełniają wymogi określone w art. 4 ust. 4;
    2) nie są właścicielami innego budynku mieszkalnego lub lokalu
    mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość bądź będąc nimi przeniosą
    własność budynku lub lokalu na rzecz zstępnych. Skarbu Państwa lub gminy;
    3) nie dysponują spółdzielczym lokatorskim prawem do lokalu lub nie są
    właścicielami spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego
    oraz wynikających z przydziału spółdzielni mieszkaniowych: prawa do domu
    jednorodzinnego lub prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym, a w razie
    dysponowania tymi prawami przekażą je zstępnym lub przekażą do
    dyspozycji spółdzielni, w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia zeznania
    podatkowego;
    4) nie są najemcami lokalu lub budynku lub będąc nimi rozwiążą umowę najmu;
    5) będą zamieszkiwać w nabytym lokalu lub budynku przez 5 lat:

    a) od dnia złożenia zeznania podatkowego - jeżeli w chwili złożenia
    zeznania nabywca mieszka w nabytym lokalu lub budynku,
    b) od dnia zamieszkania w nabytym lokalu lub budynku - jeżeli nabywca
    zamieszka w ciągu roku od dnia złożenia zeznania podatkowego.

    3. Jeżeli nabyty budynek lub lokal jest zajęty przez osoby trzecie,
    spełnienie warunków określonych w ust. 2 pkt 2-5 może nastąpić w okresie
    5 lat od dnia nabycia; w tym wypadku zawiesza się odpowiednio bieg
    terminu przedawnienia do dokonania wymiaru podatku.
    4. Za powierzchnię użytkową budynku (lokalu) w rozumieniu ustawy uważa
    się powierzchnię mierzoną po wewnętrznej długości ścian pomieszczeń na
    wszystkich kondygnacjach (podziemnych i naziemnych, z wyjątkiem
    powierzchni piwnic i klatek schodowych oraz szybów dźwigów).
    5. Powierzchnie pomieszczeń lub ich części oraz część kondygnacji o
    wysokości w świetle od 1,40 m do 2,20 m zalicza się do powierzchni
    użytkowej budynku w 50 %, a jeżeli wysokość jest mniejsza niż 1,40 m -
    powierzchnię tę pomija się.
    6. (skreślony).29)
    7.30) Nie stanowi podstawy do wygaśnięcia decyzji zbycie udziału w
    budynku lub lokalu na rzecz innego ze spadkobierców lub obdarowanych
    oraz zbycie budynku lub lokalu, jeżeli było ono uzasadnione
    koniecznością zmiany warunków mieszkaniowych, a nabycie innego budynku
    lub uzyskanie pozwolenia na jego budowę albo nabycie innego lokalu
    nastąpiło nie później niż w ciągu sześciu miesięcy od dnia zbycia.
    8. Warunek określony w ust. 2 pkt 5 uważa się za spełniony również
    wtedy, gdy budynek lub lokal został zbyty przed rozpoczęciem
    zamieszkiwania ze względu na konieczność zmiany warunków lub miejsca
    zamieszkania, a nabycie innego budynku lub uzyskanie pozwolenia na jego
    budowę albo nabycie innego lokalu nastąpiło nie później niż w ciągu 6
    miesięcy od dnia zbycia.

    ----------------koniec ustawy---------------

    Progi podatkowe z 2000 roku. z 1988 bedzie pewnie podobnie.
    Podatek liczysz od kwoty ponad kwote zwolnionna z podatku.
    Czyli jak dom ma 200 m2, 110 zwolnione, to do opodatkowania jest 90m2.
    Poniewaz generalnie mowimy o duzych kwotach, to licz srednio 7%
    wartosci. Zawsze lepiej przeszacowac a potem sie ucieszyc, ze jest mniej
    niz odwrotnie.

    ------------progi-------------
    Podatek wynosi

    1) od nabywców zaliczonych do I grupy podatkowej

    do kwoty 10 278 3%

    od kwoty 10 278 do 20 556 -> 308 zł 30 gr i 5 % nadwyżki ponad 10
    278 zł

    od kwoty 20 556 -> 822 zł 20 gr i 7 % nadwyżki ponad 20 556 zł

    ------------koneic proggow-----

> [...]
    > spisać testament w którym przekazuje wszystko mojej córce (w razie jej
    > śmierci nie będzie potrzeby 2 krotnego przepisywania nieruchomości a
    > ja po śmierci mamy zrzeknę się zachowku).
    > 3. Po zakończeniu postępowania w urzędzie skarbowym dotyczącego
    > nabycia spaku i po zapłaceniu podatku wracamy do notariusza i
    > posiadane nieruchomości wraz z mamą przekazujemy darowizną mojej córce
    > która jest zwolniona z podatku od spadku i darowizn. Córka przez 5 lat
    > nie może zbyć nieruchomości aby nie zapłacić podatku dochodowego ale
    > na pewno jest zwolniona z podatku od spadku i darowizn.

    zgadza sie

    > Jeśli ktoś ma jakieś sugestie lub uwagi chętnie wysłucham,

    aha,
    policz czy masz tyle kasy zeby zaplacic podatek.
    Jak nie masz to nieruszaj stanu obecnego i zbieraj kase.
    Dopoki nie masz postanowienia o nabyciu spadku, US cie nie ruszy.
    Jak ruszysz sprawe, to w zasadzie masz dwa tygodnie na zaplacenie podatku.

  • 45. Data: 2009-03-16 15:57:57
    Od: n...@g...com

    > Zdecyduj się, najpierw piszesz że dostanie ją w spadku (babcia zapisze jej w
    > testamencie).
    > Kwoty co prawda te same, ale różnica w czasie zasadnicza.

    Podczas pierwszej wizyty u notariusza podpiszemy poświadczenie
    otrzymania spadku i ponieważ do darowizny może minąć 2 miesiące (tyle
    urząd skarbowy rozpatruje wszystkie formalnosci zwiazane z naliczeniem
    podatku) na wszelki wypadek moja mam napisze testament w ktorym
    przekaze caly swoj majatek mojej corce (to ma byc dokument na wszelki
    wypadek gdyby mojej mamie cos sie stalo przed aktem darowizny).

    Jesli nic zlego sie nie wydarzy to po oplaceniu podatku od darowizny
    wrocimy do notariusza i darowizna przekazemy nieruchomosc mojej corce
    wtedy sprawa bedzie calkowicie zamknieta.

  • 46. Data: 2009-03-16 15:59:16
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Cavallino wrote:

> [...]
    > 1988 roku, ale z chwilą śmierci Twojej mamy.
    > A jakie wtedy będą przepisy to nikt nie wie.

    No wiec wydaje mi sie, ze punkt 2 i 3 sa sprzeczne
    Albo testament albo darowizna.
    Jesli testament to beda obowiazywaly przepisy z dnia smierci i tego nikt
    nie wie jakie. Np ulga meldunkowa byla i sie zniknela.

    Jesli darowizna, to przepisy z dnia dzisiejszego czyli od razu wiadomo,
    ze nie zaplaci, z tym, ze w tym momencie corka stanie sie wlascicielką
    od zaraz i np. za dwa lata moze babci powiedziec wynos sie z mojego domu.

  • 47. Data: 2009-03-16 16:02:37
    Od: spp <s...@o...pl>

    Cavallino pisze:

    > A i od dochodowego w przypadku sprzedaży zwolni się ulgą meldunkową (ile
    > to jest teraz, rok?).

    Ulga meldunkowa została zlikwidowana 01.01.2009 r., przywrócono (w
    zasadzie) stare przepisy.
    5 lat zamieszkania lub przeznaczenie pieniędzy ze zbycia nieruchomości
    na zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych.

    --
    spp

  • 48. Data: 2009-03-16 16:05:01
    Od: spp <s...@o...pl>

    witek pisze:

    > Jesli darowizna, to przepisy z dnia dzisiejszego czyli od razu wiadomo,
    > ze nie zaplaci, z tym, ze w tym momencie corka stanie sie wlascicielką
    > od zaraz i np. za dwa lata moze babci powiedziec wynos sie z mojego domu.

    Instytucja dożywocia też zniknęła? ;)

    --
    spp

  • 49. Data: 2009-03-16 16:09:44
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    n...@g...com wrote:

    > W urzędzie skarnowym

    punkt pierwszy: nigdy nie wierz temu co mówią w US chyba, że masz to na
    papierze.

    > poinformowano mnie, że mnie i mojej mamy przepisy
    > o podatku dochodowym nie będą obowiazywały ponieważ zamieszkiwałyśmy w
    > tej nieruchomości ponad 5 lat od 88 roku.

    fakt zamieszkiwanai nie ma tu nic do rzeczy
    mozna sprzedac nieruchomosc bez podatku jesli posiada sie ja 5 lat.
    Poniewaz otwarcie spadku nastepuje w chwili smierci, wiec teoretycznie
    ta nieruchomosc mozesz sprzedac od razu po zalatwieniu spraw spadkowych
    (i zapłacenia podatku OD SPADKU) i nie zaplacisz od tego podatku
    DOCHODOWEGO bo formalnie od 1988 roku jestes juz wlascicielka.

    Natomiast będą nas dotyczyły
    > przepisy o podatku od spadku i darowizn.
    tak
    czyli masz zaplacic podatek od spadku
    mozesz tez skorzystac z ulgi 100m2 bez podatku, ale warunkiem
    skorzystania jest zamieszkiwanie przez 5 lat ale w towim przypakdu
    liczone OD TERAZ.
    I tu i tu jest 5 lat, dlatego sie wszystkim pieprzy łacznie z US.
    Jesli skorzystasz z tej ulgi 110 m2 to zaplacisz mniejszy podatek od
    spadku, ale musisz mieszkac przez 5 lat.
    jesli warunku nie dotrzymasz, to US naliczy ci ponowni umorzony podatek.
    Acha i jeszcze jedno. 5 lat jest liczone od konca roku kalendarzowego,
    wktorym zaplaci sie podatek, wiec pewnie bedzie to 5 lat od konca 2009 roku.
    Co niektorzy liczyli od dnia zlozenia dokumentow do US i sprzedawali
    zaraz po uplynieciu 5 x 365 dni, a potem byl placz iz grzytanie zebow
    jak US podatek naliczyl, bo "5 lat " jeszcze nie minelo.

> [...]
    > będziemy zamieszkiwać tę nieruchomość przez 5 lat i to się nie zmieni
    > ale urzędu nie interesuje czy będziemy nadal jej właścicielkami).

    hmm, mozliwe, ale ja bym z tym uważał bo jakos mi sie to nie widzi.

    zgadza sie

  • 50. Data: 2009-03-16 16:12:01
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Cavallino wrote:

    > Nieprawda.
    > Nie ma już podatku od darowizny, jeśli złoży się odpowiednia deklarację
    > w terminie.

    W przypadku umów notarialnych nie trzeba składac deklaracji.

    > A i od dochodowego w przypadku sprzedaży zwolni się ulgą meldunkową (ile
    > to jest teraz, rok?).

    oj, cuchnie nieświeżą rybą.

    NIE MA JUŻ ULGI MELDUNKOWEJ. Wcięło z końcem ubiegłego roku.

    Pozostało tylko 5 lat posiadania.