  • 41. Data: 2007-01-04 01:03:55
    Temat: Re: Abonament TV i tuner cyfrowy
    Od: Piotr Kubiak <p...@m...liamg>

    Jotte wrote:
    > W wiadomości news:enhbtu$hjd$1@inews.gazeta.pl Piotr Kubiak

    > Abonament nie jest podatkiem. Przynajmniej co do definicji, ale o to
    > mniejsza.

    A zatem co robisz w przypadku innych danin publicznych?

    > Oczywiście, że posługuję się interpretacjami organów. Sąd (w tym
    > Najwyższy) jest także organem. I Sejm. I Trybunał Konstytucyjny.

    Dlaczego tendencyjnie wymieniasz tylko te organy, które są źródłem
    obowiązującego w Polsce prawa lub jego wiążących interpretacji?

    > Nie jestem prorokiem, nie ośmieszam się przepowiadaniem wyroków i
    > orzeczeń sądów.

    Ani ja.

    > Potem też mogę.

    Jak sąd wyda wyrok/orzeczenie że w omawianej sytuacji płacić trzeba - to
    owszem, możesz uważać że nie trzeba, ale jednak zapłacisz jeżeli chcesz
    postępować zgodnie z prawem.

    > To chyba nie może budzić nawet Twoich wątpliwości.

    O tym niżej.

    > Z całą pewnością. A skrót "wg" pisze się bez kropki na końcu bo
    > skróty kończące się na tę samą literę co pełne słowo/zwrot nie maja
    > na końcu kropki. Proszę się douczyć.

    No tak, masz rację.

    > To jakaś niezdrowa ciekawość. Ale uporządkujmy tę dysputę - podaj od
    > siebie jakieś źródła, interpretacje, cokolwiek. Chciałbym sprawdzić,
    > czy masz jakąś wiedzę w omawianym temacie i tym samym czy jest sens z
    > Tobą dyskutować.

    Przeczytaj wyrok TK o sygn. K 2/03. Dotyczy poprzedniej wersji ustawy,
    ale znajdziesz tam uzasadnienie, dlaczego abonament RTV jest ,,innną
    daniną publiczną'' w rozumieniu art. 217 Konstytucji, oraz dlaczego
    ,,wszystkie elementy konstrukcji, które przesądzają o ciężarze
    materialnym tej daniny, to materia zastrzeżona wyłącznie dla ustawy''.
    Jak łatwo stwierdzić, to co jest odbiornikiem a co nim nie jest
    przesądza o ciężarze materialnym abonamentu RTV (art. 2. par. 1. ustawy
    o opłatach abonamentowych: ,,Za używanie odbiorników radiofonicznych
    oraz telewizyjnych pobiera się opłaty abonamentowe''). Jak napisałem
    wcześniej, jedynie w ustawie można doszukiwać się definicji odbiornika.
    Mamy zatem par. 7.: ,,Odbiornikiem radiofonicznym albo telewizyjnym, w
    rozumieniu przepisów niniejszej ustawy, jest urządzenie techniczne
    dostosowane do odbioru programu''. Problem może nastąpić teraz z
    definicją urządzenia technicznego lub programu. Jeżeli chodzi o program,
    to nie ma jego definicji w ustawie o opłatach abonamentowych, należy
    zatem (moim zdaniem) posłużyć się definicją z art 4. ustawy o radiofonii
    i telewizji: ,,programem jest uporządkowany zestaw audycji radiowych lub
    telewizyjnych, reklam i innych przekazów, regularnie rozpowszechniany,
    pochodzący od jednego nadawcy''. W przypadku urządzenia technicznego
    pozostaje wykładnia językowa (tu niestety jest problem, SJP mi nie chce
    pomóc: 'urządzenie' odnosi do 'mechanizmu', 'mechanizm' do 'części
    maszyny lub przyrządu', 'maszyna' to 'urządzenie zawierające mechanizm'
    a przyrząd to (sic!) 'urządzenie techniczne'). Trochę lepiej jest w
    Małym Słowniku Języka Polskiego (PWN, Warszawa 1993), który akurat mam
    pod ręką -- tam urządzenie to m.in. 'zespół elementów' służący do
    'wykonania określonych czynności'. Zatem podsumowując, abonament należy
    płacić za ,,używanie urządzenia technicznego dostosowanego do odbioru
    uporządkowanego zestawu audycji (...)''. Jednocześnie z ustawowej
    definicji odbiornika nie są wyłączone urządzenia, których podstawowym
    przeznaczeniem nie jest odbiór programu, ani też par. 1. nie wskazuje,
    że urządzenie za które należy płacić musi być w stanie umożliwiającym
    natychmiastowy odbiór - wystarczy tego urządzenia używać.

    Proszę wykaż, że za używanie (lub posiadanie w stanie umożliwiającym
    natychmiastowy odbiór programu) komputera z tunerem TV nie należy płacić.

    --
    Pozdrawiam,
    Piotr Kubiak

  • 42. Data: 2007-01-04 01:32:26
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:enhjq2$bjh$1@inews.gazeta.pl Piotr Kubiak

    > A zatem co robisz w przypadku innych danin publicznych?
    Moja sprawa.

    > Dlaczego tendencyjnie wymieniasz tylko te organy, które są źródłem
    > obowiązującego w Polsce prawa lub jego wiążących interpretacji?
    A co? Chciałbyś abym wymienił organy nie będące źródłem obowiązującego w
    Polsce prawa lub wiążących jego interpretacji?

    > Jak sąd wyda wyrok/orzeczenie że w omawianej sytuacji płacić trzeba - to
    > owszem, możesz uważać że nie trzeba, ale jednak zapłacisz jeżeli chcesz
    > postępować zgodnie z prawem.
    Mogę ten wyrok zaskarżyć.

> [...]
    > o opłatach abonamentowych: ,,Za używanie odbiorników radiofonicznych
    > oraz telewizyjnych pobiera się opłaty abonamentowe'').
    Nie czytaj aktów prawnych wybiórczo, to najprostsza droga do błędnej
    interpretacji.

> [...]
    > Mamy zatem par. 7.: ,,Odbiornikiem radiofonicznym albo telewizyjnym, w
    > rozumieniu przepisów niniejszej ustawy, jest urządzenie techniczne
    No i co? Karta tunera TV nie jest urządzeniem dostosowanym do odbioru
    programu.
    Myślisz, że jest? To kup ją sobie i odbieraj.

    > Problem może nastąpić teraz z
    > definicją urządzenia technicznego lub programu.
    Jak pisałem, na pewno nie jest nim karta tunera TV, to chyba nie budzi
    wątpliwości.

> [...]
    > że urządzenie za które należy płacić musi być w stanie umożliwiającym
    > natychmiastowy odbiór - wystarczy tego urządzenia używać.
    Słuchaj, mnie się nie chce z głupotami dyskutować. Czytaj akty prawne
    całościowo, nie wybiórczo. Jehowitom i tak nie dorównasz.

    > Proszę wykaż, że za używanie (lub posiadanie w stanie umożliwiającym
    > natychmiastowy odbiór programu) komputera z tunerem TV nie należy płacić.
    Po co? Na komputerach się nie znasz czy jak? Mnie nie zależy żeby Cię o tym
    przekonać, mnie to wisi. Chcesz, to płać.

    Jotte

  • 43. Data: 2007-01-04 03:58:53
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    "Rafal M" <rafalm1980_nospam@_gmail_.com> wrote in message

    > reasumujac, trzeba placic czy nie? :)

    na dzień dzisiejszy:

    masz sprawny telewizor - tak
    nie masz telewizora - nie

    I nie ważne co i jak oglądasz, tylko czy masz.

  • 44. Data: 2007-01-04 08:23:35
    Od: Piotr Kubiak <p...@m...liamg>

    Jotte wrote:
    > W wiadomości news:enhjq2$bjh$1@inews.gazeta.pl Piotr Kubiak

    > Moja sprawa.

    No tak, nie zaprzeczam. Tylko że trochę jednostronna ta dyskusja :)

    > A co? Chciałbyś abym wymienił organy nie będące źródłem obowiązującego w
    > Polsce prawa lub wiążących jego interpretacji?

    Nie, ja tylko chciałbym wiedzieć, czy w przypadku wątpliwości czy masz
    obowiązek zapłaty jakiegoś konkretnego podatku/innej daniny publicznej
    także posługujesz się interpretacją organu nie będącego w Polsce źródłem
    prawa.

    > Mogę ten wyrok zaskarżyć.

    Możesz. Bardzom ciekawy jakich byś użył argumentów, ale to zapewne
    zależy od tego, co postanowiłby sąd.

> [...]
    > programu.
    > Myślisz, że jest? To kup ją sobie i odbieraj.

    No, karta sama w sobie faktycznie raczej nie jest, ale komputer
    wyposażony w taką kartę już jest. Bo czymże się różni w kwestii
    możliwości/przystosowania do odbioru programu? Niczym. Ma więcej
    możliwości, klawiaturę, no i, fakt, jego podstawową funkcją nie jest
    odbiór tegoż programu, ale ustawa nie przewiduje dla takich urządzeń
    wyłączenia.

    > Jak pisałem, na pewno nie jest nim karta tunera TV, to chyba nie budzi
    > wątpliwości.

    Jak widać - budzi. Naprawdę.

    > Słuchaj, mnie się nie chce z głupotami dyskutować. Czytaj akty prawne
    > całościowo, nie wybiórczo. Jehowitom i tak nie dorównasz.

    Staram się.

    > Po co? Na komputerach się nie znasz czy jak?

    A co to ma do rzeczy? Szukam w obowiązujących przepisach. Nie muszę się
    na komputerach znać żeby prawu podlegać.

    > Mnie nie zależy żeby Cię o
    > tym przekonać, mnie to wisi. Chcesz, to płać.

    No cóż, myślałem że jednak Ci zależy. Jak widać pomyliłem się. No ale co
    tam, spróbuję jeszcze raz - wskaż proszę, które to przepisy Twoim
    zdaniem powinienem (całościowo, nie wybiórczo) przeczytać, żeby dojść do
    wniosku że za używanie komputera z kartą TV nie trzeba płacić w
    obowiązującym w chwili obecnej stanie prawnym abonamentu. Tylko proszę,
    jeżeli się już zdecydujesz odpowiedzieć, o ułatwienie mi troszeczkę
    sprawy i trochę bardziej szczegółowe wymienianie niż "ustawa o opłatach
    abonamentowych". No bo już szczytem wygody z mojej strony byłoby prosić
    Cię żebyś konkretne paragrafy zacytował i opatrzył komentarzem :)

  • 45. Data: 2007-01-04 08:59:10
    Od: Piotr Kubiak <p...@m...liamg>

    Piotr Kubiak wrote:

    > Staram się.

    Autopoprawka: czytać, nie dorównywać.

  • 46. Data: 2007-01-04 12:21:37
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:enidia$4a9$1@inews.gazeta.pl Piotr Kubiak

    > Możesz. Bardzom ciekawy jakich byś użył argumentów, ale to zapewne
    > zależy od tego, co postanowiłby sąd.
    Po postanowieniu sądu na argumenty jest już za późno. Argumenty przytacza
    się w trakcie rozprawy.
    Załóżmy jednak, że stanę przed sądem w sporze z operatorem publicznym o
    niewnoszenie opłat abonamentowych z tytułu używania komputera z kartą TV i
    odmowę zapłaty kary. Jeśli sąd orzeknie na moją korzyść to po prostu pójdę
    do domu. Jeśli na moją niekorzyść - odwołam się.
    A jakich argumentów używałbym w trakcie postępowania przeczytasz na końcu
    tego postu.

    > No, karta sama w sobie faktycznie raczej nie jest, ale komputer
    > wyposażony w taką kartę już jest.
    Nie jest. Wsadź kartę w komputer i spróbuj odebrać program, to się
    przekonasz.

    > Bo czymże się różni w kwestii
    > możliwości/przystosowania do odbioru programu? Niczym.
    Czyżby?

    > Jak widać - budzi. Naprawdę.
    Dziwne. Nie zgadzasz się sam ze sobą? Kawałek wyżej pisałeś, że karta raczej
    nie jest. Zresztą czemu "raczej"?

    > A co to ma do rzeczy? Szukam w obowiązujących przepisach.
    Kiepsko Ci wychodzi. Otóż zrozum, że nawet w Twojej "interpretacji" (a ja
    naprawdę bardziej wierzę interpretacji KRRiT - to chyba oczywiste) komputer
    z zamontowaną kartą TV/FM nie jest jeszcze urządzeniem przystosowanym do
    odbioru programu bo do tego potrzebne jest jeszcze _zainstalowane_ i
    działające na nim oprogramowanie (co najmniej system operacyjny i program do
    obsługi karty). Ponadto musi być podłączony do jakiejś instalacji antenowej.
    Tyle dywagacji w kwestii nieprecyzyjności w Twoich wypowiedziach.

    > wskaż proszę, które to przepisy Twoim
    > zdaniem powinienem (całościowo, nie wybiórczo) przeczytać
    > wniosku że za używanie komputera z kartą TV nie trzeba płacić w
    > obowiązującym w chwili obecnej stanie prawnym abonamentu.
    Rzeczoną ustawę. A w szczególności art. 2 ust 2 i 7. Jak wykazałem wyżej sam
    fakt wyposażenia komputera w kartę TV nie czyni go odbiornikiem, a ponadto z
    pewnością nie znajduje się on w stanie pozwalającym na natychmiastowy odbiór
    programu. Jest jeszcze kwestia użytkowania karty _wyłącznie_ w roli frame
    grabbera, co zwalniałoby go z rejestracji jako odbiornika (art. 5 ust. 2 pkt
    1) i tym samym z opłat. Podobnie można by kombinować z komórką wyposażoną w
    radio, ale używaną _wyłącznie_ do wykonywania przekazów głosowych i
    tekstowych - jednak pozostawmy teraz te niuanse na boku.
    Swoją drogą ciekawe czy w pełni sprawny telewizor, podłączony do instalacji
    antenowej lecz nienastrojony, jest odbiornikiem umożliwiającym
    _natychmiastowy_ odbiór programu? ;)
    A teraz co do źródeł prawa w Polsce. Ta sama ustawa, na którą się
    powołujesz, a której nie przeczytałeś w całości, w art. 4 ust 5 zawiera
    tekst: "Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji określi, w drodze
    _rozporządzenia_ ...", a w art. 3 ust 5 "Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji
    może określić do dnia 31 maja każdego roku, w drodze _rozporządzenia_ ...".
    Organ państwowy mogący wydawać akty prawne identycznej rangi co
    ministerialne z pewnością źródłem prawa jest.
    Dlatego też mogę (i powinienem) jako obywatel formalnie przez niego wydaną
    interpretację uznać za oficjalne stanowisko legalnej władzy w Polsce i
    stosować się do niego. Gdyby przed sąd zaprowadziło mnie postępowanie
    egzekucyjne wszczęte przez operatora publicznego - toż to byłby śmiech na
    sali. Najpierw organ państwowy wprowadza mnie swoją wykładnią w błąd, a
    kiedy się do niej stosuję, to ląduję przed sądem?

    Jotte

  • 47. Data: 2007-01-04 15:28:42
    Od: Piotr Kubiak <p...@m...liamg>

    Jotte wrote:
    > W wiadomości news:enidia$4a9$1@inews.gazeta.pl Piotr Kubiak

    > Nie jest. Wsadź kartę w komputer i spróbuj odebrać program, to się
    > przekonasz.

    No o taką ignorancję to Cię nie podejrzewałem. Dobrze, dla ustalenia
    uwagi: ktoś *ogląda* program TV na monitorze, podłączonym do komputera
    wyposażonego w kartę telewizyjną, z podłączoną anteną i zainstalowanym
    oprogramowaniem. Monitor jest sprawny, oprogramowanie legalne, mieszka
    tam gdzie jest zameldowany i za czynsz nie zalega. Po prostu, ktoś
    ogląda TV na komputerze. Musi płacić?

    > Czyżby?

    Zestaw w postaci: monitor, komputer, karta, antena i oprogramowanie nie
    różni się od telewizora w kwestii możliwości odbioru programu.

    > Dziwne. Nie zgadzasz się sam ze sobą? Kawałek wyżej pisałeś, że karta
    > raczej nie jest. Zresztą czemu "raczej"?

    Bo miałem wątpliwości. Teraz już nie mam - karta telewizyjna *jest*
    urządzeniem technicznym zdolnym do odbioru programu. Należy zatem płacić
    abonament w przypadku jej *używania*, lub *posiadania* -- to drugie
    tylko jeżeli posiada się ją w stanie umożliwiającym natychmiastowy
    odbiór tegoż programu. Czyli, jak leży na półce, to nie. A jak się ma ją
    w komputerze z podłączoną anteną itp., to tak.

> [...]
    > być podłączony do jakiejś instalacji antenowej. Tyle dywagacji w
    > kwestii nieprecyzyjności w Twoich wypowiedziach.

    Nie zgadzam się. Karta jest odbiornikiem w rozumieniu ustawy, nawet bez
    oprogramowania. Ale jak już wspomniałem, samo jej posiadanie nie
    implikuje konieczności płacenia abonamentu - bo trzeba posiadać w stanie
    umożliwiającym odbiór (lub używać). Czyli komputer, karta,
    oprogramowanie, antena.

> [...]
    > użytkowania karty _wyłącznie_ w roli frame grabbera, co zwalniałoby
    > go z rejestracji jako odbiornika (art. 5 ust. 2 pkt 1) i tym samym z

    Art. 2 nic nie mówi o tym, że za niezarejestrowane się nie płaci. Ale
    zgadzam się że jest to niedopatrzenie prawodawcy - z treści art. 5
    wynika tylko tyle, że pewnych odbiorników nie trzeba rejestrować,
    natomiast zgodnie z art. 2. trzeba za nie płacić. Oczywiście, w praktyce
    nie da się zapłacić za niezarejestrowany odbiornik (brak książeczki
    opłat) więc de facto za niezarejestrowane się nie płaci. Ale niestety
    nie wynika to z Ustawy.

    > Podobnie można by kombinować z komórką wyposażoną w radio, ale
    > używaną _wyłącznie_ do wykonywania przekazów głosowych i tekstowych -
    > jednak pozostawmy teraz te niuanse na boku.

    To i ja prosiłbym o pozostawienie niuansów w stylu ,,komputer z
    zainstalowaną kartą, ale bez oprogramowania''.

    > Swoją drogą ciekawe czy w pełni sprawny telewizor, podłączony do
    > instalacji antenowej lecz nienastrojony, jest odbiornikiem
    > umożliwiającym _natychmiastowy_ odbiór programu? ;)

    No tak. Ale zauważ, że nie musi być - wystarczy że się go używa.

    > A teraz co do źródeł prawa w Polsce. Ta sama ustawa, na którą się
    > powołujesz, a której nie przeczytałeś w całości,

    Daruj sobie te insynuacje.

> [...]
    > roku, w drodze _rozporządzenia_ ...". Organ państwowy mogący wydawać
    > akty prawne identycznej rangi co ministerialne z pewnością źródłem

    Przeczytaj proszę art. Art. 92. Konstytucji. Tekst który cytujesz, to
    upoważnienie którym mowa w tymże artykule. Upoważnienie to może dotyczyć
    tylko i wyłącznie ,,zakresu spraw przekazanych do uregulowania'', i
    tylko w takim zakresie rozporządzenie może być źródłem prawa.

    Nie widzę w tej ustawie upoważnienia dla KRRiT do decydowania co jest a
    co nie jest odbiornikiem.

    > Dlatego też mogę (i powinienem) jako obywatel formalnie

    Polemizowałbym z tym ,,formalnie'', no ale przyjmimy że tak było.

> [...]
    > publicznego - toż to byłby śmiech na sali. Najpierw organ państwowy
    > wprowadza mnie swoją wykładnią w błąd, a kiedy się do niej stosuję,

    Nie, sam się wprowadziłeś w błąd - zastosowałeś się do interpretacji,
    która nie jest źródłem prawa. Jak Prezydent *powie*, albo opublikuje w
    na swojej stronie ,,nie płać abonamentu'', to nie zapłacisz? Przecież
    Prezydent jest ,,organem państwowym mogącym wydawać akty prawne
    identycznej rangi co ministerialne'' a czasem nawet i wyższej.

  • 48. Data: 2007-01-04 15:33:09
    Od: Piotr Kubiak <p...@m...liamg>

    Jak na ironię, dokładnie w momencie w którym pisałem tamtego posta,
    prezenterka TVP odczytywała komunikat o wysokości abonamentu w tym
    roku :)

  • 49. Data: 2007-01-04 16:22:05
    Od: poreba <d...@p...com>

    Dnia Thu, 4 Jan 2007 13:21:37 +0100, Jotte napisał(a):

> [...]
    > obsługi karty). Ponadto musi być podłączony do jakiejś instalacji antenowej.
    > Tyle dywagacji w kwestii nieprecyzyjności w Twoich wypowiedziach.
    Zareczam Ci, że niektóre /telewizory/ są składane z odpowiedników
    funkcjonalnie podobnych do składowych komputera PC: płyta główna-jest,
    pamięć operacyjna-jest, pamięć nieulotna-jest, procesor-jest,
    "głowica"/karta tunera-jest, system operacyjny-jest, program...

    Nie sądzę, żeby to było intencją dywagującego.

    --
    pozdro
    poreba

  • 50. Data: 2007-01-04 19:48:12
    Od: castrol <j...@w...wp.pl>

    Piotr Kubiak napisał(a):

    > No o taką ignorancję to Cię nie podejrzewałem.

    Czy aby na pewno rozumiesz znaczenie slow ktorych uzywasz? Bo chyba
    slowo "ignorancja" w tym wypadku jest uzyte bardzo nietrafnie.

    Jacek