    From: "Marek S." <m...@l...lodz.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Odp: Zakład Energetyczny
    Date: Wed, 11 Sep 2002 15:00:27 +0200
    Sender: m...@p...onet.pl@test.lze.lodz.pl

    Użytkownik Grzegorz L. <g...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:alnd0h$geu$...@n...onet.pl...
    > Oto co się mi przytrafiło.
    > Pewnego razu z powodu środków na moim koncie nie wyszła miesięczna
    należność
    > za prąd. Nie zauważyłem tego. Był to kwiecień.
    > Po dwóch miesiącach przyszło zawiadomienie o zadłużeniu w wys. 45 zł.
    > Przyznam, że z mojej winy nie zapłaciłem tych 45 zł.
    > Przez cały czas płaciłem wszystkie rachunki, 95 zł co miesiąc, więc w
    > sierpniu miałem nadal zadłużenie 45 zł.
    > ZE chyba widział, że cały czas płacę, nawet te późniejsze rachunki, a brak
    > 45 zł jest chyba jakąś pomyłką.

    Tak działają systemy bilingowe w Zakładach Energetycznych gdzie płaci się
    na podstawie szacowanego poboru a nie na podstawie rzeczywistego zużycia.
    Czyli płacisz wtedy tzw. zaliczki na numerowanych blankietach.
    Ewidencja w systemie wpłat jest taka, że każdy blankiet musi być opłacony.
    Po zakończeniu okresu rozliczenia (zaliczkowego) następuje rozliczenie do
    rzeczywistego stanu (np. co 6 miesięcy).
    Jeśli nie zapłaciłeś za dany miesiąc to ciągle wisisz należność.
    Sytemu raczej nie interesuje, że płaciłeś później.

    > W każdym razie przyszli na pocz. sierpnia z nakazem wyłączenia mi prądu.
    Nie
    > zastali mnie, więc wrzycili zawiadomienie do skrzynki.

    Taka procedura jest standartem.

    > Ja to zawiadomienie przeczytałem 3 tyg. później po powrocie ze szkolenia
    > (byłem 3 tyg poza krajem).
    > Od razy wysłałem przelew na te 45 zł. Po tygodniu przyszli mi wyłączyć
    prąd.

    Niestety, z punktu widzenia Zakł Energ. podlegałeś już windykacji
    należności,
    nie dotrzymałeś warunków umowy i zgodnie z nią zaczyna się od upomnień
    a kończy na wyłączeniu.

    > Zastali żonę i co ona miała zrobić? Albo wyłączą i wtedy później trzebaby
    > płacić za przyłączenie spowrotem + rozmrozi się lodówka + małe dzieci (3 i
    5
    > lat) w domu itp., albo zapłaci na miejscu. Potw. zapłaty nie miała bo
    > korzystam w banku internetowego i wyciągi dostaję raz na miesiąc.
    Zapłaciła
    > więc im 45 zł + odsetki + opłatę za wypisanie 12 zł.
    >
    > I tutaj mnie gryzie -- z dośw. wiem, że moje przelewy idą max 2 dni do
    > odbiorców. Więc po 7 dniach powinni mieć na swoim koncie moją wpłatę. Pani
    > powiedziała mi, że od momentu wpłynięcia kasy na ich konto jeszcze kilka
    dni
    > trwa przypisanie tych wpłat do konkretnych klientów w dziale windykacji --
    > to już chyba nie jest mój problem!!! Skoro przelew wpłynął na ich rachunek
    > np. 18 sierpnia, a ja byłem na liście do wyłączenia prądu z dnia 21
    > sierpnia, to chyba ich wina -- słaba organizacja itp itd.

    Będziesz miał prawdopodobnie wpisaną datę wpływu a nie księgowania do
    systemu.

    > Czy takie postępowanie (wyłączenie prądu z powodu tak niskiego zadłużenia)
    > nie narusza jakiś postanowień kc? Wiem, że trochę zawaliłem, ale bez
    > przesady!

    Na odwrocie faktury powinieneś mieć podane ogólne warunki rozliczenia.

    > Czy mogę domagać się zwrotu opłaty za pobranie zaległości (12 zł)?

    Napisałeś, że sam zawiniłeś. Uruchomiłeś pewne procedury które skutkowały
    wizytą monerów. To kosztuje.

    MS

    ps. A jaki to ZE?