    From: "Orka" <o...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Odpowiedzialność rodziców za szkody wyrządzone przez dziecko
    Date: Thu, 9 Jun 2005 13:33:59 +0200
    Sender: o...@p...onet.pl@ahk34.internetdsl.tpnet.pl

    Witam wszystkich serdecznie i proszę o poradę.
    Mianowicie, jak to jest z
    odpowiedzialnością rodzica, za szkody wyrządzone przez dziecko?
    Znalazłam taki artykuł, tylko mam problem z interpretacją:
    Art. 426. Małoletni, który nie ukończył lat trzynastu, nie ponosi
    odpowiedzialności za wyrządzoną szkodę.

    Art. 427. Kto z mocy ustawy lub umowy jest zobowiązany do nadzoru nad osobą,
    której z powodu wieku albo stanu psychicznego lub cielesnego winy poczytać
    nie można, ten obowiązany jest do naprawienia szkody wyrządzonej przez tę
    osobę, chyba że uczynił zadość obowiązkowi nadzoru albo że szkoda byłaby
    powstała także przy starannym wykonywaniu nadzoru. Przepis ten stosuje się
    również do osób wykonywających bez obowiązku ustawowego ani umownego stałą
    pieczę nad osobą, której z powodu wieku albo stanu psychicznego lub
    cielesnego winy poczytać nie można

    Szkoda miała miejsce w szkole, logiczne, że ja wtedy nie siedzę tam z córką
    i nie sprawuję nad nią opieki. Czy nauczyciel jest "z mocy (...) umowy
    zobowiązany do nadzoru"?

    Córka (w zerówce) w trakcie zabawy w policjantów i złodziei złapała kolegę
    za ubranie tak niefortunnie, że zerwała mu łańcuszek. Ja upieram się, że
    skoro taka ruchowa zabawa odbyła się za zgodą nauczycielki, to powinna ona
    poprosić wcześniej o zdjęcie ozdób (tak jak robią panie od wf-u przed swoją
    lekcją), Uważam, ze nauczycielka nie powinna była zmuszać mojej córki do
    publicznych przeprosin, przecież Weronika nie zrobiła tego celowo. Pominę
    milczeniem w jaki poniżający sposób wychowawczyni wraz z matką chłopca
    nakazały mi "naprawić lub odkupić".

    Pytałam na grupie dzieciowej, i wszyscy przyznają, że wina nie leży po mojej
    stronie, bo dziecko było w tym czasie pod opieką nauczycielki, i że nie
    powinnam płacić za naprawę łańcuszka.
    Potem jednak pogrzebałam w statutach szkół (niestety na stronie internetowej
    szkoły mojej córki nie ma statutu, ale ten artykuł w większości jest taki
    sam)-jest tam paragraf:
    "Rodzice (opiekunowie) ponoszą odpowiedzialność materialną za szkody
    spowodowane przez swoje dziecko"
    Proszę o rozstrzygnięcie, bo co prawda łańcuszek już dałam do naprawy, ale
    chciałabym wiedzieć, kto ma rację.

    Pozdrawiam
    Ola Gregorczyk