    From: witek <w...@g...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Problem spadku
    Date: Mon, 16 Mar 2009 11:09:44 -0500
    <gpetih$ha7$1@inews.gazeta.pl> <gpetud$ikk$1@inews.gazeta.pl>
    <gpeu4i$ikk$2@inews.gazeta.pl> <gpku9c$rs2$1@news.onet.pl>
    <6...@1...googlegroups.com>
    <gpl2ec$7fv$1@news.onet.pl>
    <f...@j...googlegroups.com>
    <c...@b...googlegroups.com>
    <gploks$erc$1@news.onet.pl>
    <9...@o...googlegroups.com>

    n...@g...com wrote:

    > W urzędzie skarnowym

    punkt pierwszy: nigdy nie wierz temu co mówią w US chyba, że masz to na
    papierze.

    > poinformowano mnie, że mnie i mojej mamy przepisy
    > o podatku dochodowym nie będą obowiazywały ponieważ zamieszkiwałyśmy w
    > tej nieruchomości ponad 5 lat od 88 roku.

    fakt zamieszkiwanai nie ma tu nic do rzeczy
    mozna sprzedac nieruchomosc bez podatku jesli posiada sie ja 5 lat.
    Poniewaz otwarcie spadku nastepuje w chwili smierci, wiec teoretycznie
    ta nieruchomosc mozesz sprzedac od razu po zalatwieniu spraw spadkowych
    (i zapłacenia podatku OD SPADKU) i nie zaplacisz od tego podatku
    DOCHODOWEGO bo formalnie od 1988 roku jestes juz wlascicielka.

    Natomiast będą nas dotyczyły
    > przepisy o podatku od spadku i darowizn.
    tak
    czyli masz zaplacic podatek od spadku
    mozesz tez skorzystac z ulgi 100m2 bez podatku, ale warunkiem
    skorzystania jest zamieszkiwanie przez 5 lat ale w towim przypakdu
    liczone OD TERAZ.
    I tu i tu jest 5 lat, dlatego sie wszystkim pieprzy łacznie z US.
    Jesli skorzystasz z tej ulgi 110 m2 to zaplacisz mniejszy podatek od
    spadku, ale musisz mieszkac przez 5 lat.
    jesli warunku nie dotrzymasz, to US naliczy ci ponowni umorzony podatek.
    Acha i jeszcze jedno. 5 lat jest liczone od konca roku kalendarzowego,
    wktorym zaplaci sie podatek, wiec pewnie bedzie to 5 lat od konca 2009 roku.
    Co niektorzy liczyli od dnia zlozenia dokumentow do US i sprzedawali
    zaraz po uplynieciu 5 x 365 dni, a potem byl placz iz grzytanie zebow
    jak US podatek naliczyl, bo "5 lat " jeszcze nie minelo.

    > Nieruchomość otrzymaną w
    > drodze spadku możemy przekazać darowizną mojej córce (niezależnie od
    > ulgi mieszkaniowej ponieważ w uldzie mieszkaniowej deklarujemy, że
    > będziemy zamieszkiwać tę nieruchomość przez 5 lat i to się nie zmieni
    > ale urzędu nie interesuje czy będziemy nadal jej właścicielkami).

    hmm, mozliwe, ale ja bym z tym uważał bo jakos mi sie to nie widzi.

    zgadza sie