  • 1. Data: 2005-08-21 09:04:24
    Temat: Oczywista pomyłka sąd
    Od: Black Peter <b...@u...o2.pl>

    Witam,

    Postaram sie w skrocie opisac cala historie.

    Moja mama otrzymala rente inwalidzka. Lecz okazalo sie ze ZUS w Zywcu
    zle naliczyl podstawe wymiaru. Okazalo sie to dopiero w 2000 roku.
    Zlozyla odwolanie do Sadu Pracy. Sad Pracy stwierdzil ze ZUS nie wyplaca
    do tylu i nie nalezy sie rekompensata. Nastepnie bylo owolanie od
    wyroku w sadzie Apelacyjnym w Katowicach. Ten rowniez odrzucil
    roszczenia lecz doszukal sie bledow w dzialaniu ZUS Zywiec
    (nieprawidlowe druki) i przyznal na tej podstawie wyrownanie za okres od
    18-07-1999r.
    Wydany zostal ostateczny wyrok niepodlegajacy zaskarzeniu, otrzymala
    wyrok na pismie z klauzula natychmiastowej wykonalnosci. ZUS wyplacil
    cala zaleglosc, oczywiscie bez odsetek bo dziwnym trafem sad nie
    zasadzil odsetek (!?) - pomimo tego ze w roszczeniach mojej mamy byl
    zapis o odsetkach.

    Teraz po kilku miesiacach Sad Apelacyjny w Katowicach przyslal
    postanowienie sprostowania oczywistej pomylki!
    W uzasadnieniu pisza ze renta jest swiadczeniem okresowym i przysluguje
    podwyzszenie swiadczenia jedynie 3 lata wstecz od chwili zlozenia odwolania.
    Jednym slowem za duzo o jeden rok ZUS mamie teraz zwrocil.
    Na koncu pisma jest zapis ze Sad postanawia o sprostowaniu pomylki
    pisarskiej i ze od tego nie przysluguje kasacja.

    Moje pytanie brzmi co teraz?
    Czy nalezy to zwrocic, jezeli tak to jak? A co w przypadku jak mama juz
    wydala te pieniadze i na dodatek na sanatorium o ktore dlugo walczyla, a
    teraz maja jej to zabrac.

    Straszna jest nasza polska rzeczywistosc. Z jednej strony pomylka
    pracownika ZUS, ktory nie ponosi zadnej odpowiedzialnosci, ZUS ktory tez
    nie ponosi odpowiedzialnosci za to ze renta zostala zle obliczona, a
    teraz sad ktory rowniez tak po prostu sie pomylil. Rece opadaja.

    prosze o pomoc co z tym zrobic

    I z gory przepraszam za bledy w fachowych okresleniach, jezeli bedzie
    potrzeba doszczegolowic to postaram sie wydobyc wiecej informacji od mamy.

    pozdrawiam

    --
    _ ) _ \
    _ \ __/ *Black Peter*

  • 2. Data: 2005-08-21 09:25:46
    Temat: Re: Oczywista pomyłka sąd
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Black Peter napisał(a):

> [...]
    > Na koncu pisma jest zapis ze Sad postanawia o sprostowaniu pomylki
    > pisarskiej i ze od tego nie przysluguje kasacja.

    Nie bardzo mi się chce wierzyć że sąd apelacyjny walnął takiego babola.
    Prostowanie orzeczeń nie może dotyczy rozstrzygnięcia merytorycznego. To
    nie jest oczywista pomyłka pisarska.

    > Moje pytanie brzmi co teraz?

    Wydaje mi się że nie da się doradzić niczego sensownie bez zapoznania
    się z aktami, bo mam wrażenie że coś przekręciłeś. Trzeba udać się do
    jakiegoś fachowca, który przejrzy akta i wtedy doradzić co i jak.
    Na pierwszy rzut oka ZUS i tak niczego nie będzie mógł wyekzekować bo
    wykonał pierwotny wyrok, a twoja mama pieniądze już wydała.
    Ale jeśli sąd apelacyjny rzeczywiście sprostował swe orzeczenie
    merytorycznie to ja zwróciłbym sie o wyjaśnienie dopuszczalności takiej
    czynności do Prezesa SA oraz do Rzecznika Praw Obywatelskich.

    --
    @ Johnson

    --- za treść postu nie odpowiadam
    którymi staramy się je ukryć."

  • 3. Data: 2005-08-21 09:37:56
    Od: Black Peter <b...@u...o2.pl>

    Johnson napisał(a):

    > Nie bardzo mi się chce wierzyć że sąd apelacyjny walnął takiego babola.
    > Prostowanie orzeczeń nie może dotyczy rozstrzygnięcia merytorycznego. To
    > nie jest oczywista pomyłka pisarska.

    Niestety moja mama, no i ja rozniez, jestesmy laikami w tych tematach.
    Na rozprawie sad mowil cos o tym ze nie dostanie za wszystko wyrownania
    ale zrozumiala ze to chodzi o przepisy ZUS-owskie a nie o przedawnienie.
    Pozniej mama wystapila o odpis wyroku z klauzula wykonalnosci. ZUS na
    tej podstawie wyplacil. Moze jest tak ze co innygo sad zasadzil a co
    innego wpisano na papier wroku? I to moze okreslaja pomylka pisarska.

    A tak BTW to czy rzeczywiscie renta jest swiadczeniem okresowym i
    roszczenia przedawniaja sie po 3 latach?

    --
    _ ) _ \
    _ \ __/ *Black Peter*

  • 4. Data: 2005-08-21 10:14:11
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Black Peter napisał(a):

    > Moze jest tak ze co innygo sad zasadzil a co
    > innego wpisano na papier wroku? I to moze okreslaja pomylka pisarska.

    Decyduje to co jest napisane w wyroku a nie to co sąd (przewodniczący)
    powiedział w uzasadnieniu.

  • 5. Data: 2005-08-21 10:22:54
    Od: Black Peter <b...@u...o2.pl>

    Johnson napisał(a):

    > Decyduje to co jest napisane w wyroku a nie to co sąd (przewodniczący)
    > powiedział w uzasadnieniu.

    Troche sie gubie ;)
    Czyli to co mama dostala na papierze jako wyrok z klauzula wykonalnosci
    jest najwazniejsze? Dobrze rozumiem?

    --
    _ ) _ \
    _ \ __/ *Black Peter*

  • 6. Data: 2005-08-21 10:39:48
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Black Peter napisał(a):

    > Troche sie gubie ;)
    > Czyli to co mama dostala na papierze jako wyrok z klauzula wykonalnosci
    > jest najwazniejsze? Dobrze rozumiem?

    Postanowienie prostuje wyrok. Wtedy obowiązuje treść wyroku po sprostowaniu.
    Z tym że nie jest dopuszczalne prostowanie wyroku w trybie art. 350 kpc
    nie może w żądnym wypadku prowadzić do zmiany rozstrzygnięcia co do meritum.
    Twój problem polega na tym, że nie służy ci zażalenie na to błędne
    orzeczenie o sprostowaniu wydane przez Sąd Apelacyjny.

  • 7. Data: 2005-08-21 15:14:50
    Od: ahimsa <a...@o...pl>

    Użytkownik Black Peter napisał:

> [...]
    > nie ponosi odpowiedzialnosci za to ze renta zostala zle obliczona, a
    > teraz sad ktory rowniez tak po prostu sie pomylil. Rece opadaja.

    po pierwsze nie wiesz, czy Sąd się pomylił, bo nie wiadomo, czy należą
    się odsetki, nie zawsze się należą
    po drugie, jeśli uważasz, że Sąd się pomylił słuzy Ci pozew p-ko ZUS o
    odsetki od zasądzonej kwoty

    pozdrawiam
    ahimsa

  • 8. Data: 2005-08-22 08:08:33
    Od: Black Peter <b...@w...o2.pl>

    ahimsa napisał(a):

> [...]
    > się odsetki, nie zawsze się należą
    > po drugie, jeśli uważasz, że Sąd się pomylił słuzy Ci pozew p-ko ZUS o

    Nie chodzilo mi o pomylke w sprawie oddsetek tylko pomylke co do okresu
    za ktory nalezy sie wyzsza renta. Sad pomyli sie i zasadzil 4 lata a
    maksymalnie mozna bylo 3 ze wzgledu na przedawnienie (przynajmniej tak
    teraz twierdzi).

    pozdrawiam

    --
    _ ) _ \
    _ \ __/ *Black Peter*

  • 9. Data: 2005-08-22 19:39:20
    Od: mcl <m...@p...onet.pl>

    Tak jakby pomylki zdarzaly sie tylko w Polsce... :/

    --
    pozdrawiam
    mcl

    m...@p...onet.pl