    From: Sol Invictus <s...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Dzialalnosc agencji posrednictwa w obrocie nieruchomosciami
    Date: Mon, 7 Dec 2009 11:28:15 -0800 (PST)

    Witam i o pomoc prosze!
    Niedawno postanowilam sprzedac mieszkanie, najchetniej bez udzialu
    posrednikow. Z tej przyczyny nie bez powodu osobiscie zajmowalam sie
    promocja swojej oferty od samego poczatku bez udzialu jakiejkolwiek
    agencji. Agenci jednak nie ustawali w wysilkach, wydzwaniajac do mnie
    nie oferujac nic konkretnego, i nawet bez przyzwolenia - powielajac
    moje ogloszenie na swoich stronach. Zadnej umowy jak dotad nie
    podpisalam, staralam sie zabiegac o kasowanie ogloszen, i kazdorazowo
    deklarowalam iz nie jestem zainteresowana jakakolwiek wspolpraca.
    W wyniku jednak powielania ogloszen pojawila sie bardzo zdecydowana
    klientka, ktora niestety trafila do mnie za posrednictwem agencji,
    podpisujac uprzednio umowe zlecajaca poszukiwanie mieszkania (o ile mi
    wiadomo - umowe otwarta). Agentka zadzwonila do mnie z pytaniem - czy
    mimo braku oficjalnie podpisanej wspolpracy moze pokazac moje
    mieszkanie gdyz wydaje sie ono spelniac oczekiwania. Na to wyrazilam
    zgode. Klientka okazala sie finalnie zainteresowana, a agentka
    pozostawila mi umowe do podpisu. Potencjalna kupujaca liczy sie z
    kosztami prowizji po swojej stronie (swiadomie zlecala szukanie,
    podpisala umowe, nie interesuje mnie to), jak i obie strony licza sie
    z pozostalymi kosztami pobocznymi zwiazanymi z zbyciem/nabyciem
    mieszkania (chocby pcc).
    Jednakze ja nie do konca zgadzam sie z tym, ze jestem w tej sytuacji
    winna agencji wynagrodzenie za prace ktorej nie zlecalam.
    Przyprowadzenie klientki wprawdzie stanowi dla mnie pewna potencjalna
    korzysc, jednak to nie ja zyczylam sobie szukania klienta na
    mieszkanie, a jedynie klientka zlecala szukanie mieszkania dla siebie.
    Zastanawiam sie czy w zwiazku z powyzsza sytuacja, o ile bylabym
    zainteresowana zbyciem mieszkania na rzecz klientki o ktorej mowa
    (skojarzonej przez agencje) bede zobowiazana do podpisania umowy i
    zaplacenia agencji "drugiej" prowizji mimo iz nigdy nie zlecalam
    wykonywania zadnej pracy na moja rzecz, a stalo sie to wynikiem
    wykonania zlecenia drugiej strony?
    Czy finalizacja takiej umowy bylaby mozliwa jedynie z jednostronnym
    udzialem posrednika (od strony nabywcy) i pobraniem prowizji
    jednokrotnie, czy tez agencja bedzie miala _uzasadnione prawnie_
    podstawy nalegac na to by koniecznie podpisywac umowe takze ze mna?
    Oczywiste jest dla mnie iz bedzie naciskac gdyz jest to powszechna
    praktyka przekladajaca sie na wiekszy zysk, chcialabym sie jednak
    dowiedziec czy musze przystac na ich warunki jako jedyne _dopuszczalne
    prawnie_ rozwiazanie, czy tez mozna sprawe poprowadzic inaczej? Czy w
    razie dalszej niecheci wspolpracy pozostaje mi tylko zrezygnowac z
    klientki? Nie chcialabym takze przerzucac na nia kosztow drugiej
    prowizji, mimo iz bardzo jej zalezy (takie rozwiazanie raczej tym
    bardziej nie byloby sprawiedliwe).