  • 1. Data: 2009-02-23 23:22:06
    Temat: Kupno spółki z długiem
    Od: "Podatnik" <a...@g...pl>

    Kupiłem udziały w spółce z o.o. Po pewnym czasie okazało się, że były
    pracownik wygrał sprawę w sądzie i spółka musi zapłacić pewną kwotę pieniędzy
    - należność jeszcze sprzed sprzedaży.

    Czy mogę dochodzić tej kwoty od osoby, od której odkupiłem udziały, skoro
    twierdziła, że spółka nie ma żadnych zaległych zobowiązań?

  • 2. Data: 2009-02-24 08:36:39
    Temat: Re: Kupno spółki z długiem
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    Podatnik wyskrobał(a):
> [...]
    >
    > Czy mogę dochodzić tej kwoty od osoby, od której odkupiłem udziały,
    > skoro twierdziła, że spółka nie ma żadnych zaległych zobowiązań?

    Jeśli a) masz na piśmie taką deklarację sprzedającego udziały (np. w umowie
    zbycia udziałów), b) pracownik wygrał sprawę w sądzie i wyrok się
    uprawomocnił PRZED zawarciem umowy zbycia udziałów, to możesz próbować
    walczyć. Ale całej kwoty, którą wygrał były pracownik, nie dostaniesz. W
    przybliżeniu (i na szybko liczone): kwota x Twój procentowy udział w
    kapitale zakładowym.

    --
    .B:artek.

  • 3. Data: 2009-02-24 12:41:54
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    .B:artek. pisze:
> [...]
    > walczyć. Ale całej kwoty, którą wygrał były pracownik, nie dostaniesz. W
    > przybliżeniu (i na szybko liczone): kwota x Twój procentowy udział w

    A dlaczego wg Ciebie nie dotyczy to spraw uprawomocnionych po
    sprzedaży? Znaczyłoby to, że mógłbym spółkę wartą zero zł (X kapitału i
    X długów) sprzedać za X, a nabywca byłby stratny tylko dlatego, że
    należność została stwierdzona wyrokiem dopiero po sprzedaży? Przecież
    dług już istniał wcześniej.

    --
    Liwiusz

  • 4. Data: 2009-02-24 12:56:26
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    Liwiusz wyskrobał(a):
> [...]
    > i X długów) sprzedać za X, a nabywca byłby stratny tylko dlatego, że
    > należność została stwierdzona wyrokiem dopiero po sprzedaży? Przecież

    Po pierwsze, to zależy od tego w jakiej sprawie wygrał ten pracownik ze
    spółką. Jeżeli zobowiązanie z umowy i spółka nie chciała zapłacić, to
    faktycznie dług istniał wcześniej. A jeżeli sprawa np. odszkodowawcza, to
    niekoniecznie. Po drugie, każdy może czegoś zażądać od spółki i każdy może
    ją o coś pozwać. Czy to znaczy, że każde żądanie to automatycznie dług
    spółki? Pewne jest, że wyroki prawomocne podlegają egzekucji i spółka będzie
    musiała zapłacić.

    --
    .B:artek.

  • 5. Data: 2009-02-24 13:15:14
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    .B:artek. pisze:
> [...]
    > może ją o coś pozwać. Czy to znaczy, że każde żądanie to automatycznie
    > dług spółki? Pewne jest, że wyroki prawomocne podlegają egzekucji i

    Nie każde żądanie jest automatycznie długiem spółki, ale przecież
    dług nie powstaje w momencie wydania wyroku, tylko istnieje wcześniej.
    IMHO nawet jeśli pracownik pozwał już po sprzedaży spółki, to jeśli
    wygrał, nowy nabywca spółki powinien mieć możliwość zażądania obniżenia
    ceny, za którą kupił spółkę, o ten dług, który ujawnił się później.

    Cena sprzedaży spółki zależy bowiem zwłaszcza od jej długów, nie
    tylko tych stwierdzonych wyrokiem, ale również zobowiązań, co do których
    toczy się postępowanie sądowe, albo może się toczyć w przyszłości.
    Sprzedawca spółki powinien uwzględnić w jej cenie sprzedaży wszystkie
    długi, a jeśli któreś zatai, nawet z takiego powodu, że twierdzi, że
    dług nie istnieje, to powinien robić to tylko na własne ryzyko.

    --
    Liwiusz

  • 6. Data: 2009-02-25 06:58:28
    Od: "Icek" <i...@d...pl>

    > Nie każde żądanie jest automatycznie długiem spółki, ale przecież

    zmienil sie udzialowiec glowny, zmienil sie zarzad. Pracownik pozwal spolke.
    Nowy zarzad nie dotrzymal terminu zapadl wyrok.

    Opcja bedzie nie do obronienia gdyz glownym winowajca jest nowy zarzad.

    Icek