    From: "GHospod" <g...@p...edu.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Odp: przejechanie psa
    Date: Fri, 25 Jul 2003 11:48:09 +0200

    > Mam jeszcze jedno pytanie (nie trolluję, tylko nie wiem). Czy jeśli
    > człowiek trafi pod samochód w niewyjaśnionych okolicznościach (brak
    > świadków), to przyjmuje się, że była to jego wina? Innymi słowy,
    > czy fakt, że był to pies, a nie człowiek ma znaczenie z punktu widzenia
    > prawa?
    alez oczywiscie ze ma znaczenie przeczytaj

    Art. 431. § 1. Kto zwierzę chowa albo się nim posługuje, obowiązany jest do
    naprawienia wyrządzonej przez nie szkody niezależnie od tego, czy było pod
    jego nadzorem, czy też zabłąkało się lub uciekło, chyba że ani on, ani
    osoba, za którą ponosi odpowiedzialność, nie ponoszą winy.
    § 2. Chociażby osoba, która zwierzę chowa lub się nim posługuje, nie była
    odpowiedzialna według przepisów paragrafu poprzedzającego, poszkodowany może
    od niej żądać całkowitego lub częściowego naprawienia szkody, jeżeli z
    okoliczności, a zwłaszcza z porównania stanu majątkowego poszkodowanego i
    tej osoby, wynika, że wymagają tego zasady współżycia społecznego.