  • 91. Data: 2019-05-29 08:57:49
    Temat: Re: Na religie
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2019-05-29 o 08:26, Kviat pisze:

    > Że co?
    >
    > I zapewne, w przeciwieństwie do ateizmu, religie są "strategiami
    > ewolucyjnie stabilnymi"?

    Owszem, i łatwo to wykazać, porównując społeczeństwa ateistyczne z
    religijnymi. A właściwie po skonstatowaniu faktu, że społeczeństwa
    ateistycznego jeszcze nie ma.

    > LOL :)
    >
    > Cholera wie co rozumiesz przez "strategię ewolucyjnie niestabilną", ale

    Skoro nie wiesz, to z czego się śmiejesz? Z własnej niewiedzy?
    Wyjaśnienie znajdziesz w wikipedii. W skrócie strategia ewolucyjnie
    niestabilna to taka strategia, gdzie osobniki ją wybierające są szybko
    zastępowane w populacji przez osobniki wybierające strategię konkurującą
    (bo ci pierwsi albo wymierają, albo się nie rozmnażają, albo z jakichś
    powodów strategia przez nich obrana nie ostaje się w kolejnych ich
    pokoleniach).

    > to przecież nie jest ważne. Ważne, że brzmi bardzo mądrze i naukowo,
    > więc nikt nie odważy się zapytać o co ci chodzi.

    To jest wiedza z zakresu nauki popularnej, upowszechniona gdzieś od lat
    '70 XX wieku. Fakt, że tego nie wiesz, nie jest może i wstydliwy, ale
    trochę odbiera ci prawo do dyskusji na ten temat, skoro masz braki w
    takich dość popularnych wiadomościach, zwłaszcza że mają zastosowanie w
    tej dyskusji.

    To tak jakbyś dyskutował o chorobach, a nie wiedział czym jest gen.

    Czy chociaż pojęcie memu znasz, skoro dyskutujesz o religii? (nie chodzi
    o facebooka).

    --
    Liwiusz

  • 92. Data: 2019-05-29 10:15:46
    Od: Kviat

    > Chyba się zgubiłem. > Twierdziłeś, że dziecku nie da się powiedzieć kogo
    > ludzie uważają za boga.

    Nic takiego nie twierdziłem.
    Twierdziłem, że dziecku nie da się powiedzieć, co to dziecko powinno
    uważać czym jest bóg. Można je jedynie sformatować żeby przyjęło do
    wiadomości czym jest bóg wyobrażony przez kogoś - wtłoczyć mu do głowy
    czyjąś wizję boga, wizję zależną od przypadku miejsca urodzenia
    (generalnie), żeby odpowiadało tak, jak tego oczekuje pytacz.

    Ale trochę racji masz, niezwykle trudno jest dziecku powiedzieć kogo
    ludzie uważają za boga, bo trudno żeby 10letnie dziecko znało już
    wszystkich, a przynajmniej większość bogów, żeby wiedzieć kogo/co ludzie
    uważają za boga.
    Nie uważam za właściwe, żeby uczyć dziecko "kogo/co ludzie uważają za
    boga", akurat tej wizji boga, której oczekiwałby miejscowy sąd, tylko po
    to, żeby zadowolić ten sąd i jego biegłego wyznającego jedyną słuszną
    religię.

    > Podałem przykład jak mozna, po którym to
    > tłumaczeniu dziecko nie będzie pierd.. o samolotach i widzeniu za oknem.

    Za to będzie pierd... o panu, który czuwa nad zwierzątkami i kwiatkami.
    I mam dylemat, które pierd... jest bardziej infantylne i niedojrzałe.

    To ja już wolę, że dziecko na postawie własnej dedukcji, bo ktoś mu
    powiedział, że bóg jest w niebie (czyli gdzie? w chmurach?), doszło
    organoleptycznie do wniosku, że jednak go tam nie ma. To nic, że
    dedukcja i wnioski infantylne z punktu widzenia dorosłego, ważne, że
    własne i adekwatne do wieku.

    Pojęcie-koncepcja nieba jest równie abstrakcyjna i trudna do ogarnięcia
    przez dziecko co bóg.

    Nie bez powodu kościół ludziom niewykształconym, niepotrafiącym czytać i
    pisać, przez wieki przedstawiał wizję piekła z kotłami ze smołą i
    rogatymi diabłami z widłami gdzieś głęboko pod ziemią.

    > Gdzie tu jest jakaś regułka?

    Podałeś regułkę do wklepania na pamięć, jak jacyś konkretni ludzie
    wyobrażają sobie boga.

    > "Nie wierzę w boga i dlatego nie chcę chodzić na religie" to wizja boga?

    Nie, to nie jest wizja boga.
    Już to tłumaczyłem, ale powtórzę.
    Żeby stwierdzić czy się wierzy, czy się nie wierzy, to trzeba mieć
    pewien poziom myślenia abstrakcyjnego, posługiwać się aparatem
    pojęciowym niedostępnym jeszcze (z racji rozwoju) dla dziecka.

    Co z tego, że dziecko powie "nie wierzę/wierzę" w boga, skoro tego
    kompletnie nie rozumie. Powtarza jedynie po rodzicach, tak jak zostało
    wychowane, bez zrozumienia sensu, to czego rodzice/rówieśnicy (sąd?)
    oczekują.

    I stawiam orzechy przeciwko bananom, że jakby powiedziała "bo nie wierzę
    w boga", to tak samo sąd (czy inny wyznawca) by stwierdził, że pewnie
    ojciec jej tak kazał mówić, bo co dziecko może wiedzieć o wierze w boga?

    Dla wyznawcy każda odpowiedź będzie niedobra. A skoro nie wie, to niech
    się dowie. Najlepiej na przymusowej lekcji religii prowadzonej przez
    katechetę. Katolickiego katechetę.

    > Pewnie miał tę niezdrową ciekawość i uznał, że dla rozstrzygnięcia
    > problemu wartoby poznać zdanie dziecka dla czego nie chce chodzić.

    Niezdrowa ciekawość jest szkodliwa dla wątroby.

    > Takie
    > to egzotyczne skoro miał decydować czy ma chodzić czy nie?

    Tak. Dla człowieka niewierzącego jest to egzotyczne.

    > To jak juz wrzucasz tę Konstytucję to mogłes tez poczytac jakies
    > opracowania, bo już z samych cytatów jest oczywiste, że lieteralna tego
    > interpretacja prowadzi do konfliktów i sprzeczności. O tu, takie ładne i
    > w punkt na temat:
    >
    > http://bc.upjp2.edu.pl/Content/2735/warchalowski_art
    _prawa_dziecka.pdf

    > Streszczę istotę: to czyje zdanie dominuje w układzie rodzic dziecko
    > zalezy od stopnia dojrzałości dziecka. W każdym przypadku rodzic
    > powinien wysłuchac dziecka i w miarę możliwości brac pod uwage jego
    > zdanie, co nie oznacza, że musi się z tym zdaniem zgodzić. W miarę jak
    > dziecko dorasta (staje się dojrzałe społecznie) jego widzimisie powienno
    > być brane odpowiednio bardziej pod uwagę.

    Nie widzę tu ani konfliktu, ani sprzeczności z tym co napisałem.

    > Ale Ty zdaje się twierdzisz,
    > że 9cio latka nie jest w stanie zrozumieć nawet w przybliżeniu konceptu
    > boga co prowadzi niejako do wniosku, że dziecko ma tu pozamiatanę. Ja co
    > prawda się z tym nie zgadzam, ale dla odmiany twierdze, że jak ktoś
    > argumentuje o samolotach i bogu za oknem to udowadnia w tym temacie
    > właśnie krańcową niedojrzałość, więc wychodzi na to samo. I pewnie sędzia
    > tez tak to widział.

    I dlatego postanowił wysłać dziecko na przymusową indoktrynację. Nie po
    to żeby się dowiedziało, jakie ludzie mają koncepcje boga/bogó (bo tego
    na religii się nie dowie i wykształcony sąd doskonale zdaje sobie z tego
    sprawę), lecz po to, żeby się dowiedziało o jedynie słusznej wizji
    konkretnej grupy ludzi.
    A mógł kazać zapisać na korepetycje z historii.

    > No skoro sędzia ma doskonale widzieć, że nie ma na świecie osoby która
    > mogłaby dać jakąkolwiek wiedzę na temat boga to jest agnostykiem.

    Czyli uważasz, że nie można być równocześnie wierzącym i wykształconym?

    > No nie. Osoba wierzaca, uważa że KK i cała reszta taką wiedze posiadają.

    Ja wiem co uważa osoba wierząca. Niech sobie uważa.
    Od osoby wykształconej oczekuję wiedzy o faktach. A fakty są takie, że
    takiej osoby nie ma.
    A od wierzącego wykształconego funkcjonariusza państwowego oczekuję, że
    podczas pełnienia swoich funkcji będzie się kierował wiedzą, a wiarę
    schowa sobie na fajrant.

    > Nie pełną oczywiścia ale jakąś i owszem.

    > Dla niektórych jest i rzecz polega na wyjasnieniu kim jest bóg dla tych
    > niektórych. Co tu trudnego do zrozumienia?

    A co jest trudnego w zrozumieniu, że lekcje religii nie polegają na
    wyjaśnieniu czym jest bóg dla niektórych, tylko na wtłaczaniu dzieciom
    do głowy, że bóg jest i akurat taka wizja boga jest jedynie słuszna?

    > Uczyć dziecko w co wierzą inni ludzi, bo chcąc nie chcąc będzie musiała
    > z tymi innymi ludźmi żyć i taka wiedza jest wręcz niezbędna.

    Oczywiście, że uczyć.
    Lekcje religii to ostatnie miejsce, w którym ktokolwiek mógłby taką
    wiedzę zdobyć.

    > Jeśli ktos wierzy w to co mówi, to nie jest to oszustwo.

    Nie zmienia to faktu, że nie jest to prawdą.

    > To może potrzebujemy skupić sie na podstawach? Co to jest kłamstwo? Co
    > to jest oszustwo?

    Więc skupmy się na podstawach. Co w szkole robi "nauka" o chodzeniu po
    wodzie?

    > Nigdzie nie napisałem, że to ma być jej jedyne źródło zapoznania.

    Sąd uznał, że ma być jedyne. Nie wysłał jej równocześnie na lekcje
    buddyzmu i innych religii.

    > Alez podpada,

    Nie podpada. Aż dziwne, że nie wiesz dlaczego.

    > tylko musisz to rozpatrywac na określonym poziomie
    > abstrakcji. > ++90% osób nawet nie próbuje mentalnie weryfikowac szkolnych
    > informacji. Wierzą lub nie że coś jest tak lub inaczej.

    Ale w każdej chwili jak zechcą, to mogą te informacje zweryfikować.
    Właśnie dlatego nie podpada.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 93. Data: 2019-05-29 10:42:37
    Od: Kviat

    W dniu 29.05.2019 o 08:57, Liwiusz pisze:

    > Owszem, i łatwo to wykazać,

    Napieraj.

    > porównując społeczeństwa ateistyczne z
    > religijnymi. A właściwie po skonstatowaniu faktu, że społeczeństwa
    > ateistycznego jeszcze nie ma.

    Sam nie wiesz o czym piszesz. Społeczeństwa ateistyczne jak najbardziej
    są. Tylko ty o tym nie wiesz, albo co innego rozumiesz pod pojęciem
    "społeczeństwo" (o ile w ogóle rozumiesz).

    > Skoro nie wiesz, to z czego się śmiejesz? Z własnej niewiedzy?

    Jakim cudem z tego wywnioskowałeś, że ja nie wiem? Bóg raczy wiedzieć...

    Czytaj ze zrozumieniem: Cholera wie co rozumiesz.
    Cholera wie co TY rozumiesz, skoro pokusiłeś się postawić nieprawdziwą
    tezę, że "Ateizm jest po prostu strategią ewolucyjnie niestabilną".

    > To jest wiedza z zakresu nauki popularnej, upowszechniona gdzieś od lat
    > '70 XX wieku. Fakt, że tego nie wiesz, nie jest może i wstydliwy, ale
    > trochę odbiera ci prawo do dyskusji na ten temat,

    Fakt, że nie rozumiesz co piszesz nie jest może i wstydliwy, ale trochę

  • 94. Data: 2019-05-29 10:51:14
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2019-05-29 o 10:42, Kviat pisze:

    > Napieraj.

    Rozejrzyj się po świecie i pokaż mi społeczeństwo oparte o ateizm, które
    by z punktu widzenia ewolucyjnego cokolwiek osiągnęło, bo na razie mam
    napierać, aby wykazać lepsze dostosowanie czegoś nad czymś, co nawet nie
    istnieje.

    > Sam nie wiesz o czym piszesz. Społeczeństwa ateistyczne jak najbardziej
    > są. Tylko ty o tym nie wiesz, albo co innego rozumiesz pod pojęciem
    > "społeczeństwo" (o ile w ogóle rozumiesz).

    Możesz podać przykład, to by znacznie ułatwiło dyskusję. Tylko nie
    wyjeżdżam mi z jakimiś Czechami.

    --
    Liwiusz

  • 95. Data: 2019-05-29 12:19:05
    Od: u2 <u...@o...pl>

    W dniu 29.05.2019 o 10:51, Liwiusz pisze:

    > Możesz podać przykład, to by znacznie ułatwiło dyskusję. Tylko nie
    > wyjeżdżam mi z jakimiś Czechami.

    na przykład Francja, tam jest wyraźny rozdział państwa od religii, jak
    spłonęła katedra Notre Dame, to okazało się, że katedra jest w rękach
    zeświecczonego państwa i nie było kaski na jej odpowiednie
    zabezpieczenie, stad butne zapowiedzi Makarona, że odbuduje ją w 5 lat:)

    --
    George Orwell :

    what they do not want to hear"

  • 96. Data: 2019-05-29 12:27:55
    Od: Kviat

    > Rozejrzyj się po świecie i pokaż mi społeczeństwo

    Ty postawiłeś tezę, ty napieraj.

    Pozwalam ci wybrać społeczeństwo.

    > oparte o ateizm, które
    > by z punktu widzenia ewolucyjnego

    Pozwalam ci wybrać ramy czasowe tej ewolucji.

    > cokolwiek osiągnęło, bo na razie mam
    > napierać, aby wykazać lepsze dostosowanie czegoś nad czymś, co nawet nie
    > istnieje.

    Napieraj, aby wykazać swoją tezę.

    > Możesz podać przykład, to by znacznie ułatwiło dyskusję. Tylko nie
    > wyjeżdżam mi z jakimiś Czechami.

    A dlaczego nie? Więc sam wybierz.

    Np. w Polsce istnieje dość liczne społeczeństwo ateistów.
    Myślenie, że społeczeństwo to tylko jakieś państwo, albo jakaś grupa
    narodowa, to błędne myślenie.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 97. Data: 2019-05-29 14:11:55
    Od: Trefniś <t...@m...com>

    W dniu .05.2019 o 12:27 <Kviat> pisze:

> [...]
    >
    > Np. w Polsce istnieje dość liczne społeczeństwo ateistów.
    > Myślenie, że społeczeństwo to tylko jakieś państwo, albo jakaś grupa

    Ja jestem ateistą, co nie jest równoznaczne z idiotyzmem.
    I jako ateista popieram zdanie Liwiusza.

    Ja w społeczeństwie katolickim czerpię z jego religijności olbrzymie
    korzyści.
    Jestem nawet zawstydzony, bo niewiele mogę dać w zamian, prócz szacunku.
    Nie mam nic przeciwko obecnemu status quo. Nie widzę niczego zdrożnego w
    stosunkach państwo-kościół w Polsce. Znacznie łatwiej żyje się w państwie
    katolickim nawet ateiście.

    Głupcy też czerpią korzyści pełnymi garściami, ale tego nie rozumieją.

    BTW - czy to ty pisywałeś w stopce "powrotu do zdrowia życzę"?
    No.

    --
    Trefniś

  • 98. Data: 2019-05-29 14:13:35
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2019-05-29 o 12:19, u2 pisze:

    > na przykład Francja, tam jest wyraźny rozdział państwa od religii, jak

    Pytanie nie było o świeckie państwo, tylko o ateistyczne społeczeństwo.

    --
    Liwiusz

  • 99. Data: 2019-05-29 14:23:35
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2019-05-29 o 12:27, Kviat pisze:
    > A dlaczego nie? Więc sam wybierz.

    Trudno mi wybrać spośród 0 mi znanych.

    > Np. w Polsce istnieje dość liczne społeczeństwo ateistów.

    Nie istnieje dość liczne. Poza tym zamiast "społeczeństwo" lepiej użyć
    słowa "populacja", bo nie chodzi o to, aby w jakimś kraju znaleźć te 3%
    ateistów, którzy na pewno będą, tylko o to, czy jesteśmy w stanie
    stworzyć populację (czyli nie wybrane osobniki przez Kviata, tylko
    wszystkie osoby żyjące na danym terenie - nie stworzoną sztucznie), w
    której ateizm byłby dominującym nurtem i aby wynikały z niego korzyści
    pozwalające uznać, że populacja taka lepiej rozwija się od innej
    populacji, która jest wierząca.

    > Myślenie, że społeczeństwo to tylko jakieś państwo, albo jakaś grupa
    > narodowa, to błędne myślenie.

    Zatem na tym przykładzie widać, że jest to strategia ewolucyjnie
    niestabilna, ponieważ:

    a/ ateistów jest zdecydowana mniejszość
    b/ nie jest to cecha, która przechodzi z pokolenia na pokolenie. Ateiści
    to incydentalne osobniki w rodzinach wierzących, a nie jakaś trwająca
    przez pokolenie cecha, która by zwiększała dostosowanie do środowiska
    (tzw. fitness). Nawet w obrębie danej osoby, ateista jest zwykle
    otoczony rodziną i znajomymi wierzącymi. Gdyby brak wiary był
    rzeczywiście korzystniejszy, oczekiwano by wówczas, że to ateizm będzie
    dominującym poglądem, a wiara marginesem.

    --
    Liwiusz

  • 100. Data: 2019-05-29 14:47:39
    Od: u2 <u...@o...pl>

    W dniu 29.05.2019 o 14:13, Liwiusz pisze:

    > Pytanie nie było o świeckie państwo, tylko o ateistyczne społeczeństwo.

    jak świeckie to ateistyczne, Francja to dobry przykład, Czechy również:)

    --
    George Orwell :

    what they do not want to hear"