    From: "Ralf" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Jak to jest z odmową odpowiedzi na pytanie przez świadka?
    Date: Wed, 29 Feb 2012 15:58:59 +0000 (UTC)

    Witam,
    Chodzi mi zarówno o śledztwo w sprawie karnej prowadzonej przez policję,
    prokuratorę a później o sam proces.
    Zostałem wezwany na świadka do prokuratury. Podejrzany nie jest osobą z mojej
    rodziny, tylko kolegą. Nie chcę mu w żaden sposób zaszkodzić. Ponieważ nie
    jest z mojej rodziny, nie mogę powołać się na pokrewieństwo i odmówić
    odpowiedzi na pytanie. Ale z tego co czytałem, mogę każdorazowo odmówić
    odpowiedzi na pytanie zarówno policjanta / prokuratora / sędziego gdy będę
    miał obawy, że udzielenie takiej odpowiedzi może spodować moją
    odpowiedzialność karną - a to jest de facto nieweryfikowalne. Zatem czy mogę
    na zdecydowaną większość pytań policjanta / prokuratora / sędziego odpowiadać
    w stylu "Odmawiam udzielenia odpowiedzi na to pytanie, ponieważ obawiam się,
    że udzielenie takiej odpowiedzi spowodować może narażenie mnie na
    odpowiedzialność karną"? Czy bezpieczniej jest mówić po prostu "nie
    pamiętam", co też jest nie do zweryfikowania. Bardzo proszę o rady.
    Ralf