  • 1. Data: 2011-08-15 12:40:12
    Temat: Czy po podpisaniu umowy kupna-sprzedaży nieruchomości można dokonywać w niej zmian?
    Od: Michał <m...@g...pl>

    Drodzy Grupowicze,

    Znalazłem się w takiej oto sytuacji: budynek, 3 mieszkania. Jedno kupuję
    ja, drugie ma sąsiad, trzecie dalej jest własnością dewelopera. Budynek
    znajduje się na działce, której fragmentem jest trawnik (około 100m2). W
    umowie kupna-sprzedaży zawarte są następujące zapisy:
    - "Firma [deweloper] sprzedaje: na odrębną własność lokal [...] wraz z
    udziałem wynoszącym [wartość] w nieruchomości wspólnej, którą stanowi
    działka gruntu [numer] o powierzchni [wartość] i wspólne części budynku
    [...]"
    - "Kupujący oświadcza, że zapoznał się ze sposobem korzystania z działki
    gruntu [numer] przez właścicieli lokali mieszkalnych znajdujących się w
    budynku [...] i nie wnosi do niego zastrzeżeń. Sposób korzystania z
    działki opisany jest w załączniku nr 4 umowy"

    Załącznik nr 4 zawiera prostą mapkę działki z zaznaczonym trawnikiem,
    mieszkaniami i sąsiednimi działkami.

    Kilka dni temu otrzymałem od adwokata mojego dewelopera pismo, w którym
    mowa jest o tym iż w imieniu dewelopera wnosi o wyrażenie zgody na
    przeprowadzenie podziału przedmiotowej działki gruntu [numer] do
    korzystania pomiędzy współwłaścicieli, czyli każdemu mieszkaniu chce
    przypisać fragment wspomnianego wcześniej trawnika. Podziału dokonuje na
    podstawie przepisu art. 206 KC.
    Jednocześnie informuję, że jeśli się nie zgodzę, to on złoży wniosek do
    sądu, co będzie dla mnie bardziej kosztowne.

    Takie samo pismo otrzymał oczywiście właściciel drugiego mieszkania.

    I moje pytanie: czy deweloper lub sąd może dokonać jakichkolwiek zmian w
    mojej umowie kupna-sprzedaży po jej podpisaniu? Ja nie zgadzam się na
    podział trawnika na 3 części. Sąsiad także. Zdecydowałem się na zakup
    nieruchomości w takim w stanie w jakim zostało to opisane w akcie
    notarialnym. I nie widzę żadnej potrzeby by cokolwiek teraz zmieniać
    (kompletną głupotą wydaje mi się posiadanie ~30m2 trawnika - bo w końcu
    co na tym można zrobić? ogród? grządki z warzywami? ;-)). Najbardziej
    rozbrajający jest fakt że jeśli nie wyrażę zgody, to podziału dokona
    sąd, za co ja jeszcze będę musiał zapłacić... Czy tak faktycznie jest?
    Płacić oczywiście nie mam zamiaru, bo jak wspomniałem z podziałem się
    nie zgadzam.

    Jedyne co przychodzi mi do głowy szukając powody takich zmian to to, że
    deweloperowi łatwiej będzie sprzedać wolne mieszkanie mówiąc, że będzie
    to mieszkanie z działką/gruntem/ogrodem ;-)

    Co dalej z tą sprawą zrobić?

    --
    michal

  • 2. Data: 2011-08-15 12:50:05
    Od: gacek <g...@w...pl>

    > I moje pytanie: czy deweloper lub sąd może dokonać jakichkolwiek zmian w
    > mojej umowie kupna-sprzedaży po jej podpisaniu?

    Co konkretnie się zmieni w tej umowie?

    Hint - czy uważasz dalsze sprzedanie swojego mieszkania za zmianę umowy
    z deweleporem?

> [...]
    > (kompletną głupotą wydaje mi się posiadanie ~30m2 trawnika - bo w końcu
    > co na tym można zrobić? ogród? grządki z warzywami? ;-)).

    Tak, bez problemu.

    Niedzisiejsze? Może i tak. Zabronisz?

    > Najbardziej
    > rozbrajający jest fakt że jeśli nie wyrażę zgody, to podziału dokona
    > sąd, za co ja jeszcze będę musiał zapłacić... Czy tak faktycznie jest?

    Macie współwłasność, nie możecie się sami dogadać, kto ma wam pomóc jak
    nie sąd?

    > Płacić oczywiście nie mam zamiaru, bo jak wspomniałem z podziałem się
    > nie zgadzam.

    Nie zgadzam się na głód na świecie i wojny.

    gacek

  • 3. Data: 2011-08-15 13:08:37
    Od: Michał <m...@g...pl>

    Osoba nazywajaca sie gacek w liscie z dnia 2011-08-15 14:50 napisala
    nastepujace slowa:

    > Co konkretnie się zmieni w tej umowie?

    Wspomniany załącznik nr 4. Trawnik będzie podzielony na 3 części.
    Podział zaproponowany został przez dewelopera. Nowy załącznik dostarczył
    adwokat dewelopera.

    > Hint - czy uważasz dalsze sprzedanie swojego mieszkania za zmianę umowy
    > z deweleporem?

    Czy zmiana zawartości załącznika umowy to nie jest zmiana umowy?

    > Tak, bez problemu.
    >
    > Niedzisiejsze? Może i tak. Zabronisz?

    Absolutnie ;-)) Trawnik znajduje się przed wejściem do budynku. Wg mnie
    powinien być tak zagospodarowany by był wizytówką nieruchomości. Czy
    wyobrażasz sobie co przy polskiej mentalności zostanie zrobione na 3
    kawałkach trawnika?

    > Macie współwłasność, nie możecie się sami dogadać, kto ma wam pomóc jak
    > nie sąd?

    Jak nie jak tak? Dogadaliśmy się z deweloperem przy podpisywaniu umowy..
    Czy tam było coś niejasnego? Nie - wszystko czarno na białym. Więc ta
    zmiana teraz dla mnie to już musztarda po obiedzie. Jak deweloper chciał
    mieć to podzielone na początku, to powinien zrobić to przed podpisaniem
    pierwszej umowy...

    > Nie zgadzam się na głód na świecie i wojny.

    A jak ma się to do mojego pytania, bo niestety nie rozumiem...

    --
    michal

  • 4. Data: 2011-08-15 13:28:00
    Od: gacek <g...@w...pl>

    On 2011-08-15 15:08, Michał wrote:
> [...]
    > adwokat dewelopera.

    > Czy zmiana zawartości załącznika umowy to nie jest zmiana umowy?

    Sądzę, że byłaby to nowa umowa z nowym załącznikiem.

> [...]
    > powinien być tak zagospodarowany by był wizytówką nieruchomości. Czy
    > wyobrażasz sobie co przy polskiej mentalności zostanie zrobione na 3

    Mówisz o swojej mentalności?

    > Jak nie jak tak? Dogadaliśmy się z deweloperem przy podpisywaniu umowy..

    Nie możecie się dogadać. _teraz_

> [...]
    > pierwszej umowy...

    "Kupujący oświadcza, że zapoznał się ..."

    Ty się zobowiązałeś, deweloper nie.

    > A jak ma się to do mojego pytania, bo niestety nie rozumiem...

    Do pytania? nijak.

    Do postawy "nie zapłacę bo się nie zgadzam" - sam dojdź.

    gacek

  • 5. Data: 2011-08-15 13:42:13
    Od: Michał <m...@g...pl>

    Osoba nazywajaca sie gacek w liscie z dnia 2011-08-15 15:28 napisala
    nastepujace slowa:

    [...]
    > Sądzę, że byłaby to nowa umowa z nowym załącznikiem.

    Z pisma od adwokata raczej to nie wynika. Ale tak czy siak. Ja się na to
    nie zgadzam/nowej umowy nie podpiszę. I co wtedy?

    [...]
    > Mówisz o swojej mentalności?

    To nie jest tematem dyskusji. Porozmawiajmy, proszę, merytorycznie
    odnośnie tematu, zgoda?

    > Nie możecie się dogadać. _teraz_

    W akcie notarialnym zapisana jest cena za jaką kupiłem mieszkanie. Ceny
    mieszkań spadły. Więc chce się dogadać z deweloperem żeby oddał mi 10%
    wartości, bo przepłaciłem... _teraz_
    Nie wydaje Ci się to bezsensu? Deweloper wiedział co sprzedaje. Mógł
    myśleć wcześniej.

    > "Kupujący oświadcza, że zapoznał się ..."
    >
    > Ty się zobowiązałeś, deweloper nie.

    Zapoznał się = zobowiązał się?

    > Do pytania? nijak.

    Jw. Porozmawiajmy zatem merytorycznie;-)

    --
    michal

  • 6. Data: 2011-08-15 14:23:10
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (15.08.2011 15:42), Michał wrote:

> [...]
    > wartości, bo przepłaciłem... _teraz_
    > Nie wydaje Ci się to bezsensu? Deweloper wiedział co sprzedaje. Mógł

    Trochę nie rozumiem w czym widzisz problem.

    Macie ziemię na współwłasność. Jeden ze współwłaścicieli chce nią jakoś
    zadysponować, ty nie chcesz. Chce Cię przekonać argumentami róznymi, w
    tym także lekko postraszyć sądem, do którego ma prawo pójść.

    Wyobraź sobie że masz ze szwagrem samochód. Wpadasz na pomysł żeby go
    przemalować na niebiesko, on się nie zgadza. Masz prawo pójść z tym do
    sądu żeby sąd zadecydował czy samochód będzie przemalowywany czy nie.
    Tutaj podobnie.

    p. m.

  • 7. Data: 2011-08-15 14:30:45
    Od: gacek <g...@w...pl>

    On 2011-08-15 15:42, Michał wrote:
> [...]
    >
    > Z pisma od adwokata raczej to nie wynika. Ale tak czy siak. Ja się na to
    > nie zgadzam/nowej umowy nie podpiszę. I co wtedy?

    Pójdziecie do sądu?

    > To nie jest tematem dyskusji. Porozmawiajmy, proszę, merytorycznie
    > odnośnie tematu, zgoda?

    Kto zaczął z mentalnością i lokalizacją trawnika?

    > W akcie notarialnym zapisana jest cena za jaką kupiłem mieszkanie. Ceny
    > mieszkań spadły. Więc chce się dogadać z deweloperem żeby oddał mi 10%
    > wartości, bo przepłaciłem... _teraz_

    Zupełnie nietrafiona analogia.

    Ale proszę bardzo. Dogadaj się i weź pieniądze. Albo idź do sądu, jeśli
    ku temu masz podstawy.

    > Nie wydaje Ci się to bezsensu? Deweloper wiedział co sprzedaje. Mógł
    > myśleć wcześniej.

    Ale chyba nie chcesz zrozumieć. Macie z deweloperem równe udziały w
    gruncie i on chce ustalić nowe zasady korzystania. To nie jest nic
    nienormalnego.

    > Zapoznał się = zobowiązał się?

    I co? będziesz się słówek czepiał?

    > Jw. Porozmawiajmy zatem merytorycznie;-)

    już mi się nie chce.

    gacek

  • 8. Data: 2011-08-15 14:44:19
    Od: Michał <m...@g...pl>

    Osoba nazywajaca sie mvoicem w liscie z dnia 2011-08-15 16:23 napisala
    nastepujace slowa:

> [...]
    > przemalować na niebiesko, on się nie zgadza. Masz prawo pójść z tym do
    > sądu żeby sąd zadecydował czy samochód będzie przemalowywany czy nie.

    A co jeśli w umowie ze szwagrem jest zapis jakiego koloru będzie auto?
    Kolor będzie mógł zmienić - no jasne. Ale chyba dopiero w momencie
    zmiany umowy, a na to powinny/muszą zgodzić się obie strony. Prawda?

    --
    michal

  • 9. Data: 2011-08-15 14:53:42
    Od: Michał <m...@g...pl>

    Osoba nazywajaca sie gacek w liscie z dnia 2011-08-15 16:30 napisala
    nastepujace slowa:

    [...]
    > Ale chyba nie chcesz zrozumieć. Macie z deweloperem równe udziały w
    > gruncie i on chce ustalić nowe zasady korzystania. To nie jest nic
    > nienormalnego.

    No i super. Wracamy więc do pierwszego postu. On chce ustalić nowe
    zasady, ja się na nie nie zgadzam, bo chce by dalej aktualne były zasady
    zawarte w umowie k/s. Co mogę zrobić by tak pozostało?

    --
    michal

  • 10. Data: 2011-08-15 15:06:16
    Od: gacek <g...@w...pl>

    On 2011-08-15 16:53, Michał wrote:
> [...]
    > zasady, ja się na nie nie zgadzam, bo chce by dalej aktualne były zasady
    > zawarte w umowie k/s. Co mogę zrobić by tak pozostało?

    Przekonać sąd do swoich racji.

    Argument z estetyką i obniżeniem wartości mieszkania przy syfie przed
    domem może zadziała. Tyle, że grunt łatwiej podzielić niż samochód.

    Ale może na początek warto pójść z sąsiadem do dewelopera i zapytać o co
    chodzi?

    gacek