    From: "Krzysztof" <k...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Jeszcze raz o fakturach na osobę trzecią i rozliczeniach
    Date: Sat, 24 Oct 2009 13:08:04 +0200

    "Michal Jankowski" <m...@f...edu.pl> napisał

    > 1. Kupuję coś z fakturą na UW. Płacę swoimi pieniędzmi.
    > 2. Rozliczam i dostaje zwrot pieniędzy z kasy.

    > Czyj jest ten przedmiot czasie między 1 i 2?

    Na mój gust firma jest właścicielem, ale Ty jesteś w posiadaniu ;-)

    > Czy ja udzieliłem firmie kredytu/pożyczki?

    Jeśli zamierzasz się potem z firmą rozliczyć, to wygląda na to, że w pewnym
    sensie jest to jakaś forma pożyczki :)
    Ale nikt tego tak przecież nie traktuje. Jednak dla bezpieczeństwa w takich
    sytuacjach poprawnie jest dać pracownikowi zaliczkę. Zresztą mało kiedy
    pracownicy wykładają swoją kasę na zakupy firmowe.

    > 1. Dostaję zaliczkę. Wpłacam sobie na konto albo i nie.
    > 2. Kupuje przedmiot.
    > 3. Rozliczam.
    > lub
    > 2a. Nic nie kupuje i oddaje zaliczke.
    > Dostałem pożyczkę z firmy? Naleza sie jakies podatki, albo co?

    Nie, ponieważ kwota ta jest prawdopodobnie księgowana jako zaliczka
    pracownika na zakupy firmowe (broń Boże nie zaliczka a konto wypłaty, bo
    jest wówczas normalnie opodatkowana i ozusowana), a nie jako pożyczka
    (zapewne zupełnie inne są konta rozliczeń z pracownikami). Oczywiście można
    sobie to "ominąć" i zrobić z tego nieoprocentowaną pożyczkę, ale jeśli to
    spora kwota i nie zostanie zwrócona w rozsądnym czasie, to US na pewno nie
    da się nabrać, tylko będzie kazał przekwalifikować to na pożyczkę.

    Pozdr