  • 1. Data: 2008-06-11 11:43:27
    Temat: Czy sklep internetowy ma prawo zakazać podawania swoich cen?
    Od: M...@y...com

    witam

    Chciałem się zapytać, czy sklep internetowy ma prawo zakazać
    umieszczania cen swoich produktów na innych stronach (np.
    porównujących ceny)?

    Mowa np. o sklepie Merlin.pl, na którego stronach (http://merlin.pl/
    info/copyright.html) można przeczytać:

    Zgodnie z prawem autorskim oraz przepisami o ochronie baz danych każdy
    użytkownik otrzymuje niewyłączną, ograniczoną licencję na korzystanie
    z serwisu tylko w celach prywatnych, (...) (poza przypadkami, kiedy
    Merlin.pl wyraźnie udzieli na to zgody na piśmie).
    Powyższa licencja nie zezwala na:
    (...)
    - pobieranie i wykorzystanie list produktów, opisów, danych handlowych
    (cen), dowolnego, pochodnego użycia stron lub zawartości tego serwisu;

    Przejrzałem ustawę o ochronie baz danych i wydaje się że dwa punkty
    mogą mieć zastowanie:

    art. 7 ust. 3:
    Korzystanie z baz danych, o którym mowa w ust. 1, nie może naruszać
    normalnego korzystania z baz danych lub godzić w słuszne interesy
    producenta baz danych.

    art. 8 ust. 2:
    Nie jest dozwolone powtarzające się i systematyczne pobieranie lub
    wtórne wykorzystanie sprzeczne z normalnym korzystaniem i powodujące
    nieusprawiedliwione naruszenie słusznych interesów producenta.

    Jednakże czy podawanie cen produktów obowiązujących w sklepie
    internetowym "godzi w słuszne interesy" tegoż sklepu? Wydaje mi się to
    absurdalne - no chyba że słusznym interesem jest zakazanie
    jakiegokolwiek porównywania cen. Idąc tym tropem podawanie
    oprocentowania na kartach kredytowych przez serwisy finansowe można
    też uznać za godzące w słuszne interesy banków i powinno być zakazane.

    Będę wdzięczny za komentarze.

    Marcin Barczyński

  • 2. Data: 2008-06-11 12:38:48
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    Użytkownik <M...@y...com> napisał w wiadomości
    b.googlegroups.com...

    > Będę wdzięczny za komentarze.

    ze zlej strony podchodzisz do tematu, wedlug mnie to w ustawie chodzi o
    ewentualne obciazanie bazy danych, co moze zagrozic interesom sklepu,
    natomiast sklepowi zalezy na tym aby klient wszedl na ich strone w celu
    sprawdzenia ceny, bo byc moze jak wejdzie i nie kupi tego co szuka, bo
    bedzie drozej, kupi cos innego, co mu akurat wpadnie w oko

  • 3. Data: 2008-06-11 15:44:21
    Od: M...@y...com

    On Jun 11, 5:38 am, "szerszen" <s...@t...pl> wrote:
> [...]
    > sprawdzenia ceny, bo byc moze jak wejdzie i nie kupi tego co szuka, bo
    > bedzie drozej, kupi cos innego, co mu akurat wpadnie w oko

    Dzięki za odpowiedź.

    Po części masz rację, jednak ustawodawcy na pewno chodziło też o
    zabezpieczenie samych danych (również tych niechronionych prawem
    autorskim - inaczej np. ktoś sobie zada trud i zrobi internetową
    książkę telefoniczną a ktoś inny po prostu ją skopiuje i otworzy taki
    sam serwis - coś takiego chyba miało miejsce w USA).
    Jednakże rozszerzenie tej ochrony do cen (co jest wyraźnie napisane w
    przytoczonych fragmentach z http://merlin.pl/info/copyright.html) w
    sklepie internetowym wydaje mi się absurdalne. Zresztą faktem jest że
    Merlin nie chwali się swoimi cenami, bo nie współpracuje z żadną chyba
    porównywarką cen.

    Może był jakiś precedensowy wyrok sądu, który doprecyzował trochę jak
    daleko sięga ochrona baz danych.

    --
    pozdrawiam
    Marcin Barczyński

  • 4. Data: 2008-06-11 23:11:03
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    M...@y...com pisze:

    > Jednakże rozszerzenie tej ochrony do cen (co jest wyraźnie napisane w
    > przytoczonych fragmentach z http://merlin.pl/info/copyright.html) w
    > sklepie internetowym wydaje mi się absurdalne. Zresztą faktem jest że

    I nielegalne. Oferta jest publiczna.

    Wszelkie utajnianie cen godzi w interesy konsumentów.

    O ile sam cennik (wzór/układ graficzny) na upartego można podciągnąć pod
    PA, to jednak same ceny nie mogą być utajniane.

    Reasumując: o ile można ograniczyć korzystanie z istniejącej własnej
    bazy danych (np. pliku z zestawem cen), o tyle nie może zakazać komuś
    "wejścia" do sklepu i spisania sobie cen.

    Opisy itepe - oczywiście mogą być chronione, ale już np. nie da rady
    zakazać "podlinkowywania" stron z tymi opisami (pomijam przypadki
    jakiegoś takiego złośliwego linkowania, żeby ten serwer przeciążyć).

  • 5. Data: 2008-06-12 07:14:22
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    wiadomości news:d926i5-9bk.ln1@ncc1701.lechistan.com...

    > I nielegalne. Oferta jest publiczna.

    no ciekawe jest to co mowisz ;)

    > Wszelkie utajnianie cen godzi w interesy konsumentów.

    a w ktory miejscu merlin chce utajniac swoje ceny?

    > O ile sam cennik (wzór/układ graficzny) na upartego można podciągnąć pod
    > PA, to jednak same ceny nie mogą być utajniane.

    i nie sa, sa dostepne na ich stronie

    > Reasumując: o ile można ograniczyć korzystanie z istniejącej własnej bazy
    > danych (np. pliku z zestawem cen), o tyle nie może zakazać komuś "wejścia"
    > do sklepu i spisania sobie cen.

    wejscia i spisania (karteczka, dlugopisnie), jednak przewaznie czynia to
    automaty, poprzez odpowiednie zapytania do bazy, obciazajac dana baze, czego
    merlin moze sobie nie zyczyc, pol biedy jek bedzie to jedno zapytanie na
    tydzien, ale jak sie znajdzie nadgorliwiec ktory ustawi automat na 3
    zapytania dziennie, albo jeszcze czesciej

  • 6. Data: 2008-06-12 16:00:03
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    szerszen pisze:

    > i nie sa, sa dostepne na ich stronie

    I mogą być także umieszczane na stronach porównujących ceny.

> [...]
    > zapytanie na tydzien, ale jak sie znajdzie nadgorliwiec ktory ustawi
    > automat na 3 zapytania dziennie, albo jeszcze czesciej

    Jej, jej, jej... A jak jakiś klient będzie wchodził "aż" 5 razy dziennie
    i oglądał te ceny? ;->

  • 7. Data: 2008-06-13 07:30:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 12 Jun 2008, Andrzej Lawa wrote:

    > Jej, jej, jej... A jak jakiś klient będzie wchodził "aż" 5 razy dziennie
    > i oglądał te ceny? ;->

    Przechlapane.
    Normalnie na przestępcę (w oczach szerszenia) wyszedłem, bo przekopałem
    w ostatnich dniach cenniki w kilku sklepach, tak po 50 do 150 pozycji
    każdy... i co gorsza, do sporej części z nich wracałem po parę razy!
    Co gorsza, ciągle wisi jasny dowód że normę 3/na dobę przekroczyłem :>
    (w postaci listy wybranych towarów).
    Ech...

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2008-06-13 08:10:04
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    wiadomości news:2dt7i5-fpm.ln1@ncc1701.lechistan.com...

    > Jej, jej, jej... A jak jakiś klient będzie wchodził "aż" 5 razy dziennie i
    > oglądał te ceny? ;->

    jego prawo, jednak odpytanie bazy o kilka pojedynczych produktow, a o
    wszyskie na raz, to zupelnie inna bajka i inne obciazenie, a teraz jeszcze
    dodaj do tego kilka serwisow porownujacych ceny i sie nagle okazuje, ze
    serwer mieli tylko zapytania od automatow

    dla ciebie przebiegniecie kilometra zapewne nie jest specjalnym wyczynem i
    pewnie moglbys taki kilometr przebiec 30 razy w ciagu dnia, ale watpie abys
    przebiegl 30km za jednym zamachem, to takie male porownanie :P

  • 9. Data: 2008-06-13 10:53:59
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    > Normalnie na przestępcę (w oczach szerszenia) wyszedłem,

    nie wedlug mnie, ja staram sie tylko naswietlic sprawe jak ona moze wygladac
    od strony sklepu, i ty jak widze tez nie widzisz roznicy przed zapytaniem
    bazy kilkadziesiat razy o pojedynczy produkt, od zapytania bazy o kilka
    tysiecy produktow na raz