eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoCzy po podpisaniu umowy kupna-sprzedaży nieruchomości można dokonywać w niej zmian? › Czy po podpisaniu umowy kupna-sprzedaży nieruchomości można dokonywać w niej zmian?
    From: Michał <m...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Czy po podpisaniu umowy kupna-sprzedaży nieruchomości można dokonywać w
    niej zmian?
    Date: Mon, 15 Aug 2011 14:40:12 +0200

    Drodzy Grupowicze,

    Znalazłem się w takiej oto sytuacji: budynek, 3 mieszkania. Jedno kupuję
    ja, drugie ma sąsiad, trzecie dalej jest własnością dewelopera. Budynek
    znajduje się na działce, której fragmentem jest trawnik (około 100m2). W
    umowie kupna-sprzedaży zawarte są następujące zapisy:
    - "Firma [deweloper] sprzedaje: na odrębną własność lokal [...] wraz z
    udziałem wynoszącym [wartość] w nieruchomości wspólnej, którą stanowi
    działka gruntu [numer] o powierzchni [wartość] i wspólne części budynku
    [...]"
    - "Kupujący oświadcza, że zapoznał się ze sposobem korzystania z działki
    gruntu [numer] przez właścicieli lokali mieszkalnych znajdujących się w
    budynku [...] i nie wnosi do niego zastrzeżeń. Sposób korzystania z
    działki opisany jest w załączniku nr 4 umowy"

    Załącznik nr 4 zawiera prostą mapkę działki z zaznaczonym trawnikiem,
    mieszkaniami i sąsiednimi działkami.

    Kilka dni temu otrzymałem od adwokata mojego dewelopera pismo, w którym
    mowa jest o tym iż w imieniu dewelopera wnosi o wyrażenie zgody na
    przeprowadzenie podziału przedmiotowej działki gruntu [numer] do
    korzystania pomiędzy współwłaścicieli, czyli każdemu mieszkaniu chce
    przypisać fragment wspomnianego wcześniej trawnika. Podziału dokonuje na
    podstawie przepisu art. 206 KC.
    Jednocześnie informuję, że jeśli się nie zgodzę, to on złoży wniosek do
    sądu, co będzie dla mnie bardziej kosztowne.

    Takie samo pismo otrzymał oczywiście właściciel drugiego mieszkania.

    I moje pytanie: czy deweloper lub sąd może dokonać jakichkolwiek zmian w
    mojej umowie kupna-sprzedaży po jej podpisaniu? Ja nie zgadzam się na
    podział trawnika na 3 części. Sąsiad także. Zdecydowałem się na zakup
    nieruchomości w takim w stanie w jakim zostało to opisane w akcie
    notarialnym. I nie widzę żadnej potrzeby by cokolwiek teraz zmieniać
    (kompletną głupotą wydaje mi się posiadanie ~30m2 trawnika - bo w końcu
    co na tym można zrobić? ogród? grządki z warzywami? ;-)). Najbardziej
    rozbrajający jest fakt że jeśli nie wyrażę zgody, to podziału dokona
    sąd, za co ja jeszcze będę musiał zapłacić... Czy tak faktycznie jest?
    Płacić oczywiście nie mam zamiaru, bo jak wspomniałem z podziałem się
    nie zgadzam.

    Jedyne co przychodzi mi do głowy szukając powody takich zmian to to, że
    deweloperowi łatwiej będzie sprzedać wolne mieszkanie mówiąc, że będzie
    to mieszkanie z działką/gruntem/ogrodem ;-)

    Co dalej z tą sprawą zrobić?

    --
    michal