  • 61. Data: 2008-01-28 20:40:02
    Temat: Re: OEM i płyta główna
    Od: "Wojciech \"Spook\" Sura" <spook.no@unwanted_mail.op.pl>

    Andrzej Lawa wrote:
    > A co ich obchodzi, dlaczego została wymieniona? Zakończenie
    > przydatności danego elementu komputera może wynikać zarówno z jego
    > awarii jak i archaiczności.

    Widzisz, system OEM, który kupiłeś, jest integralną częścią płyty głównej -
    którą usunąłeś z komputera. Wymiana gwarancyjna jest szczególnym
    przypadkiem - a właściwie, o ironio, ustępstwem ze strony Microsoftu - w
    którym możesz przenieść ("przeintegrować") system na zastępczy produkt. Gdy
    usuwasz płytę główną nie na gwarancji, formalnie usuwasz ją wraz z
    przywiązanym do niej systemem (co jest zapisane w licencji na którą się
    zgodziłeś podczas instalacji systemu).

    > Ustalać sobie może. Ale nikt nie ma obowiązku dostosowywać się do ich
    > wybujałych fantazji. Tylko do prawa.

    Puste słowa. Dowiedź mi, że punkt związany z przywiązaniem systemu do
    sprzętu jest niezgodny z polskim prawem. Z tym prawem, które zobowiązuje Cię
    do przestrzegania postanowień licencji (=umowy cywilnej) na której
    postanowienia wyraziłeś zgodę podczas instalacji (ewentualnie dowiedź, że
    podpisanie umowy nie może odbywać się poprzez wciśnięcie F8, co będzie chyba
    wyjątkowo trudne, skoro istnieje nawet umowa ustna, nie pozostawiająca
    żadnych fizycznych dowodów).

    Dziwi mnie, jak trudno niektórym ludziom sobie uzmysłowić, że OEM to w
    istocie spore ustępstwo MS w kierunku użytkowników - nikt ich nie zmuszał do
    wypuszczenia tańszej, ale przywiązanej do komputera wersji systemu. Mogli
    przecież sprzedawać Windowsy za 600 i 1200 złotych tylko w wersjach
    BOXowych. A tymczasem user, który wyda 300 złotych nagle twierdzi, że skoro
    zapłacił, to mu SIĘ NALEŻY, że nie będzie przestrzegał licencji, BO TAK i że
    sprzedawanie systemów przez MS za 300 złotych to ich ŚWIĘTY OBOWIĄZEK.

    Wygląda to tak, jakby oszukiwanie MS na różne sposoby zyskało sobie z
    jakichś tajemniczych powodów przyzwolenie społeczne - nie słyszy się o takim
    oburzeniu użytkowników dotyczącym na przykład produktów Adobe lub Borlanda.

    Pozdrawiam -- Spook.

    --
    ! ._______. Warning: Lucida Console sig! //) !
    ! || spk || www.spook.freshsite.pl / _ """*!

  • 62. Data: 2008-01-28 20:41:06
    Od: castrol <j...@w...wp.pl>

    Wojciech "Spook" Sura pisze:

    > Oj, na prawie się aż tak nie znam, ale wydaje mi się, że wystarczy zerknąć
    > do prawa autorskiego, żeby odpowiedni paragraf się znalazł. Z zakupem
    > oprogramowania jest podobnie, jak z zakupem muzyki. Jeśli kupisz sobie płytę
    > pani September, to jesteś właścicielem nośnika z nagranymi utworami (wraz z

    Te konkretne piosenki znajdujace sie na tej konkretnej plycie CD, ktora
    kupilem sa moja wlasnoscia. Pani September ma swoje oryginaly i nadal
    ona jest tworca i autorem swoich piosenek - tego nikt nie wkestionuje.

    Jacek

  • 63. Data: 2008-01-28 20:44:57
    Od: Andrzej Adam Filip <a...@p...onet.pl>

    "Wojciech \"Spook\" Sura" <spook.no@unwanted_mail.op.pl> writes:
> [...]
    > jakichś tajemniczych powodów przyzwolenie społeczne - nie słyszy się o
    > takim oburzeniu użytkowników dotyczącym na przykład produktów Adobe

    A kto lubi przepłacać? :-)
    MS sprzedaje najbardziej masowo.
    Oczekiwanie niższych cen ma solidne ekonomiczne podstawy.

    --
    Andrzej Adam Filip : a...@p...onet.pl : a...@x...wp.pl
    Tłum krzyczy jednymi wielkimi ustami, ale je tysiącem małych.

  • 64. Data: 2008-01-28 20:47:32
    Od: castrol <j...@w...wp.pl>

    Wojciech "Spook" Sura pisze:

    > Widzisz, system OEM, który kupiłeś, jest integralną częścią płyty głównej -
    > którą usunąłeś z komputera.

    Jakim cudem moja legalna kopia programu jest integralna czescia mojej
    plyty glownej, ktora nabylem pol roku wczesniej niz sam program?

> [...]
    > wyjątkowo trudne, skoro istnieje nawet umowa ustna, nie pozostawiająca

    A jesli to nie ja instalowalem program tylko byl juz on instalowany? Nie
    mialem mozliwosci zapoznania sie z licencja. I co teraz? Moge zlamac
    licencje nieswiadomie? I co jesli w licencji jest napisane ze mojego
    komputera moge uzywac tylko w dziurawych skarpetach?

    A co jesli w moim samochodzie tez istnieje taka licencja, np w
    komputerze pokladowym, ktory takze ma w sobie jakies oprogramowanie? I
    co jak ta licencja nie pozwala mi jezdzic samochodem po drogach asfaltowych?

    Jacek

  • 65. Data: 2008-01-28 21:06:39
    Od: "Wojciech \"Spook\" Sura" <spook.no@unwanted_mail.op.pl>

    castrol wrote:

    > Jakim cudem moja legalna kopia programu jest integralna czescia mojej
    > plyty glownej, ktora nabylem pol roku wczesniej niz sam program?

    Przywiązałeś ją do płyty podczas instalacji - świadomie wyrażając zgodę na
    zapis w licencji, który o tym informuje.

    > A jesli to nie ja instalowalem program tylko byl juz on instalowany?
    > Nie mialem mozliwosci zapoznania sie z licencja. I co teraz?

    Teraz zgłosisz się do sprzedawcy, który miał obowiązek przedstawić Ci
    wszystkie licencje na które powinieneś był wyrazić zgodę i spytasz, czemu
    tego nie zrobił. Zawsze możesz usunąć system, a potem zainstalować na nowo -
    dzięki temu będąc świadom swoich praw i obowiązków.

> [...]
    > komputerze pokladowym, ktory takze ma w sobie jakies oprogramowanie? I
    > co jak ta licencja nie pozwala mi jezdzic samochodem po drogach

    Jeśli chcesz być w zgodzie z prawem, nie kupuj tego samochodu albo kup inny
    (lub przestrzegaj tego zapisu). Inna sprawa, że taki zapis byłby chyba
    niezgodny z polskim prawem, co zwolniłoby Cię z jego przestrzegania (w
    przeciwieństwie do zapisu w licencji OEM przywiązującego system do płyty
    głównej).

    Pozdrawiam -- Spook.

    --
    ! ._______. Warning: Lucida Console sig! //) !
    ! || spk || www.spook.freshsite.pl / _ """*!

  • 66. Data: 2008-01-28 21:13:42
    Od: Andrzej Adam Filip <a...@p...onet.pl>

    castrol <j...@w...wp.pl> writes:

    > [...] I co jesli w licencji jest napisane ze mojego komputera moge
    > uzywac tylko w dziurawych skarpetach? [...]

    Albo że jest to program tylko do użytku przez białasów? :-)

    To jest najbardziej oczywisty przykład zapisu który by "nie przeszedł".
    "Nielegalność" zapisów realnie występujący jest zapewne mniej oczywista :-)

    --
    Andrzej Adam Filip : a...@p...onet.pl : a...@x...wp.pl
    Nie zalety ciała i majątek dają szczęście,

  • 67. Data: 2008-01-28 21:21:22
    Od: "Wojciech \"Spook\" Sura" <spook.no@unwanted_mail.op.pl>

    Andrzej Lawa wrote:

    > Mogę. Nie jest to zakazane w żadnej ustawie.

    Jest zakazane w umowie cywilnej, którą podpisałeś, a prawo zobowiązuje do
    jej przestrzegania.

    > To ja teraz tę umowę wypowiadam. I co mi mikrosyf zrobi, hmm? ;->

    Nic. Ale tracisz wszystkie prawa wynikające z tej umowy (w szczególności nie
    możesz już używać tego systemu i powinieneś go usunąć z komputera).

    Jeśli jesteś człowiekiem, który w głębokim poważaniu ma umowy cywilne,
    napisz - to oszczędzisz mi czasu poświęconego na pisanie odpowiedzi do
    Twoich postów.

    Pozdrawiam -- Spook.

    --
    ! ._______. Warning: Lucida Console sig! //) !
    ! || spk || www.spook.freshsite.pl / _ """*!

  • 68. Data: 2008-01-28 21:26:56
    Od: castrol <j...@w...wp.pl>

    Wojciech "Spook" Sura pisze:

> [...]
    > niezgodny z polskim prawem, co zwolniłoby Cię z jego przestrzegania (w
    > przeciwieństwie do zapisu w licencji OEM przywiązującego system do płyty

    Dlaczego taki zapis w przypadku samochodu bylby niezgodny z prawem a w
    przypadku komputera juz nie? Czym sie rozni komputer z systemem
    operacyjnym od samochodu z jakims tam oprogramowaniem, albo od ksiazki
    itp itd?

    Jacek

  • 69. Data: 2008-01-28 21:33:36
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Wojciech "Spook" Sura pisze:

    > Widzisz, system OEM, który kupiłeś, jest integralną częścią płyty

    ROTFL

    > głównej - którą usunąłeś z komputera. Wymiana gwarancyjna jest
    > szczególnym przypadkiem - a właściwie, o ironio, ustępstwem ze strony
    > Microsoftu - w którym możesz przenieść ("przeintegrować") system na

    Wow. Łaskawcy.

    > zastępczy produkt. Gdy usuwasz płytę główną nie na gwarancji, formalnie
    > usuwasz ją wraz z przywiązanym do niej systemem (co jest zapisane w

    Brednie.

    > licencji na którą się zgodziłeś podczas instalacji systemu).

    A teraz mówię, że mam tę umowę w odwłoku. Wolno mi - nie ma zakazu
    zrywania umów ;->

    > Puste słowa.

    Nie napiszę, co jest puste, bo się obrazisz ;->

    > Dowiedź mi, że punkt związany z przywiązaniem systemu do
    > sprzętu jest niezgodny z polskim prawem.

    Primo: nie pisałem o niezgodności z prawem. Czytaj uważniej.
    Secundo: na upartego może to podpaść pod jedną z klauzul niedozwolonych.

> [...]
    > będzie chyba wyjątkowo trudne, skoro istnieje nawet umowa ustna, nie
    > pozostawiająca żadnych fizycznych dowodów).

    Nu. Nie ma dowodów na zawarcie umowy. Ani na jej zerwanie.

    > Dziwi mnie, jak trudno niektórym ludziom sobie uzmysłowić, że OEM to w
    > istocie spore ustępstwo MS w kierunku użytkowników - nikt ich nie

    Łaskawcy... A mogli zabić! ;->

    > zmuszał do wypuszczenia tańszej, ale przywiązanej do komputera wersji
    > systemu. Mogli przecież sprzedawać Windowsy za 600 i 1200 złotych tylko
    > w wersjach BOXowych.

    To niech sprzedają. Jeszcze więcej ludzi jeszcze szybciej przejdzie na
    linuxa.

    > A tymczasem user, który wyda 300 złotych nagle

    Ja wydałem 100. I co mi zrobisz? ;->

    > twierdzi, że skoro zapłacił, to mu SIĘ NALEŻY, że nie będzie

    Kopia mu się należy. I może z nią zrobić, co chce.

    > przestrzegał licencji, BO TAK i że sprzedawanie systemów przez MS za 300
    > złotych to ich ŚWIĘTY OBOWIĄZEK.

    Skoro dali taką publiczną ofertę, to mają psi obowiązek dotrzymać
    warunków tej oferty.

    A żaden przepis nie zakazuje użytkownikom wypowiedzenia umowy cywilnej.

> [...]
    > jakichś tajemniczych powodów przyzwolenie społeczne - nie słyszy się o
    > takim oburzeniu użytkowników dotyczącym na przykład produktów Adobe lub

    Weź sobie tę swoją demagogię i [censored]

  • 70. Data: 2008-01-28 21:35:22
    Od: castrol <j...@w...wp.pl>

    Wojciech "Spook" Sura pisze:

    > Nic. Ale tracisz wszystkie prawa wynikające z tej umowy (w szczególności nie
    > możesz już używać tego systemu i powinieneś go usunąć z komputera).

    Zaluzmy ze producent mojej pralki wypowiada mi umowe pozwalajaca mi
    korzystac z oprogramowania zainstalowanego w mojej pralki. Rozumiem ze
    to oprogramowanie mam usunac bo nie mam do niego praw?
    Czyli zgodnie z ta bzdurna teoria mam prawo do posiadania tylko i
    wylacznie samego nosnika, tj samej pralki bez oprogramowania?

    Jacek