    From: "jend" <j...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Prawo autorskie - serwisy WWW
    Date: Sun, 20 Dec 2009 00:06:24 +0100

    Witam
    jak przedstawia się prawo autorskie co do serwisów www. Ustawa jest bardzo
    słabo sprecyzowana, a żeby być aktualna do rozwoju technologicznego. Głos
    ostateczny co jest "autorskie i wyrażone oryginalną formą" ma niestety
    zawsze Sąd. Dla mnie jest to złe, gdyż rozwój nie następuje tak bardzo
    szybko, a ogólne przepisy powinny tyczyć się najnowszych technologii, reszta
    powinna zostać lepiej sprecyzowana.

    Mnie nurtuje "działalność twórcza o indywidualnym charakterze", która może
    być chroniona prawem autorskim, dlatego:

    1. Czy prawem autorskim jest chroniony układ stron, który nie cechuje się
    niczym "nadzwyczajnym"? To, że ktoś wymyślił sobie menu np. górne:
    [Strona główna] [Moje konto] [Użytkownicy] [Wyszukiwarka] [Kontakt].
    Jak interpretować to co jest plagiatem, a co nim nie jest (znowu Sąd? ...)
    2. Czy prawem autorskim są chronione style CSS? Nie są one w żadnym wypadku
    żadnym przejawem działalności twórczej, są zdefiniowane zazwyczaj na kilku
    czcionkach systemowych, kilkunastu atrybutach oraz nazwane prostymi skrótami
    np. #topMenu { ... }
    3. Czy funkcjonalności serwisu podlegają prawom autorskim? Przykładowo,
    stworzę serwis, który posiada takie same funkcjonalności jak np.
    nasza-klasa.pl - czyli przeglądanie klas, konto, ustawienia, itp. powiedzmy,
    że mamy ok 80% funkcjonalności z serwisu NK, czy to jest plagiat? Żadna z
    tych funkcjonalności nie jest tównież wyrazem działalności twórczej, są one
    powielone z setek innych serwisów (ustawienia konta, wiadomości prywatne,
    galeria) dodatkowo funkcjonalności klas są "zainspirowane" przez serwis
    classmates.com
    4. Oczywiście elementy graficzne wg. mojego mniemania podlegają ochronie
    prawem autorskim, gdyż są one wyrażone w sposób oryginalny, tutaj jednakże
    też może być to sprawa sprzeczna, porównajmy kolorystykę i ogólne wrażenie
    NK np. z serwisem http://portal.studio-fi.com/

    Co możecie powiedzieć mądrego w tym temacie moi Drodzy...