Rządowy projekt ustawy o odpadach
projekt dotyczy określenia zasad postępowania z odpadami, które mają zapewnić ochronę życia i zdrowia ludzi oraz ochronę środowiska, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju. Chodzi zwłaszcza o zapobieganie powstawaniu odpadów, ograniczanie ilości wytwarzanych odpadów, zmniejszanie ich negatywnego oddziaływania na środowisko, a także przygotowanie do ponownego użycia i wykorzystania.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 456
- Data wpłynięcia: 2012-05-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o odpadach
- data uchwalenia: 2012-12-14
- adres publikacyjny: Dz.U. 2013 r. poz. 21
456-c2
przekształcania odpadów;
13) informacje, o których mowa w art. 95 ust. 5 – w przypadku zezwoleń
na przetwarzanie zakaźnych odpadów medycznych lub zakaźnych
odpadów
weterynaryjnych
dotyczących
unieszkodliwiania
tych
odpadów;
13) informacje, o których mowa w art. 98 ust. 1 – w przypadku zezwoleń
na przetwarzanie dotyczących unieszkodliwiania odpadów pochodzących
z procesów wytwarzania dwutlenku tytanu oraz z przetwarzania tych
odpadów, przez ich składowanie do ustalenia zagrożeń, jakie te odpady
mogą powodować dla życia lub zdrowia ludzi oraz dla środowiska;
14) informacje wymagane na podstawie odrębnych przepisów.
3. W przypadku gdy określenie rodzajów odpadów jest niewystarczające
do ustalenia zagrożeń, jakie te odpady mogą powodować dla życia lub
zdrowia ludzi oraz dla środowiska, właściwy organ może wezwać
wnioskodawcę do podania podstawowego składu chemicznego i
właściwości odpadów.
4. Do wniosków, o których mowa w ust. 1 i 2, dołącza się decyzję o
środowiskowych uwarunkowaniach, o której mowa w art. 71 ustawy z
dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i
jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o
ocenach oddziaływania na środowisko, o ile jest wymagana.
5. Do wniosku o zezwolenie na przetwarzanie odpadów przez termiczne
przekształcanie odpadów lub składowanie odpadów dołącza się
świadectwo stwierdzające kwalifikacje kierownika odpowiednio spalarni
lub współspalarni albo składowiska odpadów w zakresie gospodarowania
odpadami, odpowiednie do prowadzonych procesów przetwarzania
odpadów.
Art. 43. 1. W zezwoleniu na zbieranie odpadów określa się:
1) numer identyfikacji podatkowej (NIP) i numer REGON posiadacza
odpadów, o ile posiada;
2) rodzaje odpadów przewidywanych do zbierania;
3) oznaczenie miejsca zbierania odpadów;
4) wskazanie miejsca i sposobu oraz rodzaju magazynowanych odpadów;
5) opis metody lub metod zbierania odpadów;
6) dodatkowe warunki zbierania odpadów, jeżeli wymaga tego specyfika
odpadów, w szczególności niebezpiecznych, lub potrzeba zachowania
wymagań ochrony życia, zdrowia ludzi lub środowiska;
25
7) wymagania wynikające z przepisów odrębnych;
8) czas obowiązywania zezwolenia.
2. W zezwoleniu na przetwarzanie odpadów określa się:
1) numer identyfikacji podatkowej (NIP) i numer REGON posiadacza
odpadów, o ile posiada;
2) rodzaj i ilość odpadów przewidywanych do przetworzenia w okresie
roku;
3) miejsce i dopuszczoną metodę lub metody przetwarzania odpadów, ze
wskazaniem procesu przetwarzania, zgodnie z załącznikami nr 1 i 2 do
ustawy, oraz opis procesu technologicznego z podaniem rocznej mocy
przerobowej instalacji lub urządzenia, a w uzasadnionych przypadkach –
także godzinnej mocy przerobowej;
4) dodatkowe warunki przetwarzania odpadów, jeżeli wymaga tego
rodzaj odpadów, w szczególności niebezpiecznych, lub potrzeba
zachowania wymagań ochrony życia, zdrowia ludzi lub środowiska;
5)
miejsce
i
sposób
magazynowania
odpadów
oraz
rodzaj
magazynowanych odpadów;
6) minimalną i maksymalną ilość odpadów niebezpiecznych, ich
najniższą i najwyższą wartość kaloryczną oraz maksymalną zawartość
zanieczyszczeń, w szczególności PCB, pentachlorofenolu (PCP), chloru,
fluoru, siarki i metali ciężkich – w przypadku zezwoleń dotyczących
instalacji do termicznego przekształcania odpadów;
7) informacje wynikające z przepisów odrębnych;
8) czas obowiązywania zezwolenia.
3. Jeżeli zezwolenie na przetwarzanie odpadów wydawane jest na okres
krótszy niż rok, w zezwoleniu określa się ilość odpadów
przewidywanych do przetworzenia w okresie obowiązywania tego
zezwolenia.
4. W zezwoleniu na przetwarzanie odpadów można dodatkowo określić
uzasadnione technologicznie warunki eksploatacyjne odbiegające od
normalnych oraz czas ich utrzymywania, uzasadniony względami
technologicznymi.
5. W przypadku nowej instalacji do przetwarzania odpadów, zezwolenie
na przetwarzanie odpadów może dodatkowo określać warunki
eksploatacyjne odbiegające od normalnych na czas potrzebny do
rozruchu tej instalacji i osiągnięcia przez nią mocy przerobowej, nie
dłuższy niż rok.
6. Przepisu ust. 5 nie stosuje się do składowiska odpadów.
Art. 12
Z zastrzeżeniem niniejszej dyrektywy, Państwa
N
26
Członkowskie
mogą
przyjąć
bardziej
rygorystyczne przepisy.
Art. 13
Do celów niniejszej dyrektywy, Państwa
N
ust. 1
Członkowskie przekazują Komisji wszystkie
niezbędne informacje dotyczące:
–zezwoleń wydanych na podstawie art. 4, 5 i 6,
–wyników monitorowania danego środowiska,
przeprowadzanego na podstawie art. 7,
–środków przyjętych na podstawie art. 8.
Ponadto Państwa Członkowskie przekazują
Komisji
informacje
ogólne,
dotyczące
materiałów, procesów i technik zgłaszanych im
na podstawie art. 11.
Art. 13
Informacje uzyskane w wyniku stosowania
N
ust. 2
niniejszego artykułu mogą zostać użyte tylko do
celów niniejszej dyrektywy.
Art. 13
Komisja
i
właściwe
władze
Państw
T
UIŚ
ust. 3
Członkowskich, ich urzędnicy i inni pracownicy
nie mogą ujawniać informacji zebranych na
mocy niniejszej dyrektywy oraz objętych
tajemnicą zawodową.
Art. 13
Przepisy ust. 2 i 3 nie stanowią przeszkody dla
T
UIŚ
ust. 4
publikacji ogólnych informacji lub badań, które
nie zawierają informacji odnoszących się do
poszczególnych przedsiębiorstw lub związków
przedsiębiorstw.
Art. 14
Co trzy lata Państwa Członkowskie przekazują
N
Komisji informacje dotyczące wykonywania
niniejszej dyrektywy w formie sprawozdania
sektorowego, które obejmuje również inne
stosowne
dyrektywy
wspólnotowe.
Sprawozdanie to jest sporządzane na podstawie
kwestionariusza lub szkicu opracowanego przez
Komisję zgodnie z procedurą ustanowioną w art.
6 dyrektywy 91/692/EWG(6). Kwestionariusz lub
szkic jest przesyłany Państwom Członkowskim
sześć miesięcy przed rozpoczęciem się okresu
objętego sprawozdaniem. Sprawozdanie jest
przesyłane Komisji w ciągu dziewięciu miesięcy
27
od zakończenia trzyletniego okresu objętego
sprawozdaniem.
Pierwsze sprawozdanie obejmuje lata 1993-1995
włącznie.
Komisja publikuje sprawozdanie wspólnotowe
w sprawie wykonania dyrektywy w ciągu
dziewięciu miesięcy od otrzymania sprawozdań
od Państw Członkowskich.
Art. 15
Państwa Członkowskie wprowadzą w życie
N
ust. 1
środki konieczne do wykonania niniejszej
dyrektywy w terminie 12 miesięcy od jej
notyfikacji i niezwłocznie powiadomią o tym
Komisję.
Art. 15
Państwa Członkowskie przekażą Komisji teksty
N
ust. 2
przepisów prawa krajowego, przyjętych w
dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą.
Art. 16 Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw
N
Członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 20 lutego 1978 r.
Załącznik 1 DANE SZCZEGÓŁOWE, JAKIE NALEŻY PRZEDSTAWIĆ W CELU OTRZYMANIA UPRZEDNIEGO ZEZWOLENIA, OKREŚLONE W ART. 4, 5 I
6
T
Art.
97- Art. 97. Zakazuje się unieszkodliwiania, polegającego na odprowadzaniu
100
do morza, w tym lokowania na dnie morza, odpadów pochodzących z
A.
Cechy i skład substancji:
procesów wytwarzania dwutlenku tytanu oraz z przetwarzania tych
całkowita
ilość
i
przeciętny
skład
odpadów.
unieszkodliwianych substancji (np. rocznie);
SOT
Art. 98. 1. Posiadacz odpadów pochodzących z procesów wytwarzania
postać (np. ciało stałe, szlam, ciecz lub gaz);
dwutlenku tytanu oraz z przetwarzania tych odpadów, ubiegający się o
właściwości: fizyczne (np. rozpuszczalność i
zezwolenie na przetwarzanie odpadów polegające na unieszkodliwianiu
gęstość),
chemiczne
i
biochemiczne
(np.
tych odpadów przez ich składowanie, jest obowiązany do podania we
zapotrzebowanie na tlen) oraz biologiczne;
wniosku o wydanie tego zezwolenia informacji dotyczących:
toksyczność;
1) właściwości fizycznych łącznie z określeniem postaci (stała, szlam,
trwałość: fizyczna, chemiczna i biologiczna;
płynna lub gazowa) oraz właściwości chemicznych, biochemicznych i
akumulacja i biotransformacja w substancjach lub
biologicznych odpadów;
osadach biologicznych;
2) toksyczności, trwałości fizycznej, chemicznej i biologicznej odpadów;
podatność na zmiany fizyczne, chemiczne i
3) akumulowania i biotransformacji składników odpadów w
biochemiczne oraz oddziaływanie z obecnymi w
organizmach żywych lub osadach;
danym
środowisku
innymi
substancjami
4) podatności odpadów na zmiany fizyczne, chemiczne i biochemiczne
organicznymi i nieorganicznymi;
oraz wzajemnego oddziaływania w danym środowisku z innymi
prawdopodobieństwo wywołania skażeń lub
substancjami organicznymi i nieorganicznymi;
28
innych zmian zmniejszających wartość rynkową
5) położenia geograficznego składowiska odpadów wraz z
zasobów (ryb, skorupiaków itp.).
charakterystyką przyległych obszarów;
6) sposobu opakowania oraz stosowanych sposobów ograniczania
B.
Cechy miejsca zatopienia lub zrzutu oraz
rozprzestrzeniania się odpadów;
metody unieszkodliwiania:
7) środków ostrożności podjętych w celu uniknięcia zanieczyszczenia
położenie (np. współrzędne obszaru zatopienia
środowiska.
lub odprowadzania, głębokość i odległość od
2. Posiadacz odpadów pochodzących z procesów wytwarzania dwutlenku
brzegu), położenie względem innych obszarów
tytanu oraz z przetwarzania tych odpadów jest obowiązany do
(np. tereny rekreacyjne, miejsca składania ikry,
prowadzenia monitoringu składowisk oraz miejsc magazynowania tych
obszary hodowli narybku i połowów ryb, zasoby
odpadów.
możliwe do eksploatacji);
3. Marszałek województwa, biorąc pod uwagę stan środowiska oraz
tempo unieszkodliwiania w określonym czasie
zagrożenia dla środowiska, życia lub zdrowia ludzi, może, w drodze
(np. ilość dzienna, tygodniowa, miesięczna);
decyzji, zobowiązać posiadacza odpadów pochodzących z procesów
metody
pakowania
i
ograniczania
wytwarzania dwutlenku tytanu oraz z przetwarzania tych odpadów do
rozprzestrzeniania się, jeśli występują;
prowadzenia dodatkowych badań wpływu tych odpadów na jakość wód
wstępne
rozcieńczenie,
uzyskane
przy
oraz zwiększyć częstotliwość prowadzenia wszystkich badań.
wykorzystaniu
zaproponowanej
metody
4. Postępowanie w sprawie wydania decyzji, o której mowa w ust. 3,
odprowadzania, szczególnie prędkość poruszania
wszczyna się z urzędu.
się statku;
Art. 99. 1. Posiadacz odpadów pochodzących z procesów wytwarzania
cechy rozprzestrzeniania się (np. wpływ prądów,
dwutlenku tytanu oraz z przetwarzania tych odpadów jest obowiązany w
pływów oraz wiatru na transport poziomy i
sprawozdaniu o wytwarzanych
mieszanie pionowe);
odpadach i o gospodarowaniu odpadami, o którym mowa w art. 75,
cechy wody (np. temperatura, odczyn pH,
zamieścić informację o ilości siarczanów lub chlorków w odpadach
zasolenie, warstwowość, wskaźniki tlenowe
przypadających na Mg wyprodukowanego dwutlenku tytanu.
zanieczyszczenia - tlen rozpuszczony (RO2),
2. W procesie siarczanowym wytwarzania dwutlenku tytanu ilość
chemiczne
zapotrzebowanie
tlenu
(HZT),
wytwarzanych odpadów w przeliczeniu na tonę wyprodukowanego
biochemiczne zapotrzebowanie tlenu (BZT), azot
dwutlenku tytanu nie może przekraczać 5,0 Mg siarczanów.
w postaci organicznej i nieorganicznej, w tym
Art. 100. 1. Minister właściwy do spraw środowiska w porozumieniu z
amoniak, zawiesina, inne substancje odżywcze,
ministrem właściwym do spraw gospodarki określi, w drodze
produktywność);
rozporządzenia, odpady pochodzące z procesów wytwarzania dwutlenku
cechy dna (np. topografia, cechy geochemiczne i
tytanu oraz z przetwarzania tych odpadów, które nie mogą być
geologiczne, produktywność biologiczna);
unieszkodliwiane przez ich składowanie, kierując się właściwościami
występowanie i skutki innych zatopień lub
odpadów oraz ich oddziaływaniem na środowisko w trakcie
zrzutów
przeprowadzonych
na
określonym
długotrwałego składowania.
obszarze (np. wynik pomiaru zawartości metali
2. Minister właściwy do spraw środowiska określi, w drodze
ciężkich i węgla organicznego).
rozporządzenia, zakres, obowiązkowe i dodatkowe badania wpływu
odpadów pochodzących z procesów wytwarzania dwutlenku tytanu oraz
C.
Cechy obszaru zwałowania, składowania oraz
z przetwarzania tych odpadów na jakość wód, sposoby, metody
wtryskiwania odpadów oraz metody ich
referencyjne badań i warunki prowadzenia monitoringu składowisk tych
29