eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2013

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2013

projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 755
  • Data wpłynięcia: 2012-09-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2013
  • data uchwalenia: 2013-01-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 169

755-uzasadnienie-TOM-I

Papierów Wartościowych S.A. Podkreślić należy, iż termin zbycia akcji Skarbu Państwa, jak
również uzyskane przychody, zależeć będą między innymi od sytuacji rynkowej na
warszawskiej giełdzie. Dla wszystkich transakcji przeprowadzona zostanie analiza wariantów
zbycia optymalizująca te transakcje.
Sektor elektroenergetyczny
Przekształcenia
własnościowe
i
organizacyjne
sektora
elektroenergetycznego
ukierunkowane są na zwiększenie efektywności działania, obniżenie kosztów, utworzenie
przejrzystej struktury organizacyjnej oraz wydzielenie działalności pomocniczej w formie
odrębnych podmiotów gospodarczych. Realizowane są one zgodnie z przyjętymi przez Radę
Ministrów „Programem dla elektroenergetyki” oraz „Polityką energetyczną Polski do
2030 roku”. Obecnie powstałe grupy energetyczne realizują wewnętrzne przekształcenia
w celu budowy wartości oraz optymalizacji struktur, a także wdrażają wieloletnie strategie
rozwoju.
Działania prowadzone przez Ministra Skarbu Państwa ukierunkowane są na realizację
takich zmian własnościowych, które zapewnią poprawę efektywności wytwarzania,
przesyłania oraz dystrybucji energii elektrycznej, obniżenie kosztów oraz utworzenie
przejrzystej struktury organizacyjnej. Projekty prywatyzacyjne uwzględniać będą plany
spółek związane z ich potrzebami inwestycyjnymi. W 2013 r. planowana jest prywatyzacja
spółek sektora ujętych w Planie, których sprzedaż nie zakończy się w 2012 r.
Sektor chemiczny
Procesy prywatyzacji większości spółek tego sektora zostały wszczęte w poprzednich
latach. W Planie przewidywana jest kontynuacja lub wszczęcie prywatyzacji 9 podmiotów
przemysłu chemicznego, w tym spółek, których akcje notowane są na GPW. W celu zbycia
akcji w ww. spółkach Ministerstwo Skarbu Państwa zamierza wykorzystać indywidualne
ścieżki ich prywatyzacji, jednakże istotna w tym kontekście jest między innymi poprawa
wyników spółek oraz prowadzenie procesów restrukturyzacji, które przyczyniają się do
podniesienia wartości podmiotów, a tym samym zwiększają zainteresowanie potencjalnych
inwestorów. W przypadku niektórych spółek sektora rozważana jest również ich
konsolidacja.
W 2013 r. planowane jest między innymi kontynuowanie procesu prywatyzacji Zakładów
Chemicznych Rudniki S.A. i Bydgoskich Zakładów Przemysłu Gumowego Stomil S.A.
Pozostałe sektory
W 2013 r. planowane jest zakończenie prywatyzacji przedsiębiorstw komunikacji
samochodowej, a także spółek z sektora metalowego, maszynowego, budownictwa, rolno-
spożywczego, lekkiego i innych.
203

Uruchomienie procesu przekształceń własnościowych uwarunkowane jest często od
zbycia przez spółki zbędnych nieruchomości (często stanowiących główny element ich
majątku) lub jeśli w trakcie trwania procesu prywatyzacji, w przypadku zmiany liczby
akcji/udziałów SP, w wyniku konwersji pomocy publicznej w formie pożyczki na
podwyższenie kapitału, niemożliwe jest wszczęcie bądź kontynuowanie procesu
prywatyzacji.
Dla niektórych planowanych procesów prywatyzacji istnieje konieczność uchylenia
istniejących ograniczeń prawnych. Dotyczy to np. prywatyzacji PLL LOT S.A. W przypadku
tej spółki konieczna jest zmiana ustawy z dnia 14 czerwca 1991 r. o przekształceniu
własnościowym przedsiębiorstwa państwowego Polskie Linie Lotnicze „LOT”.
Inne kierunki przekształceń własnościowych
Minister Skarbu Państwa realizuje także inne formy przekształceń własnościowych. Na
podstawie art. 4b ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji oraz art. 50 ustawy o samorządzie
województwa Minister Skarbu Państwa może przekazać jednostkom samorządu
terytorialnego akcje lub udziały w spółkach Skarbu Państwa. Spółki przeznaczone do
komunalizacji działają w bardzo różnych branżach, jednak aby mogły zostać przekazane
nieodpłatnie muszą spełniać wspólny warunek – przedmiot ich działalności musi być
związany z realizacją zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego, która stara się
o komunalizację. Dzięki temu procesowi, przekazane podmioty będą mogły nadal prowadzić
działalność, wpisując się w realizację zadań samorządowych oraz służąc potrzebom
lokalnych społeczności.
W 2013 r. planowana jest komunalizacja między innymi przedsiębiorstw komunikacji
samochodowej oraz jednostek usługowych.
4. Przychody z prywatyzacji oraz dochody z tytułu dywidend przewidywane na
rok 2013
Planowane przychody z prywatyzacji w roku 2013 szacowane są na poziomie 5,0 mld zł.
Zgodnie
z
obecnie
obowiązującymi
przepisami,
przychody
z
prywatyzacji
rozdysponowywane są w następujący sposób:
− Fundusz Restrukturyzacji Przedsiębiorców – 15% uzyskanych przychodów
z prywatyzacji oraz odsetki od tych środków (art. 56 ust. 1 pkt 2 ustawy
o komercjalizacji i prywatyzacji),
− Fundusz Reprywatyzacji – środki pochodzące ze sprzedaży 5% akcji należących do
Skarbu Państwa w każdej ze spółek powstałych w wyniku komercjalizacji oraz
odsetki od tych środków (art. 56 ust. 1 pkt 1 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji),
204

− Fundusz Skarbu Państwa – 2% uzyskanych przychodów z prywatyzacji oraz odsetki
od tych środków (art. 56 ust. 1 pkt 3 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji),
− Fundusz Nauki i Technologii Polskiej – 2% uzyskanych przychodów z prywatyzacji
oraz odsetki od tych środków (art. 56 ust. 1 pkt 4 ustawy o komercjalizacji
i prywatyzacji),
− Fundusz Rezerwy Demograficznej – 40% uzyskanych z prywatyzacji przychodów
z ogólnej kwoty brutto pomniejszonej o kwoty obowiązkowych odpisów na Fundusz
Reprywatyzacji (art. 58 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie
ubezpieczeń społecznych),
− wyodrębniony rachunek ministra właściwego do spraw pracy – rezerwa na cele
uwłaszczenia (art. 56 ust. 3 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji),
− restrukturyzację przemysłowego potencjału obronnego i modernizację techniczną Sił
Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (art. 8 ustawy z dnia 7 października 1999 r.
o wspieraniu restrukturyzacji przemysłowego potencjału obronnego i modernizacji
technicznej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej),
− odpis na zaspokojenie roszczeń z tytułu poręczeń i gwarancji udzielanych przez
Skarb Państwa (art. 25a ustawy z dnia 8 maja 1997 r. o poręczeniach i gwarancjach
udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne).
Pozostałe środki przekazywane są do budżetu państwa.
Jednocześnie wstępnie szacuje się, iż w roku 2013 dochody z tytułu dywidend
uzyskanych ze spółek nadzorowanych przez Ministra Skarbu Państwa wyniosą 5 mld zł.
5. Promocja prywatyzacji
W ramach promocji procesów prywatyzacyjnych objętych „Planem prywatyzacji na lata
2012-2013” działania Ministerstwa Skarbu Państwa prowadzone będą na kilku
płaszczyznach:
1. Działania skierowane bezpośrednio do inwestorów:
− organizowanie spotkań z potencjalnymi inwestorami i środowiskiem
opiniotwórczym (np. roadshow z prezentacją oferty prywatyzacyjnej),
− kontakt zainteresowanego inwestora z przedstawicielem MSP prowadzącym dany
projekt prywatyzacyjny,
− bieżąca obsługa serwisu internetowego skierowanego do inwestorów.


205

2. Działania promocyjne:
− prowadzenie kampanii reklamowych dotyczących oferty prywatyzacyjnej
w mediach ogólnopolskich i branżowych, a także opiniotwórczych mediach
zagranicznych o profilu gospodarczym,
− działania informacyjne skierowane do dziennikarzy, organizowanie briefingów,
konferencji prasowych.
3. Działania edukacyjne – prowadzenie projektów edukacyjnych promujących
prywatyzację, w tym prywatyzację poprzez giełdę oraz inwestowanie na giełdzie.
206

Rozdział XV
Omówienie artykułów ustawy budżetowej na rok 2013

Art. 1 stosownie do art. 110 pkt 1-3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych
(Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o finansach publicznych” ustala
łączną kwotę prognozowanych podatkowych i niepodatkowych dochodów budż etu państwa
i łączną kwotę planowanych wydatków budż etu państwa a takż e kwotę planowanego deficytu
budż etu państwa na dzień 31 grudnia 2012 r. Biorąc pod uwagę, iż w trakcie wykonania
budż etu państwa zarówno wykonanie dochodów jak i relacja realizacji wydatków w stosunku
do dochodów budż etu państwa kształtuje się zmiennie, powodując w konsekwencji wahanie
poziomu deficytu budż etu państwa, ust. 3 tego artykułu dookreśla termin, na który ustala się
planowany deficyt budż etu państwa, tj. na ostatni dzień roku budż etowego; dochody
i wydatki budż etu państwa prezentowane są w załącznikach nr 1 i 2.
Art. 2 – określa łączną kwotę prognozowanych dochodów budż etu środków europejskich
i łączną kwotę planowanych wydatków środków europejskich oraz wynik budż etu środków
europejskich, stosownie do art. 110 pkt 4-6 ustawy o finansach publicznych. Wprowadzenie
odrębnych załączników dotyczących budż etu środków europejskich wynika takż e z art. 117
ust. 1 wymienionej ustawy, zgodnie z którym budż et środków europejskich jest rocznym planem
dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów
finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych
na realizację projektów pomocy technicznej oraz postanowień art. 119 ustawy o finansach
publicznych, który stanowi o sposobie ujmowania w ustawie budż etowej dochodów i wydatków
budż etu środków europejskich. Dochody budż etu środków europejskich określa załącznik
nr 3 a wydatki załącznik nr 4.
Art. 3 – stosownie do postanowień art. 110 pkt 7-9 ustawy o finansach publicznych ustala
planowane przychody i rozchody budż etu państwa, których tytuły zostały wymienione
w załączniku nr 5 oraz planowane saldo przychodów i rozchodów budż etu państwa.
Planowane rozchody budż etu państwa, o których mowa w art. 110 pkt 8 ustawy o finansach
publicznych i w konsekwencji planowane przychody nie zawierają kwot z tytułu zobowiązań
finansowych zaciąganych i spłacanych przez Ministra Finansów, działającego w imieniu
Skarbu Państwa, w tym samym roku budż etowym. Zostały one z mocy art. 52 ust. 1a ustawy
o finansach publicznych wyłączone z limitu rozchodów budż etu państwa, a w konsekwencji
również z kwoty planowanych przychodów.

207

strony : 1 ... 20 ... 30 ... 39 . [ 40 ] . 41 ... 43

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: