  • Data: 2009-11-17 09:53:49
    Temat: Kupno mieszkania- zapłata gotówką
    Od: Dominik & Co <D...@i...com> szukaj wiadomości tego autora

    Witam,

    Przy okazji rozliczenia sprzedaży domu została mi kwota ok. 70 tys zł
    nie wydatkowana na "cele mieszkaniowe" w rozumieniu ustawy o podatku
    dochodowym (w brzmieniu sprzed 1 stycznia 2007).

    Matka chce mi za taką kwotę sprzedać mieszkanie (z prawem dożywocia),
    mieszkanie jest warte na wolnym rynku ca 130 tys.

    Załóżmy taki scenariusz: kupuję rzeczone mieszkanie za gotówkę
    (70 tys), jakiś czas potem sprzedaję matce weksel własny za powiedzmy
    50 tys (kasa mi potrzebna na inne cele) z terminem zapłaty
    np. za rok.

    I teraz pytanie: czy US przyczepi się, że transakcja jest fikcyjna,
    tylko dla celów uniknięcia podatku?
    Dla uniknięcia podatku to ona jak najbardziej będzie (nawet dwóch,
    bo zacznie już biec termin pięcioletni i po śmierci matki będę
    mógł mieszkanie sprzedać bez zaglądania przez US do kieszeni),
    ale jak najbardziej realna.

    Czy przy zapłacie gotówką US ma prawo żądać jakichś "dowodów
    wpłaty"? (w akcie notarialnym adnotacja "zapłacono gotówką").

    Co do tego, że PCC doliczą (policzą od 130 tys zamiast 70)-
    wiem.

    --
    Dominik (& kąpany)
    RP