    Date: Mon, 21 Jun 2010 11:29:47 +0200
    From: mvoicem <m...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: [OT]Re: Dane firm

    (21.06.2010 11:06), Gotfryd Smolik news wrote:
    [...]
    > Toż to bezsens szczytowy - jak mapa jest "utworem", to znaczy że nie
    > nadaje się do używania, prawda?
    >
    > Mapa, porządna mapa, zawierająca "prawdziwe" dane, nie ma ani grama
    > "autorskości". To jest ciężko zebrana i dokładnie opracowana baza danych!
    > *Tylko i wyłącznie*.

    Stanowczo się nie zgodzę.

    Mapa oprócz danych (czyli przebieg dróg, ich nazwy itd...) zawiera
    prezentację tych danych, taką żeby oglądający kociokwiku ocznego nie
    dostał zaś mógł odczytać to co chce odczytać.

    Łatwo się o tym przekonać, próbując samodzielnie wyrysować mapę na
    podstawie znanych sobie danych. Ja próbowałem i wiem że trzeba się
    nieźle napocić żeby wyszło ładnie.

    > Zakres "twórczości", sprowadzający się do dobrania kolorów i symboli
    > jest tak znikomy, że pomijalny, a biorąc pod uwagę pewną "standaryzację"
    > (np dla wysokości - wysokość od zielonego do czerwonego, niebieski woda)
    > wręcz nie ma miejsca na "autorskość", żadną.

    Uzyte symbole: tak jak z ikonkami w oprogramowaniu. Jest standard jak
    powinna wyglądać ikonka "save as", ale przecież nie możesz sobie po
    prostu zajumać ikonki z offica jeżeli chcesz użyć, tylko albo sobie sam
    narysujesz taką ikonkę, albo użyjesz gotowej na jakiejś licencji. Tak
    czy inaczej - dzieło podlegające prawu autorskiemu.

    Kolorystyka: porównaj sobie mapę targeo i google mapy - różnicę widać na
    pierwszy rzut oka. Ktoś nad tym siedział i dobierał takie a nie inne
    kolory, krój i wielkość czcionki itd... Dzięki temu mi się bardziej
    podoba mapa na googlach, tobie być może na targeo.

    Działalność autorska jak nic.

    p. m.