  • 1. Data: 2009-10-24 10:28:59
    Temat: Jeszcze raz o fakturach na osobę trzecią i rozliczeniach
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Nigdy się już nie dowiem, czy biorąc fakturę na firmę i wyrzucając
    papier do kosza złamałem prawo czy nie.8-)

    Ale jak to formalnie jest z sytuacją, gdy ja potem normalnie rozliczam
    takie faktury.

    1. Kupuję coś z fakturą na UW. Płacę swoimi pieniędzmi.
    2. Rozliczam i dostaje zwrot pieniędzy z kasy.

    Czyj jest ten przedmiot czasie między 1 i 2? Czy ja udzieliłem
    firmie kredytu/pożyczki?

    Albo

    1. Dostaję zaliczkę. Wpłacam sobie na konto albo i nie.
    2. Kupuje przedmiot.
    3. Rozliczam.
    lub
    2a. Nic nie kupuje i oddaje zaliczke.

    Dostałem pożyczkę z firmy? Naleza sie jakies podatki, albo co?

    Wiem, jaka jest praktyka. Pytam o litere.

    A teraz wszsytko to samo, tylko zamiast firmy druga osoba fizyczna...

    MJ

  • 2. Data: 2009-10-24 11:08:04
    Od: "Krzysztof" <k...@i...pl>

    "Michal Jankowski" <m...@f...edu.pl> napisał

    > 1. Kupuję coś z fakturą na UW. Płacę swoimi pieniędzmi.
    > 2. Rozliczam i dostaje zwrot pieniędzy z kasy.

    > Czyj jest ten przedmiot czasie między 1 i 2?

    Na mój gust firma jest właścicielem, ale Ty jesteś w posiadaniu ;-)

    > Czy ja udzieliłem firmie kredytu/pożyczki?

    Jeśli zamierzasz się potem z firmą rozliczyć, to wygląda na to, że w pewnym
    sensie jest to jakaś forma pożyczki :)
    Ale nikt tego tak przecież nie traktuje. Jednak dla bezpieczeństwa w takich
    sytuacjach poprawnie jest dać pracownikowi zaliczkę. Zresztą mało kiedy
    pracownicy wykładają swoją kasę na zakupy firmowe.

> [...]
    > lub
    > 2a. Nic nie kupuje i oddaje zaliczke.
    > Dostałem pożyczkę z firmy? Naleza sie jakies podatki, albo co?

    Nie, ponieważ kwota ta jest prawdopodobnie księgowana jako zaliczka
    pracownika na zakupy firmowe (broń Boże nie zaliczka a konto wypłaty, bo
    jest wówczas normalnie opodatkowana i ozusowana), a nie jako pożyczka
    (zapewne zupełnie inne są konta rozliczeń z pracownikami). Oczywiście można
    sobie to "ominąć" i zrobić z tego nieoprocentowaną pożyczkę, ale jeśli to
    spora kwota i nie zostanie zwrócona w rozsądnym czasie, to US na pewno nie
    da się nabrać, tylko będzie kazał przekwalifikować to na pożyczkę.

    Pozdr

  • 3. Data: 2009-10-24 14:46:32
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Jeśli coś kupujesz na fakturę na firmę, to nie Ty kupujesz, tylko firma
    działająca przez Ciebie jako przedstawiciela. Nigdy nie jesteś właścicielem
    zakupionej rzeczy, a istnieje takie orzeczenie sądu najwyższego, ze jak to
    zabierzesz, to nawet nie jest przywłaszczenie (jakby sie na pozór
    wydawało), ale kradzież.

    Osobną sprawą pozostaje fakt, że jak kupisz za swoje pieniądze, nie oddasz
    i nie rozliczysz faktury i nie powiesz w firmie, ze to kupiłeś, to
    najpewniej nikt w firmie się nigdy nie dowie, że w ogóle to kupiłeś.

  • 4. Data: 2009-10-24 16:12:23
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> writes:

> [...]
    > oddasz i nie rozliczysz faktury i nie powiesz w firmie, ze to kupiłeś,
    > to najpewniej nikt w firmie się nigdy nie dowie, że w ogóle to

    Teraz mi odpowiadasz bardziej w tamtym starym wątku.

    Obecne pytanie jest inne - jak wyglądają kwestie rozliczeń pieniężnych
    w sytuacji całkowicie prawidłowo zaksięgowanych faktur i w sytuacji,
    gdy firma jak najbardziej o wszystkim wie i towar dostaje.

    Czy jest tam element, no właśnie nie wiem, pożyczki, depozytu,
    czegokolwiek?

    I czy analogiczne postępowanie pomiędzy osobami fizycznymi nie niesie
    grożby oskarżeń o, no ba ja wiem, jakieś "depozyty nieprawidłowe",
    nielegalne pośrednictwo handlowe, no sam nie wiem.

    MJ

  • 5. Data: 2009-10-24 20:43:20
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Teraz mi odpowiadasz bardziej w tamtym starym wątku.

    Tu jest mnóstwo wątków. O którym piszesz?

> [...]
    > gdy firma jak najbardziej o wszystkim wie i towar dostaje.
    >
    > Czy jest tam element, no właśnie nie wiem, pożyczki, depozytu,

    No, na pytanie, czy tam nie ma czegokolwiek, to ja już się odpowiedzieć nie
    podejmuję, bo trochę za szeroko postawiony problem. Pożyczki nie ma, bo ta
    charakteryzuje się oddanie w dysponowanie pożyczanej rzeczy. Co do
    depozytu, to pasowałoby jakoś ustalić, o co Ci chodzi z nim.

    > I czy analogiczne postępowanie pomiędzy osobami fizycznymi nie niesie
    > groźby oskarżeń o, no ba ja wiem, jakieś "depozyty nieprawidłowe",
    > nielegalne pośrednictwo handlowe, no sam nie wiem.

    To znaczy chodzi Ci o zakup przez jedna osobę na zlecenie drugiej jakiegoś
    przedmiotu? Pośrednictwo handlowe będzie wówczas, gdy ten pośrednik zacznie
    masowo i na większą i regularną skalę pośredniczyć w przedsięwzięciu. Ale
    jak dam pieniądze koledze idącemu do sklepu, by przy okazji mi przyniósł
    napój, to raczej nie widzę tu żadnych zagrożeń.

  • 6. Data: 2009-10-24 21:44:54
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> writes:

> [...]
    > przedsięwzięciu. Ale jak dam pieniądze koledze idącemu do sklepu, by
    > przy okazji mi przyniósł napój, to raczej nie widzę tu żadnych

    A jesli dam koledze 100 tys, zeby mi przywiozl jakis przedmiot z
    Anglii?

    A jesli w ogole dam wszystkie pieniadze mamusi, zeby trzymala na swoim
    koncie i robila wszytkie zakupoy dla mnie? 8-)

    MJ

  • 7. Data: 2009-10-24 22:17:12
    Od: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <a...@m...www.pl>

    Dnia Sat, 24 Oct 2009 23:44:54 +0200, Michal Jankowski napisał(a):

    > A jesli dam koledze 100 tys, zeby mi przywiozl jakis przedmiot z
    > Anglii?
    >
    > A jesli w ogole dam wszystkie pieniadze mamusi, zeby trzymala na swoim
    > koncie i robila wszytkie zakupoy dla mnie? 8-)

    Był a Angorze przedruk artykułu, że to wcale nie jest takie proste.
    Dociekliwy kontroler z US może to wszystko zakwestionować i zaliczyć jako
    darowiznę ze wszystkimi tego konsekwencjami, ewentualnie darmowe
    świadczenie na rzecz innej osoby, które także jest podobno (o zgrozo!)
    opodatkowane.

    Krzysztof 'kw1618' Warszawa - Ursynow
    grupy.3mam.net 'Kontakt' dla e-poczty
    Antyki http://foto.3mam.net/antyki/antyki_2.php

  • 8. Data: 2009-10-24 23:15:02
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > A jesli dam koledze 100 tys, zeby mi przywiozl jakis przedmiot z
    > Anglii?

    Moim zdaniem niczego to nie zmienia poza tym, że tu już raczej dla własnego
    bezpieczeństwa zalecałbym zawarcie tej umowy-zlecenia na piśmie. Natomiast
    z punktu widzenia prawa on po prostu będzie Twoim przedstawicielem.

    > A jeśli w ogole dam wszystkie pieniadze mamusi, zeby trzymala na swoim
    > koncie i robila wszytkie zakupoy dla mnie? 8-)

    Tu juz nie za bardzo wiem, do czego zmierzasz. Jeśli jej dasz, to będzie
    darowizna. Ona będzie właścicielem tych pieniędzy i jeśli Tobie kupi coś za
    nie, to będzie kolejna darowizna z jej strony. Może masz zamiar jej oddać
    na przechowanie?

  • 9. Data: 2009-10-25 01:29:37
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Michal Jankowski wrote:

    > A jesli dam koledze 100 tys, zeby mi przywiozl jakis przedmiot z
    > Anglii?

    to ona ma w ręce twoje pieniądze i nigdy nie były, nie są i nie będą jego.

    > A jesli w ogole dam wszystkie pieniadze mamusi, zeby trzymala na swoim
    > koncie i robila wszytkie zakupoy dla mnie? 8-)

    o ile gotówka jest materialna i nawet numery banknotów da się wskazać, o
    tyle pieniądz elektroniczny jest niematerialny i posłowie parę(nascie)
    lat temu dopisali 2% od takiego depozytu nieprawidłowego dla US.

  • 10. Data: 2009-10-25 08:27:42
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    witek <w...@g...pl.invalid> writes:

> [...]
    > o tyle pieniądz elektroniczny jest niematerialny i posłowie
    > parę(nascie) lat temu dopisali 2% od takiego depozytu nieprawidłowego

    No to jeszcze raz: dostałem z firmy zaliczkę, WPŁACIŁEM JĄ NA KONTO i
    kupiłem ten przedmiot na fakturę dla firmy:

    1. przelewem ze swojego konta
    2. swoją kartą płatniczą
    3. gotówką po podjęciu jej z tego konta

    Należy się jakiś podatek czy nie?