  • Data: 2007-01-31 22:08:18
    Temat: Likwidacja szkody - czyli jak najbardziej oszukać klienta.
    Od: "Janek Z." <j...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Niedawno miałem kolizję drogową, w wyniku której mój pojazd został
    uszkodzony. Winny był drugi uczestnik zdarzenia, co z resztą potwierdziła
    Policja na miejscu zdarzenia. Wystąpiłem do ubezpieczyciela z wnioskiem o
    likwidację szkody z OC sprawcy. W moim pojeździe uszkodzony został zderzak
    (nielakierowany), lewy przedni błotnik i lewa przednia lampa. Rzeczoznawca
    sporządzający wycenę stwierdził, iż zderzak i lampa są do wymiany a błotnik
    do naprawienia i lakierowania. Ubezpieczyciel wyliczył kwotę odszkodowania
    szacując użycie części zamiennych i stosując "urealnienie" czyli obniżając
    ceny o 50% (pojazd powyżej 3 lat). Przy wyliczaniu wartości zderzaka
    dodatkowo o 50% zmniejszono wartość, gdyż z prawej strony zderzaka wcześniej
    było obtarcie. Wycena wyszła na niecałe 700zł.

    Moje pytania:

    1.. Czy ubezpieczyciel może uwzględniać przy wycenie użycie zamienników
    podczas gdy uszkodzone zostały mi części oryginalne?
    2.. Czy uwzględnianie "urealnienia" wartości części w pojeździe powyżej 3
    lat, polegającego na zmniejszaniu ich wartości o 50% jest zgodne z prawem?
    3.. Czy zmniejszanie wyliczenia kwoty za zderzak o 50% jest właściwe w
    przypadku istnienia uszkodzenia po drugiej jego stronie (po prawej)?
    4.. W jaki sposób można wymóc na ubezpieczycielu pokrycie całkowitych
    kosztów naprawy bezgotówkowej w Autoryzowanej Stacji Obsługi?
    5.. Jakie są możliwości odwołania od wyceny, jak i gdzie należy to zrobić?
    6.. Gdzie można dochodzić swoich praw, jakie są szanse i koszty z tym
    związane?