    From: "Piotrek" <p...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Jedna z telegier-czy to się nie nadaje do sądu?
    Date: Sun, 12 Dec 2010 11:46:45 +0100
    Sender: n...@n...onet.pl

    Któregoś ranka przypadkiem trafiłem na jednym z kanałów na telegrę
    pt. "Dziewczyny z fortuną". Oczywiście schemat jest typowy: trzeba zadzwonić i
    podać rozwiązanie jednej z zagadek. Do niedawna łamigłówki w takich programach
    były dość ewidentne: znajdź jakiś obrazek różniący się detalem od pozostałych
    30 itp., w każdym razie nie było wątpliwości co do tego jaka jest prawidłowa
    odpowiedź. Problem w tym, że ostatnio zaczęli po prostu oszukiwać, a to już
    jest chyba niezgodne z prawem? W odcinku, o którym piszę, zagadka była
    następująca: jaki jest wynik działania 3 x (5 x 5) + 22 + 18 ?

    Od razu powiem, że oczekiwana odpowiedź to 425 i równocześnie daję konia z
    rzędem komuś, kto mi powie jak autor tej zagadki uzyskał taki wynik.
    Oczywiście z ust graczy telefonicznych padały różne, bardzo odległe od siebie
    odpowiedzi. Niestety, przynajmniej dwóch (w rzeczywistości pewnie więcej, nie
    oglądałem od początku) graczy podało PRAWIDŁOWY wynik, który został uznany za
    błędny. "Prawidłowej" odpowiedzi oczywiście nikt nie podał, pod koniec odcinka
    przyznali nagrodę komuś, kto wyrecytował wynik najbardziej zbliżony do niej.
    Przy okazji stało się dla mnie jasne, że prowadząca program nie ukończyła
    szkoły podstawowej, bo "prawidłowy" wynik odczytała ze ściągi bez
    najmniejszego zdziwienia.

    Żeby nie wyciągać zbyt pochopnych wniosków (mimo że same się nasuwają), spytam
    zorientowanych bardziej ode mnie: czy oni na początku takiej zagadki
    przedefiniowują symbole "+" i "x" tak, że nie oznaczają one dodawania i
    mnożenia, tylko jakieś nowe działania i informują o tym graczy, czy jest to po
    prostu bezczelny KANT? Już im nie wystarczy, że naciągają ludzi na grubą kasę?
    Teraz wkraczają na nowe tory i zaczęli po prostu oszukiwać? Czy to się nie
    nadaje do sądu?