eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o odpadach

Rządowy projekt ustawy o odpadach

projekt dotyczy określenia zasad postępowania z odpadami, które mają zapewnić ochronę życia i zdrowia ludzi oraz ochronę środowiska, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju. Chodzi zwłaszcza o zapobieganie powstawaniu odpadów, ograniczanie ilości wytwarzanych odpadów, zmniejszanie ich negatywnego oddziaływania na środowisko, a także przygotowanie do ponownego użycia i wykorzystania.

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 456
  • Data wpłynięcia: 2012-05-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o odpadach
  • data uchwalenia: 2012-12-14
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2013 r. poz. 21

456-c2

 
wytworzonych poza obszarem tego województwa, do celów, o których mowa w ust. 3, z krajową regulację służącą realizacji art. 13 ust. 3
zastrzeżeniem ust. 5 i 6.
dyrektywy – w odniesieniu do odpadów
5.
Komunalne osady ściekowe mogą być stosowane na obszarze województwa innego niż szczególnie uciążliwych lub mogących
to, na którym zostały wytworzone, jeżeli odległość od miejsca wytwarzania odpadów do miejsca powodować zagrożenie dla zdrowia i życia
stosowania położonego na obszarze innego województwa jest mniejsza niż odległość do miejsca ludzkiego oraz środowiska.
stosowania położonego na obszarze tego samego województwa.
Wprowadzenie przepisów dotyczących odpadów
6.
W przypadku unieszkodliwiania zakaźnych odpadów medycznych i zakaźnych odpadów medycznych i weterynaryjnych (jak w przypadku
weterynaryjnych, przepis ust. 5 stosuje się odpowiednio. Dopuszcza się unieszkodliwienie zakaźnych ich definicji) wynika z potrzeb regulacji zawartych
odpadów medycznych i zakaźnych odpadów weterynaryjnych na obszarze województwa innego niż w projekcie ustawy dotyczących specyficznego
to, na którym zostały wytworzone, w najbliżej położonej instalacji, w przypadku braku instalacji do sposobu postępowania z odpadami medycznymi i
unieszkodliwiania tych odpadów na obszarze danego województwa gdy istniejące instalacje nie mają weterynaryjnymi, które istnieją również na mocy
wolnych mocy przerobowych
obecnie obowiązujących przepisów i które mają w
7.
Zakazuje się przetwarzania:
szczególności na celu zapewnienie
1) zmieszanych odpadów komunalnych,
bezpieczeństwa sanitarno – weterynaryjnego.
2) pozostałości z sortowania odpadów komunalnych oraz pozostałości z
procesu mechaniczno-biologicznego przetwarzania tych odpadów, o ile są
przeznaczone do składowania,
3) odpadów zielonych
– poza obszarem regionu gospodarki odpadami komunalnymi, na którym zostały
wytworzone, z zastrzeżeniem ust. 9.
8. Zakazuje się przywozu na obszar regionu gospodarki odpadami komunalnymi
odpadów, o których mowa w ust. 7, wytworzonych poza obszarem tego regionu.
9. W przypadku wyznaczenia instalacji przewidzianej do zastępczej obsługi regionu
gospodarki odpadami komunalnymi, o której mowa w art. 38 ust. 2 pkt 2, poza obszarem regionu
gospodarki odpadami komunalnymi, na którym odpady te zostały wytworzone, nie stosuje się ust. 7 i
8.

(art. 24)
2.
Zakazuje się zbierania poza miejscem wytwarzania:
1)
pozostałości z sortowania odpadów komunalnych, o ile są przeznaczone do składowania;
2)
komunalnych osadów ściekowych;
3)
zakaźnych odpadów medycznych;
4)
zakaźnych odpadów weterynaryjnych;
5)
odpadów, które powstały podczas unieszkodliwiania zakaźnych odpadów medycznych lub
zakaźnych odpadów weterynaryjnych metodami innymi niż termiczne przekształcanie odpadów.
3.
Zakazuje się zbierania:
1)
zmieszanych odpadów komunalnych,
2)
odpadów zielonych
– poza obszarem regionu gospodarki odpadami komunalnymi, na którym zostały wytworzone.
4. Jeżeli ze względów bezpieczeństwa lub w celu zapewnienia ciągłości odbioru
zakaźnych odpadów medycznych lub zakaźnych odpadów weterynaryjnych, zbieranie tych odpadów
jest konieczne, marszałek województwa właściwy ze względu na miejsce zbierania odpadów może
zezwolić, w drodze decyzji, na ich zbieranie.

3
 
5. W przypadku zbierania zakaźnych odpadów medycznych lub zakaźnych odpadów
weterynaryjnych na terenach zamkniętych zezwolenie, o którym mowa w ust. 4, wydaje regionalny
dyrektor ochrony środowiska właściwy ze względu na miejsce zbierania tych odpadów.
6. Zezwolenie, o którym mowa w ust. 4 i 5, może być wydane na okres nie dłuższy niż
rok.
7. W przypadku, o którym mowa w ust. 4 i 5, przepisy art. 42 ust. 1 i art. 43 ust. 1
stosuje się odpowiednio.
8. Zakaz zbierania zakaźnych odpadów medycznych i zakaźnych odpadów
weterynaryjnych nie dotyczy zakaźnych odpadów medycznych i zakaźnych odpadów
weterynaryjnych powstałych w wyniku świadczenia usług medycznych lub weterynaryjnych na
wezwanie.
9. Wytwórca zakaźnych odpadów medycznych i zakaźnych odpadów weterynaryjnych
powstałych w wyniku świadczenia usług na wezwanie jest obowiązany do bezzwłocznego
dostarczenia wytworzonych odpadów do przystosowanych do tego celu pomieszczeń spełniających
wymagania w zakresie magazynowania takich odpadów.
Art. 29 - 31
Art. 29. 1. Odpady są przetwarzane w instalacjach lub urządzeniach.
Przepisy proceduralne, stanowiące pośrednio
2. Instalacje oraz urządzenia do przetwarzania odpadów eksploatuje się tylko transpozycję art. 15 ust. 4 oraz 36 ust. 1
wówczas, gdy:
dyrektywy 2008/98/WE w związku z jej art.
1)
spełniają wymagania ochrony środowiska, w tym nie powodują przekroczenia 13.Funkcjonują one w obecnie obowiązującej
standardów emisyjnych, o których mowa w przepisach o ochronie środowiska ustawie o odpadach
oraz

2)
pozostałości powstające w wyniku działalności związanej z przetwarzaniem
odpadów będą przetwarzane z zachowaniem wymagań określonych w ustawie.
Dodatkowo w odniesieniu do art. 30 – przepis
Art. 30. 1. Zakazuje się przetwarzania odpadów poza instalacjami lub urządzeniami.
dający możliwość gospodarczego wykorzystania
2. Dopuszcza się odzysk poza instalacjami lub urządzeniami w przypadku:
znaczących ilości odpadów na powierzchni ziemi,
1) odzysku w procesie odzysku R10, o którym mowa w załączniku nr 1 do ustawy, w ramach procesów odzysku – rozporządzenia
zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 4;
Ministra Środowiska – analogicznie do obecnie
2) rodzajów odpadów wymienionych w przepisach wydanych na podstawie ust. 5, obowiązujących przepisów.
poddawanych odzyskowi, zgodnie z warunkami określonymi w tych przepisach, w
procesach odzysku R3, R5, R11 i R12, o których mowa w załączniku nr 1 do
ustawy;
3) osób fizycznych prowadzących kompostowanie na potrzeby własne.
3. Odzysk poza instalacjami lub urządzeniami, o którym mowa w ust. 2, może być
prowadzony, jeżeli nie stwarza zagrożenia dla środowiska, życia lub zdrowia ludzi oraz jest
prowadzony zgodnie z wymaganiami określonymi w przepisach wydanych odpowiednio na
podstawie ust. 4 lub 5.
4. Minister właściwy do spraw środowiska może określić, w drodze rozporządzenia,
warunki odzysku w procesie odzysku R10, wymienionego w załączniku nr 1 do ustawy, i rodzaje
odpadów dopuszczonych do takiego procesu odzysku, uwzględniając potrzebę ochrony życia i
zdrowia ludzi oraz środowiska.
5. Minister właściwy do spraw środowiska może określić, w drodze rozporządzenia,
rodzaje odpadów oraz warunki ich odzysku w procesach odzysku R3, R5, R11 i R12 wymienionych
w załączniku nr 1 do ustawy, poza instalacjami i urządzeniami, uwzględniając właściwości tych

4
 
odpadów oraz możliwość bezpiecznego dla środowiska i zdrowia ludzi wykorzystania tych odpadów.

Art. 31. 1. Jeżeli spalanie odpadów w instalacjach lub urządzeniach przeznaczonych do tego
celu jest niemożliwe ze względów bezpieczeństwa, marszałek województwa może zezwolić, w drodze
decyzji, na spalanie odpadów poza instalacjami lub urządzeniami.
2. Zezwolenie na spalanie odpadów poza instalacjami i urządzeniami dla terenów
zamkniętych wydaje regionalny dyrektor ochrony środowiska.
3. Organem właściwym do wydania zezwolenia na spalanie odpadów poza instalacjami
i urządzeniami jest organ właściwy ze względu na miejsce spalania odpadów.
4. Wniosek o wydanie zezwolenia na spalanie odpadów poza instalacjami i
urządzeniami zawiera:
1) wyszczególnienie rodzajów odpadów przewidzianych do spalania poza instalacjami i
urządzeniami;
2) określenie ilości odpadów poszczególnych rodzajów poddawanych spalaniu w
okresie roku;
3) oznaczenie miejsca spalania odpadów;
4) szczegółowy opis stosowanej metody spalania odpadów;
5) proponowany czas obowiązywania decyzji.
5. W przypadku gdy określenie rodzajów odpadów jest niewystarczające do ustalenia
zagrożeń, jakie te odpady mogą powodować dla środowiska, właściwy organ może wezwać
wnioskodawcę do podania podstawowego składu chemicznego i właściwości odpadów.
6. W zezwoleniu na spalanie odpadów poza instalacjami i urządzeniami określa się:
1) rodzaj odpadów przewidzianych do spalania poza instalacjami i urządzeniami, w tym
podstawowy skład chemiczny i właściwości odpadów – w przypadku, o którym
mowa w ust. 5;
2) ilość odpadów poszczególnych rodzajów poddawanych spalaniu w okresie roku;
3) miejsce spalania odpadów;
4) warunki spalania odpadów danego rodzaju poza instalacjami i urządzeniami;
5) czas obowiązywania zezwolenia.
7. Dopuszcza się spalanie zgromadzonych pozostałości roślinnych poza instalacjami i
urządzeniami, chyba że są one objęte obowiązkiem selektywnego zbierania.

Art. 32
Art. 32. 1. Wojewódzki inspektor ochrony środowiska może, w drodze decyzji, kierując się Przepis proceduralny, funkcjonujący obecnie
stopniem zagrożenia dla środowiska, życia lub zdrowia ludzi wstrzymać działalność posiadacza ustawie o odpadach, pośrednio transponujący art.
odpadów w przypadku naruszenia:
36 dyrektywy 2008/98/ WE (obowiązek nałożenia
1) hierarchii sposobów postępowania z odpadami, polegającego na niewysegregowaniu odpadów sankcji)
nadających się do odzysku spośród odpadów przeznaczonych do unieszkodliwiania, wbrew art.
19 ust. 7;
2) zakazu dotyczącego postępowania z odpadami niebezpiecznymi, o którym mowa w art. 22;
3) zakazów określonych w art. 24 ust. 2 i 3;
4) obowiązku określonego w art. 28 ust. 2;
5) wymagań dotyczących eksploatacji instalacji lub urządzeń do przetwarzania odpadów, o których
mowa w art. 29 ust. 2;
6) zakazu przetwarzania odpadów poza instalacjami lub urządzeniami, o którym mowa w art. 30 ust.

5
 
1.
2. Postępowanie w sprawie wydania decyzji, o której mowa w ust. 1, wszczyna się z
urzędu.
3. W przypadkach określonych w ust. 1, na wniosek posiadacza odpadów, wojewódzki
inspektor ochrony środowiska może, w drodze postanowienia, określić termin usunięcia
stwierdzonych nieprawidłowości, zawieszając na ten czas postępowanie. Termin nie może być
dłuższy niż rok od dnia doręczenia postanowienia.
4. W razie nieusunięcia nieprawidłowości w terminie określonym na podstawie ust. 3,
wojewódzki inspektor ochrony środowiska wstrzyma, w drodze decyzji, działalność posiadacza
odpadów w zakresie, o którym mowa w ust. 1, związaną z gospodarowaniem odpadami.
5. W decyzji o wstrzymaniu działalności określa się termin wstrzymania działalności,
uwzględniając potrzebę bezpiecznego dla środowiska zaprzestania wykonywania
działalności w sposób, o którym mowa w ust. 1. Termin wstrzymania działalności nie
może być późniejszy niż rok od dnia doręczenia decyzji o wstrzymaniu działalności.
6. Po stwierdzeniu, że ustały przyczyny wstrzymania działalności, wojewódzki inspektor
ochrony środowiska, na wniosek zainteresowanego, wyraża, w drodze decyzji, zgodę na
podjęcie wstrzymanej działalności.

Rozdział 3
Rozdział 3 Odpady medyczne i odpady weterynaryjne
Wprowadzenie przepisów wynika z potrzeb
Art. 94-95
Art. 94 1. Zakazuje się odzysku odpadów medycznych i odpadów weterynaryjnych, regulacji zawartych w projekcie ustawy
z wyjątkiem rodzajów odpadów określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 2.
dotyczących specyficznego sposobu
2. Minister właściwy do spraw zdrowia w porozumieniu z ministrem właściwym do postępowania z odpadami medycznymi i
spraw środowiska oraz właściwym do spraw rolnictwa określi, w drodze rozporządzenia, rodzaje weterynaryjnymi.
odpadów medycznych i odpadów weterynaryjnych, których odzysk jest dopuszczalny, kierując się Dodatkowo z art. 13 dyrektywy 200/98/WE wynika
brakiem zagrożeń stwarzanych przez niektóre odpady medyczne i odpady weterynaryjne oraz konieczność ochrony zdrowia ludzkiego i
możliwościami poddania ich odzyskowi.
środowiska.
Art. 95 1. Zakazuje się unieszkodliwiania zakaźnych odpadów medycznych lub zakaźnych
odpadów weterynaryjnych we współspalarniach odpadów.
Wprowadzenie przepisów dotyczących odpadów
2. Posiadacz odpadów medycznych lub odpadów weterynaryjnych unieszkodliwiający medycznych i weterynaryjnych (jak w przypadku
te odpady jest obowiązany do prowadzenia procesów unieszkodliwiania oraz do ich monitoringu, z ich definicji) wynika z potrzeb regulacji zawartych
uwzględnieniem właściwości odpadów i charakteru procesu oraz zgodnie z wymaganiami i w projekcie ustawy dotyczących specyficznego
sposobami prowadzenia unieszkodliwiania odpadów określonymi w przepisach wydanych na sposobu postępowania z odpadami medycznymi i
podstawie ust. 7.
weterynaryjnymi, które istnieją również na mocy
3. Przed wydaniem zezwolenia na przetwarzanie zakaźnych odpadów medycznych lub obecnie obowiązujących przepisów i które mają w
zakaźnych odpadów weterynaryjnych polegającego na unieszkodliwianiu tych odpadów właściwy szczególności na celu zapewnienie
organ wydający zezwolenie występuje do Głównego Inspektora Sanitarnego o zgodę na bezpieczeństwa sanitarno – weterynaryjnego.
dopuszczenie funkcjonowania instalacji lub urządzenia do unieszkodliwiania tych odpadów,
przedkładając kopię wniosku wraz z załącznikami. Do zgody stosuje się art. 106 Kodeksu
postępowania administracyjnego.
4. Główny Inspektor Sanitarny w zgodzie na dopuszczenie do funkcjonowania instalacji
lub urządzenia do unieszkodliwiania zakaźnych odpadów medycznych lub zakaźnych odpadów
weterynaryjnych określa:
1)
rodzaj i typ (model) instalacji lub urządzenia;

6
 
2)
dokładne parametry przeprowadzania procesu unieszkodliwiania odpadów
dla danego typu instalacji lub urządzenia;
3)
wymagania i metody dotyczące okresowej kontroli mikrobiologicznej
skuteczności procesu unieszkodliwiania dla danego rodzaju i typu (modelu)
instalacji lub urządzenia;
4)
wymagania dotyczące pojemników lub worków, w których odpady będą
unieszkodliwiane w danym rodzaju i typie (modelu) instalacji lub urządzenia;
5)
wymagania dotyczące okresowego przeglądu technicznego danego rodzaju
i typu (modelu) instalacji lub urządzenia;
6)
masę unieszkodliwianych odpadów w okresie roku.
5. Posiadacz
zakaźnych
odpadów
medycznych
lub
zakaźnych
odpadów
weterynaryjnych we wniosku o wydanie zezwolenia na przetwarzanie polegającego na
unieszkodliwianiu tych odpadów podaje dodatkowo informacje dotyczące:
1) danych technicznych instalacji lub urządzenia, wraz ze wskazaniem rodzaju i typu
(modelu) instalacji lub urządzenia, oraz nazwy i adresu lub siedziby producenta;
2) dokładnego opisu procesu unieszkodliwiania z wyszczególnieniem wszystkich jego
etapów;
3) wskazania metody okresowej kontroli mikrobiologicznej skuteczności procesu
unieszkodliwiania;
4) wymagań dotyczących pojemników lub worków, w których odpady będą
unieszkodliwiane w zgłaszanym rodzaju i typie (modelu) instalacji lub urządzenia;
5) masy unieszkodliwianych odpadów w okresie roku.
6. Do wniosku o wydanie zezwolenia na przetwarzanie zakaźnych odpadów
medycznych lub zakaźnych odpadów weterynaryjnych polegającego na ich unieszkodliwianiu
dołącza się:
1) oryginały wyników badań mikrobiologicznych procesu unieszkodliwiania w danej instalacji
lub urządzeniu z podaniem dokładnego opisu użytej metody badania lub kopie tych
wyników potwierdzone za zgodność z oryginałem;
2) instrukcję obsługi instalacji lub urządzenia uwzględniającej wymagania dotyczące
przeglądu technicznego.
7. Minister właściwy do spraw zdrowia w porozumieniu z ministrem właściwym do
spraw środowiska określi, w drodze rozporządzenia, wymagania i sposoby unieszkodliwiania
odpadów, w tym:
1) dopuszczalne sposoby unieszkodliwiania odpadów medycznych i odpadów
weterynaryjnych, nieposiadających właściwości zakaźnych;
2) dopuszczalne sposoby unieszkodliwiania zakaźnych odpadów medycznych
i zakaźnych odpadów weterynaryjnych;
3) warunki prowadzenia procesów unieszkodliwiania odpadów medycznych i odpadów
weterynaryjnych, nieposiadających właściwości zakaźnych;
4) warunki prowadzenia procesów unieszkodliwiania zakaźnych odpadów medycznych
i zakaźnych odpadów weterynaryjnych;
5) sposób i zakres prowadzenia monitoringu procesów, o których mowa w pkt 3 i 4,
oraz metodykę i częstotliwość badań odpadów powstałych w wyniku prowadzenia

7
strony : 1 ... 20 ... 60 ... 67 . [ 68 ] . 69 ... 71

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: