Rządowy projekt ustawy o odpadach
projekt dotyczy określenia zasad postępowania z odpadami, które mają zapewnić ochronę życia i zdrowia ludzi oraz ochronę środowiska, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju. Chodzi zwłaszcza o zapobieganie powstawaniu odpadów, ograniczanie ilości wytwarzanych odpadów, zmniejszanie ich negatywnego oddziaływania na środowisko, a także przygotowanie do ponownego użycia i wykorzystania.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 456
- Data wpłynięcia: 2012-05-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o odpadach
- data uchwalenia: 2012-12-14
- adres publikacyjny: Dz.U. 2013 r. poz. 21
456-c2
na gruntach, a także zakres,
częstotliwość i metody referencyjne
badań komunalnych osadów
ściekowych i gruntów, na których
osady te mają być stosowane,
kierując się zasadami ochrony
środowiska oraz ochrony gruntów
rolnych.
14. Art. 10
Państwa Członkowskie zapewniają prowadzenie
T
Dział V
Dział V Ewidencja odpadów
ust. 1
aktualnej ewidencji, w której rejestruje się:
Rozdział
i sprawozdawczość,
a) ilości osadu wyprodukowanego i dostarczonego do
1
Rozdział 1 Ewidencja odpadów
wykorzystania w rolnictwie;
b) skład i właściwości osadu w odniesieniu do
parametrów, określonych w załączniku II A;
c) rodzaj przeprowadzonego oczyszczania, zgodnie z
art. 2 lit. b);
d) nazwy i adresy odbiorców osadu i miejsce jego
wykorzystania.
15. Art. 10
Ewidencja jest udostępniana właściwym organom i
T
Dział V
Dział V Ewidencja odpadów
ust. 2
stanowi podstawę sprawozdania skonsolidowanego,
Rozdział
i sprawozdawczość,
określonego w art. 17.
2
Rozdział 2 Sprawozdawczość
w zakresie produktów, opakowań
oraz gospodarki odpadami
16. Art. 10 ust. 3
Informacja na temat metod oczyszczania oraz
T
Dział V
Dział V Ewidencja odpadów
wyników analiz jest udostępniana na żądanie
Rozdział
i sprawozdawczość,
właściwych organów.
2
Rozdział 2 Sprawozdawczość
w zakresie produktów, opakowań
oraz gospodarki odpadami
8
17. Art. 11
Państwa Członkowskie mogą wyłączyć z zakresu
N
-
Nie wymaga transpozycji –
stosowania art. 6 lit. b) i art. 10 ust. 1 lit. b), c) i d) oraz
transpozycja dobrowolna
ust. 2, osad pochodzący z oczyszczalni zbudowanych
głównie do oczyszczania ścieków z gospodarstw
domowych, o zdolności oczyszczania poniżej 300 kg
BZT5 na dobę, co odpowiada równoważnej liczbie 5000
osób.
18. Art. 12
O ile sytuacja tego wymaga Państwa Członkowskie
N
-
Nie wymaga transpozycji –
mogą przyjąć bardziej rygorystyczne środki niż
transpozycja dobrowolna
przewidziane w niniejszej dyrektywie.
O każdej decyzji tego rodzaju należy poinformować
Komisję zgodnie z istniejącymi uzgodnieniami.
19. Art. 13
Dostosowanie do postępu naukowo-technicznego,
N
-
Nie wymaga transpozycji–
zgodnie z procedurą określoną w art. 15, obejmuje
transpozycja dobrowolna
przepisy załączników do dyrektywy, z wyjątkiem
parametrów i wartości określonych w załącznikach I A, I
B i I C, jakichkolwiek czynników mających wpływ na
ocenę wartości oraz parametrów analizy, określonych w
załącznikach II A i II B.
20. Art. 14 ust. 1 i 2
1. Niniejszym ustanawia się Komitet ds. Dostosowania
N
-
Nie wymaga transpozycji.
Niniejszej Dyrektywy do Postępu Naukowo-
Technicznego (zwany dalej "Komitetem"). W skład
Komitetu wchodzą przedstawiciele Państw
Członkowskich, z przedstawicielem Komisji jako
przewodniczącym.
2. Komitet opracowuje swój regulamin.
21. Art. 15 ust. 1-3
1. W przypadkach zastosowania procedury
N
-
Nie wymaga transpozycji.
ustanowionej w niniejszym artykule przewodniczący
przekazuje sprawę Komitetowi, z własnej inicjatywy lub
na wniosek przedstawiciela Państwa Członkowskiego.
2. Przedstawiciel Komisji przedstawia Komitetowi
projekt środków, które należy podjąć. Komitet wydaje
swoją opinię o projekcie w terminie określonym przez
przewodniczącego w zależności od pilności sprawy.
Decyzje podejmuje się większością 54 głosów, głosy
Państw Członkowskich są ważona zgodnie z art. 148
ust. 2 Traktatu. Przewodniczący nie bierze udziału w
9
głosowaniu.
3. a) Komisja przyjmuje przewidziane środki, jeśli są
one zgodnie z opinią Komitetu.
b) W przypadku niezgodności przewidzianych środków
z opinią Komitetu lub w przypadku braku opinii,
Komisja niezwłocznie kieruje do Rady wniosek o
przyjęcie środków. Rada stanowi większością
kwalifikowaną.
c) Jeśli w ciągu trzech miesięcy od przedstawienia
wniosku Rada nie stanowi, proponowane środki są
przyjęte przez Komisję.
22. Art. 16 ust. 1 i 2
1. Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy
N
-
Nie wymaga transpozycji.
ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne
do wykonania niniejszej dyrektywy w terminie trzech lat
od jej notyfikacji.
Niezwłocznie informują o tym Komisję.
2. Państwa Członkowie przekażą Komisji teksty
przepisów prawa krajowego, przyjętych w dziedzinach
objętych niniejszą dyrektywą.
23. Art. 17
Pięć lat po notyfikacji niniejszej dyrektywy i co cztery
N
-
Nie wymaga transpozycji.
lata po tym terminie, Państwa Członkowskie
przygotowują skonsolidowane sprawozdanie w sprawie
wykorzystywania osadu w rolnictwie, określające
stosowane ilości, kryteria stosowania oraz jakiekolwiek
napotykane trudności; następnie przekazują to
sprawozdanie Komisji, która publikuje informacje w nim
zawarte. W świetle tego sprawozdania w razie potrzeby
Komisja przedstawia odpowiednie propozycje
dotyczące zwiększenia ochrony gleby i środowiska.
24. Art. 18
Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw
N
-
Nie wymaga transpozycji.
Członkowskich.
25. Załącznik 1A
WARTOŚCI DOPUSZCZALNE STĘŻEŃ METALI
T
Rozdział
Art. 96.11. Minister właściwy do
CIĘŻKICH W GLEBIE
4
spraw środowiska w porozumieniu z
(mg/kg suchej masy w reprezentatywnej próbce, jak
Art. 96
ministrem właściwym do spraw
określono w załączniku II C, gleby o pH = 6-7)
ust. 11
rolnictwa określi, w drodze
Parametry | Wartości dopuszczalne |
rozporządzenia, szczegółowe
warunki stosowania komunalnych
10
Kadm | 1 — 3 |
osadów ściekowych, w tym dawki
Miedź | 50 — 140 |
tych osadów, które można stosować
Nikiel | 30 — 75 |
na gruntach, a także zakres,
częstotliwość i metody referencyjne
Ołów | 50 — 300 |
badań komunalnych osadów
Cynk | 150 — 300 |
ściekowych i gruntów, na których
Rtęć | 1 — 1,5 |
osady te mają być stosowane,
Chrom | — |
kierując się zasadami ochrony
środowiska oraz ochrony gruntów
rolnych.
26. Załącznik 1B
WARTOŚCI DOPUSZCZALNE STĘŻEŃ METALI
T
Rozdział
Art. 96.11. Minister właściwy do
CIĘŻKICH W OSADACH WYKORZYSTYWANYCH W
4
spraw środowiska w porozumieniu z
ROLNICTWIE
Art. 96
ministrem właściwym do spraw
(mg/kg suchej masy)
ust. 11
rolnictwa określi, w drodze
Parametry | Wartości dopuszczalne |
rozporządzenia, szczegółowe
warunki stosowania komunalnych
Kadm | 20 — 40 |
osadów ściekowych, w tym dawki
Miedź | 1000 — 1750 |
tych osadów, które można stosować
Nikiel | 300 — 400 |
na gruntach, a także zakres,
Ołów | 750 — 1200 |
częstotliwość i metody referencyjne
Cynk | 2500 — 4000 |
badań komunalnych osadów
ściekowych i gruntów, na których
Rtęć | 16 — 25 |
osady te mają być stosowane,
Chrom | — |
kierując się zasadami ochrony
środowiska oraz ochrony gruntów
rolnych.
27. Załącznik 1C
WARTOŚCI DOPUSZCZALNE ILOŚCI METALI
T
Rozdział
Art. 96.11. Minister właściwy do
CIĘŻKICH, JAKIE MOŻNA WPROWADZAĆ W CIĄGU
4
spraw środowiska w porozumieniu z
ROKU DO UŻYTKÓW ROLNYCH, W OPARCIU O 10-
Art. 96
ministrem właściwym do spraw
LETNIĄ ŚREDNIĄ (kg/ha/rok)
ust. 11
rolnictwa określi, w drodze
Parametry | Wartości dopuszczalne |
rozporządzenia, szczegółowe
Kadm | 0,15 |
warunki stosowania komunalnych
osadów ściekowych, w tym dawki
Miedź | 12 |
tych osadów, które można stosować
Nikiel | 3 |
na gruntach, a także zakres,
Ołów | 15 |
częstotliwość i metody referencyjne
Cynk | 30 |
badań komunalnych osadów
Rtęć | 0,1 |
ściekowych i gruntów, na których
osady te mają być stosowane,
Chrom | — |
kierując się zasadami ochrony
11
środowiska oraz ochrony gruntów
rolnych.
28. Załącznik 2A
ANALIZA OSADU
T
Rozdział
Art. 96.11. Minister właściwy do
1. Zasadniczo osad należy poddawać analizie co
4
spraw środowiska w porozumieniu z
najmniej raz na sześć miesięcy. W przypadku
Art. 96
ministrem właściwym do spraw
występowania zmian w charakterystyce oczyszczanych
ust. 11
rolnictwa określi, w drodze
ścieków częstotliwość analiz należy zwiększyć. W
rozporządzenia, szczegółowe
przypadku gdy na przestrzeni całego roku wyniki analiz
warunki stosowania komunalnych
nie wykazują znacznych różnic, osad należy analizować
osadów ściekowych, w tym dawki
co najmniej raz na 12 miesięcy.
tych osadów, które można stosować
2. W przypadku osadu z oczyszczalni, określonych w
na gruntach, a także zakres,
art. 11, jeśli analiza osadu nie została przeprowadzona
częstotliwość i metody referencyjne
w ciągu 12 miesięcy poprzedzających wykonanie
badań komunalnych osadów
niniejszej dyrektywy w każdym Państwie Członkowskim,
ściekowych i gruntów, na których
należy przeprowadzić analizę w ciągu 12 miesięcy od
osady te mają być stosowane,
wykonania lub, gdzie sytuacja tego wymaga, w ciągu
kierując się zasadami ochrony
sześciu miesięcy od decyzji pozwalającej na
środowiska oraz ochrony gruntów
stosowanie w rolnictwie osadu z takiej oczyszczalni.
rolnych.
Państwa Członkowskie podejmują decyzję o
częstotliwości dalszych analiz na podstawie wyników
wstępnej analizy, jakichkolwiek zmian charakteru
oczyszczanych ścieków i innych istotnych czynników.
3. Z zastrzeżeniem przepisów ust. 4, analiza powinna
obejmować następujące parametry:
- sucha masa, substancja organiczna,
- pH,
- azot i fosfor,
- kadm, miedź, nikiel, ołów, cynk, rtęć, chrom.
4. W przypadku miedzi, cynku i chromu, jeśli wyniki
analiz będą satysfakcjonujące dla właściwych władz
Państwa Członkowskiego i wykażą, że w ściekach
oczyszczanych przez oczyszczalnię metale te nie
występują lub występują tylko w nieznacznych ilościach,
Państwa Członkowskie podejmują decyzję o
częstotliwości przeprowadzania analizy.
29. Załącznik 2B
ANALIZA GLEBY
T
Rozdział
Art. 96.
1. W przypadku wykorzystywania osadu innego niż
4
6. Przed stosowaniem komunalne
osad z oczyszczalni, określonych w art. 11, Państwa
Art. 96
osady ściekowe oraz grunty, na
Członkowskie muszą najpierw zapewnić, że zawartość
ust. 6,
których
osady
te
mają
być
12