  • Data: 2010-10-13 18:23:38
    Temat: Odp: "tlumaczenie sie" policjantowi
    Od: "m4rkiz" <a...@b...cpl> szukaj wiadomości tego autora

    ?Użytkownik "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska> napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:i905qd$j2a$...@n...dialog.net.pl...
    > Kiedyś podniosłem na grupie taką kwestię, że policjant mnie jako kierującego
    > zatrzymuje za jakieś tam wykroczenie i proponuje mandat.
    > Po czym wali głupawy tekst: "słucham decyzji". A ja na to przykładowo: "ile mam
    > czasu na decyzję?". Menda, że muszę teraz odpowiedzieć. Ja: "podstawę prawną
    > poproszę" (nie ma takowej).
    > I co mi odpowiedziano? Że gliniarz wcale nie musi proponować mandatu.
    > Jakbym gadał z toi-toiami...

    masz jasno napisane co sie stanie jezeli odmowisz przyjecia, jezeli natomiast
    nie umiesz sie zdecydowac to on wcale nie musi czekac az podejmiesz decyzje
    bo w przypadku wykroczenia wcale *nie musi* (kodeks postepowania w sprawach
    o wykroczenia, Rozdział 17, a jezeli to cos wiecej niz wykroczenie to
    nawet nie moze) proponowac mandatu obwinianemu, wiec rozwiazywanie sprawy
    mandatem to tylko jego _dobra wola_ (przepisy *pozwalaja* mu ukarac sprawce
    jezeli ow sie na to zgadza i dodatkowo sa spelnione inne warunki) pozwalajaca
    zredukowac papierkologie i odciazyc sady

    > Przecież po pierwsze decyzja zaproponowania mandatu już została podjęta, a po
    > drugie ja nie o to pytałem.

    policjanci "uprawnieni są do nakładania grzywny w drodze mandatu karnego"
    (uprawnieni nie np. zobowiazani) "mając na względzie konieczność zapewnienia
    szybkiej reakcji na fakt popełnienia wykroczenia" - moga zaproponowac mandacik
    ale jak im sie nie zdecydujesz przyjac w czasie ktory ci dadza to zmieniaja
    zdanie, wypelniaja papierki, sprawa trafia do sadu