  • 21. Data: 2023-07-05 14:53:35
    Temat: Re: Guantanamo w ostródzie
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > Tak na logikę to policjant, który np. zgwałci w ramach czynnosci
    > służbowych powinień odpowiadać za gwałt i za przekroczenie uprawnień.
    > Jednocześnie, nie albo-albo. Tak samo przy niezasadnym uzyciu ŚPB.
    > Powinno to być np. pobicie (czy inne, wynikające z natury przewinienia)
    > i przekroczenie uprawnień.

    Ponieważ nie ma żadnej czynności służbowej, w ramach której policjant
    mógłby odbyć stosunek płciowy z pokrzywdzoną wbrew jej woli, to bedzie
    to gwałt, choćby to zrobił w trakcie powiedzmy przeszukania. I nie
    będzie to przekroczenie uprawnień.

    Natomiast, jeśli policjant wejdzie do kogoś i coś zabierze, to może to
    być włamanie, kradzież albo przekroczenie uprawnień. Które, to już
    trzeba rozbić sprawę na atomy.

    --
    (~) Robert Tomasik

  • 22. Data: 2023-07-05 15:06:12
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 05.07.2023 o 11:15, J.F pisze:

    > Ale zakuc w kajdanki ma prawo. O ile ma powód. Pałę ma po to, żeby
    > bić. A pistolet po to, aby strzelać. Wiec jak nie ma uzasadnienia -
    > to pobicie/zabójstwo, czy przekroczenie uprawnien ?

    To zależy, czy chciał przekroczyć uprawnienia, czy chciał zabić -
    przykładowo. W takich sytuacjach analizuje się sprawę i na dobrą sprawę
    nie zdziwił bym się, jakby jeden sąd postanowił tak, a inny inaczej.

    Spróbujemy na przykładzie: "Policjant zabija strzałem z pistoletu osobę,
    która wyszła na policjanta z przedmiotem przypominającym pistolet".
    Przede wszystkim należy zbadać, czy policjant mógł zorientować się, że
    to nie jest niebezpieczny przedmiot. Bo jeśli nie mógł, to miał prawo
    strzelić.

    Ale powinien strzelać powodując jak najmniejsze zagrożenie również dla
    napastnika. Oczywiście można wymyślić szereg powodów tego, że nei
    chciał, a zabił. Nawet relatywnie bezpieczny postrzał w nogę może
    spowodować zgon. Czasem nie da się strzelać w nogę, bo napastnik stoi za
    przesłoną. Czasem nawet, jak nie ma przesłony są inne powody, że nie da
    się w nogę. W ostateczności może być taki scenariusz, że napastnik
    zaskakuje policjanta i ten z kilku metrów strzela "w jego kierunku" nie
    mierząc dokładnie i zabija. Przestępstwa nie ma.

    Jeśli jednak ustalimy, że policjant mógł go obezwładnić, albo przywalić
    pałką, a zaczął strzelać, to będzie to przekroczenie uprawnień - i tu
    nawet nie musi być skutku śmiertelnego. Jeśli policjant strzeli po
    prostu do gościa z bronią w sytuacji, gdy nie sprawiał on żadnego
    zagrożenia, to bedzie to zabójstwo.

    --
    (~) Robert Tomasik

  • 23. Data: 2023-07-05 15:10:12
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 05.07.2023 o 12:57, J.F pisze:

    > Pobicie na komisariacie zgodne z prawem?
    > Raczej sobie poczytaj art 245 i 246. I 247.

    Doprowadzałeś kiedyś zatrzymanego do aresztu? Widać nie. Jest masa
    okoliczności, w których użycie ŚPB na komisariacie jest legalne i
    zasadne i nie ma nic wspólnego z 245 czy 246. Przy czym 245 i 246 się
    wykluczają. Albo ktoś jest funkcjonariuszem (246), albo nie jest (245).
    Na komisariacie 245 może popełnić sprzątaczka, konserwator albo jakiś
    inny przypadkowy człowiek, który ma dostęp do "świadka". Policjant nie.

    --
    (~) Robert Tomasik

  • 24. Data: 2023-07-05 15:26:51
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 5 Jul 2023 15:06:12 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > To zależy, czy chciał przekroczyć uprawnienia, czy chciał zabić -
    > przykładowo. W takich sytuacjach analizuje się sprawę i na dobrą sprawę
    > nie zdziwił bym się, jakby jeden sąd postanowił tak, a inny inaczej.

    Jak to w sądzie.

> [...]
    > Przede wszystkim należy zbadać, czy policjant mógł zorientować się, że
    > to nie jest niebezpieczny przedmiot. Bo jeśli nie mógł, to miał prawo

    I nawet nie ma przekroczenia uprawnien ?

    > Ale powinien strzelać powodując jak najmniejsze zagrożenie również dla
    > napastnika.

    Ktory niedostacznie trafiony zabije policjanta ze swojego pistoletu.

> [...]
    > zaskakuje policjanta i ten z kilku metrów strzela "w jego kierunku" nie
    > mierząc dokładnie i zabija. Przestępstwa nie ma.

    No chyba, ze jednak jest, bo powinien strzelac tak aby ...

> [...]
    > nawet nie musi być skutku śmiertelnego. Jeśli policjant strzeli po
    > prostu do gościa z bronią w sytuacji, gdy nie sprawiał on żadnego

    A jak pobije pałką zatrzymanego w komisariacie, w kajdankach,
    to co będzie?

    J.

  • 25. Data: 2023-07-05 17:08:37
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 5 Jul 2023 15:10:12 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > Doprowadzałeś kiedyś zatrzymanego do aresztu?

    W sensie z komisariatu do aresztu?

    > Widać nie. Jest masa
    > okoliczności, w których użycie ŚPB na komisariacie jest legalne i
    > zasadne

    Oczywiscie. Ale bicie pałą musi byc uzasadnione.

    > i nie ma nic wspólnego z 245 czy 246. Przy czym 245 i 246 się
    > wykluczają. Albo ktoś jest funkcjonariuszem (246), albo nie jest (245).

    Ale 245 nie dotyczy tylko niefunkcjonariuszy :-)
    Wszystkich dotyczy :-)

    Tam, gdzie się cele pokrywają, i robi to f.p. to wydaje sie, ze 246
    bedzie bardziej zasadny.

    Nie mamy pretensji - kara maksymalna wyższa.
    A cele, zauważ, nieco inaczej sformułowane ...

    > Na komisariacie 245 może popełnić sprzątaczka, konserwator albo jakiś
    > inny przypadkowy człowiek, który ma dostęp do "świadka". Policjant nie.

    A do tłumacza np?

    J.

  • 26. Data: 2023-07-05 17:20:31
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 05.07.2023 o 17:08, J.F pisze:

    > W sensie z komisariatu do aresztu?

    Mnie akurat o PdOZ chodziło, skoro chcesz być tak dokładny :-) Mało kto
    to rozróżnia.

    > Oczywiscie. Ale bicie pałą musi byc uzasadnione.

    Oczywiście.

    > A do tłumacza np?

    246

    --
    (~) Robert Tomasik

  • 27. Data: 2023-07-05 17:24:22
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 05.07.2023 o 15:26, J.F pisze:

    > I nawet nie ma przekroczenia uprawnien ?

    Nie, bo oceniasz jego działanie wg jego wiedzy, a nie reczywistej.
    Musisz dowieść winę.

    > Ktory niedostatecznie trafiony zabije policjanta ze swojego pistoletu.

    To już inna sprawa. Strzela się do momentu, gdy napastnik wypuści broń.

    > No chyba, ze jednak jest, bo powinien strzelac tak aby ...

    Tu już można ciągnąć flejma latami.

    > A jak pobije pałką zatrzymanego w komisariacie, w kajdankach,
    > to co będzie?

    Na pewno nie pobicie :-) Bo jest ich zbyt mało.

    --
    (~) Robert Tomasik

  • 28. Data: 2023-07-05 17:26:46
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Ale zakuc w kajdanki ma prawo. O ile ma powód.

    O ile ma powód. Jak nie ma powodu i jednak zakuł to jest to właśnie
    przekroczenie uprawnień. Jak dodatkowo zabił to spowodowanie śmierci.

    > Wiec jak nie ma uzasadnienia - to pobicie/zabójstwo, czy przekroczenie
    > uprawnien ?
    Jak dla mnie pobicie/zabójstwo. Chuja też ma żeby ruchać ale jak zgwałci
    zatrzymanego to chyba gwałt a nie przekroczenie uprawnień?

    > A nawet zabójstwo.

    Prawie nie do udowodnienia, więc często zostaje właśnie nieumyślne
    spowodowanie śmierci - choć jak dla mnie i tak nadużywane.

    > W ktoryms miejscu tak chyba jest :-)

    Taa. W rosji albo na ukrainie jak jesteś oligarchą.

    > Eee ... jakie przekroczenie uprawnien? do gwalcenia nie jest
    > uprawniony.

    Do torturowania też nie.

    > No i jak widac - wedle KK odpowiada bardziej.
    > Chyba, ze mu ofiara zejdzie, to wtedy nagle sie okazuje, że mniej ...

    Albo się kamera popsuje.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 29. Data: 2023-07-05 17:28:56
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Spróbujemy na przykładzie: "Policjant zabija strzałem z pistoletu osobę,
    > która wyszła na policjanta z przedmiotem przypominającym pistolet".

    Lepiej żeby nie zmieniać tematu spróbujmy na przykładzie "czterech
    kulsonów przez pomyłkę zatrzymuje człowieka bo jest do kogoś podobny a
    potem zabijają go w policyjnym kiblu".

    > Jeśli policjant strzeli po
    > prostu do gościa z bronią w sytuacji, gdy nie sprawiał on żadnego
    > zagrożenia, to bedzie to zabójstwo.

    A jak udusi?

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 30. Data: 2023-07-05 17:40:49
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 5 Jul 2023 17:28:56 +0200, Shrek wrote:

    > Lepiej żeby nie zmieniać tematu spróbujmy na przykładzie "czterech
    > kulsonów przez pomyłkę zatrzymuje człowieka bo jest do kogoś podobny

    Hm, przekroczenie uprawnien, bo jednak inny czlowiek,
    czy nie, bo jednak podobny?

    > a potem zabijają go w policyjnym kiblu".

    Sam zmarl :-(

    > A jak udusi?

    Tych przypadkow uduszen coraz wiecej.
    Bo np policjant powalił, zakuł w kajdanki, i siedzial/klęczał na
    szyi...

    Nie mowie nie - nie zawsze kajdanki wystarczą.

    J.