eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o odpadach

Rządowy projekt ustawy o odpadach

projekt dotyczy określenia zasad postępowania z odpadami, które mają zapewnić ochronę życia i zdrowia ludzi oraz ochronę środowiska, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju. Chodzi zwłaszcza o zapobieganie powstawaniu odpadów, ograniczanie ilości wytwarzanych odpadów, zmniejszanie ich negatywnego oddziaływania na środowisko, a także przygotowanie do ponownego użycia i wykorzystania.

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 456
  • Data wpłynięcia: 2012-05-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o odpadach
  • data uchwalenia: 2012-12-14
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2013 r. poz. 21

456-c2

art. 42 pkt 2 tej ustawy.
3. Plany gospodarki odpadami mogą zawierać, z uwzględnieniem
uwarunkowań geograficznych i obszaru objętego planem, następujące
informacje:
1) opis aspektów organizacyjnych związanych z gospodarowaniem
odpadami, w tym opis podziału odpowiedzialności pomiędzy podmioty
publiczne i prywatne zajmujące się gospodarowaniem odpadami;
2) ocenę użyteczności i przydatności stosowania instrumentów
ekonomicznych i innych instrumentów do rozwiązania problemów
związanych z gospodarką odpadami, z uwzględnieniem potrzeby
utrzymywania niezakłóconego funkcjonowania rynku wewnętrznego;
3) dane dotyczące kampanii informacyjnych i informowania
społeczeństwa lub określonej grupy konsumentów w zakresie gospodarki
odpadami;
4) informacje dotyczące skażonych miejsc unieszkodliwiania odpadów i
środków podjętych dla ich przywrócenia do stanu pozwalającego na ich
gospodarcze wykorzystanie;
5) kwestie specyficzne związane z gospodarką odpadami, wynikające z
uwarunkowań dotyczących obszaru, dla którego jest sporządzany plan.
4. Wojewódzkie plany gospodarki odpadami, oprócz elementów
określonych w ust. 1 – 3, zawierają:
1) podział na regiony gospodarki odpadami komunalnymi wraz ze
wskazaniem gmin wchodzących w skład regionu;
2) wskazanie regionalnych instalacji do przetwarzania odpadów w
poszczególnych regionach gospodarki odpadami komunalnymi oraz
instalacji przewidzianych do zastępczej obsługi tych regionów, w
przypadku gdy znajdująca się w nich instalacja uległa awarii lub nie
może przyjmować odpadów z innych przyczyn oraz do czasu
uruchomienia regionalnych instalacji do przetwarzania odpadów;
3) plan zamykania instalacji niespełniających wymagań ochrony
środowiska, których modernizacja nie jest możliwa z przyczyn
technicznych lub nie jest uzasadniona z przyczyn ekonomicznych.
5. Region gospodarki odpadami komunalnymi stanowi obszar
sąsiadujących ze sobą gmin liczących łącznie co najmniej 150 tys.
mieszkańców; regionem gospodarki odpadami komunalnymi może być
również obszar gminy liczącej powyżej 500 tys. mieszkańców.
6. Regionalną instalacją do przetwarzania odpadów komunalnych jest
zakład zagospodarowania odpadów o mocy przerobowej wystarczającej
do przyjmowania i przetwarzania odpadów z obszaru zamieszkałego

20
przez co najmniej 120 000 mieszkańców, spełniający wymagania
najlepszej dostępnej techniki lub technologii, o której mowa w art. 143
ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska oraz
zapewniający termiczne przekształcanie odpadów lub:
1) mechaniczno-biologiczne
przetwarzanie
zmieszanych
odpadów
komunalnych i wydzielanie ze zmieszanych odpadów komunalnych
frakcji nadających się w całości lub w części do odzysku, lub
2) przetwarzanie selektywnie zebranych odpadów zielonych i innych
bioodpadów oraz wytwarzanie z nich produktu o właściwościach
nawozowych lub środków wspomagających uprawę roślin, spełniającego
wymagania określone w przepisach odrębnych, lub
3) składowanie odpadów powstających w procesie mechaniczno-
biologicznego przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych oraz
pozostałości z sortowania odpadów komunalnych o pojemności
pozwalającej na przyjmowanie przez okres nie krótszy niż 15 lat
odpadów w ilości nie mniejszej niż powstająca w instalacji do
mechaniczno-biologicznego
przetwarzania
zmieszanych
odpadów
komunalnych.
7. Regionalną instalacją do przetwarzania odpadów nie jest instalacja, w
której jest prowadzone wyłącznie sortowanie zmieszanych odpadów
komunalnych.
8. Wojewódzki plan gospodarki odpadami powinien być zgodny z
krajowym planem gospodarki odpadami i służyć realizacji zawartych w
nim celów.
Art. 10
Jeśli w szczególnych okolicznościach Państwo
N



ust. 2
Członkowskie uważa, że dany zakład nie musi
podejmować dodatkowych środków w celu
spełnienia wymogów niniejszej dyrektywy, to w
terminie sześciu miesięcy od notyfikacji
niniejszej
dyrektywy
przedstawia
Komisji
dowody prowadzące do takiego wniosku.
Art. 10
Po przeprowadzeniu wszelkiej niezależnej
N



ust. 3
weryfikacji dowodów, która może okazać się
konieczna, Komisja może uzgodnić z Państwem
Członkowskim, że przyjmowanie dodatkowych
środków w odniesieniu do rozpatrywanego
zakładu przemysłowego nie jest konieczne.
Komisja
musi
wydać
zgodę
wraz
z

21
uzasadnieniem w terminie sześciu miesięcy.
Art. 10
Jeśli Komisja nie zgadza się z Państwem
N



ust. 4
Członkowskim, w programie zainteresowanego
Państwa Członkowskiego należy umieścić
dodatkowe środki odnoszące się do tego
zakładu.
Art. 10
Jeśli Komisja wyraża zgodę, postanowienie to
N



ust. 5
podlega okresowej analizie w świetle wyników
monitorowania
prowadzonego
na
mocy
niniejszej dyrektywy oraz po każdej znaczącej
zmianie procesu produkcyjnego lub celów
polityki ochrony środowiska.
Art. 11
Nowe zakłady przemysłowe składają do
T
Art.
41-
Art. 41. 1. Prowadzenie zbierania odpadów i prowadzenie przetwarzania

właściwych władz Państwa Członkowskiego, na
43, UIS
odpadów wymaga uzyskania zezwolenia.
którego terytorium zakład ma być zbudowany,
2. Zezwolenie na zbieranie odpadów i zezwolenie na przetwarzanie
wnioski o uprzednie zezwolenie. Zezwolenia
odpadów wydaje, w drodze decyzji, organ właściwy odpowiednio ze
takie muszą być poprzedzane badaniem wpływu
względu na miejsce zbierania lub przetwarzania odpadów.
na środowisko. Zezwolenia mogą być udzielane
3. Organem właściwym jest:
tylko
firmom,
które
zobowiążą
się
do
1) marszałek województwa:
wykorzystywania tylko najmniej szkodliwych
a) dla przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na
dla środowiska materiałów, procesów i technik
środowisko w rozumieniu ustawy z dnia 3 października 2008 r. o
dostępnych na rynku.
udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale
społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na
środowisko,
b) dla odpadów innych niż niebezpieczne poddawanych odzyskowi w
procesie odzysku polegającym na wypełnianiu terenów niekorzystnie
przekształconych, jeżeli ilość umieszczanych w wyrobisku lub
zapadlisku odpadów jest nie mniejsza niż 10 Mg na dobę lub całkowita
pojemność wyrobiska lub zapadliska jest nie mniejsza niż 25 000 Mg,
2) starosta – w pozostałych przypadkach

– z zastrzeżeniem ust. 4.
4. Organem właściwym do wydania zezwolenia na zbieranie odpadów i
zezwolenia na przetwarzanie odpadów na terenach zamkniętych jest
regionalny dyrektor ochrony środowiska.

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłodzone w Dz. U. z 2010 r. Nr 239, poz. 1593 oraz z 2011 r. Nr 85, poz. 459, Nr 106, poz. 622, Nr 112, poz. 654,
Nr 120, poz. 690, Nr 131, poz. 764, Nr 132, poz. 766, Nr 153, poz. 902, Nr 163, poz. 981, Nr 171, poz. 1016, Nr 199, poz. 1175, Nr 204, poz. 1195 oraz Nr 232, poz. 1378).


22
5. Działalność wymagająca uzyskania zezwolenia na zbieranie odpadów i
zezwolenia na przetwarzanie odpadów może być, na wniosek posiadacza
odpadów, objęta jednym zezwoleniem na zbieranie i przetwarzanie
odpadów.
6. Zezwolenie na zbieranie i przetwarzanie odpadów, o którym mowa w
ust. 5, może być wydane, jeżeli wydający je organ byłby jednocześnie
właściwy do wydania danego zezwolenia na zbieranie odpadów i
zezwolenia na przetwarzanie odpadów.
7. Wydanie zezwolenia na przetwarzanie odpadów polegającego na
unieszkodliwianiu zakaźnych odpadów medycznych i zakaźnych
odpadów weterynaryjnych wymaga zgody Głównego Inspektora
Sanitarnego, o której mowa w art. 95 ust. 3.
8. Do wydania zezwolenia na zbieranie i przetwarzanie odpadów stosuje
się odpowiednio przepisy dotyczące zezwolenia na zbieranie odpadów
oraz zezwolenia na przetwarzanie odpadów.
9. Ilekroć w ustawie jest mowa o zezwoleniu na zbieranie odpadów lub
zezwoleniu na przetwarzanie odpadów rozumie się przez to również
zezwolenie na zbieranie i przetwarzanie odpadów.
10. Do zezwolenia na zbieranie odpadów i zezwolenia na przetwarzanie
odpadów nie stosuje się przepisu art. 11 ust. 9 ustawy z dnia 2 lipca 2004
r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz.
1447, z późn. zm.2)).


Art. 42. 1. Zezwolenie na zbieranie odpadów wydaje się na wniosek
posiadacza odpadów. Wniosek zawiera:
1) numer identyfikacji podatkowej (NIP) i numer REGON posiadacza
odpadów, o ile posiada;
2) wyszczególnienie rodzajów odpadów przewidzianych do zbierania;
3) oznaczenie miejsca zbierania odpadów;
4) wskazanie miejsca i sposobu oraz rodzaju magazynowanych odpadów;
5) szczegółowy opis stosowanej metody lub metod zbierania odpadów;
6) przedstawienie możliwości technicznych i organizacyjnych
pozwalających należycie wykonywać działalność w zakresie zbierania
odpadów, ze szczególnym uwzględnieniem kwalifikacji zawodowych lub
przeszkolenia pracowników oraz liczby i jakości posiadanych instalacji i
urządzeń odpowiadających wymaganiom ochrony środowiska;
7) przewidywany okres wykonywania działalności w zakresie zbierania
odpadów;

23
8) opis czynności podejmowanych w ramach monitorowania i kontroli
działalności objętej zezwoleniem;
9) opis czynności, które zostaną podjęte, w przypadku zakończenia
działalności objętej zezwoleniem, i związanej z tym ochrony terenu, na
którym działalność ta była prowadzona;
10) informacje wymagane na podstawie odrębnych przepisów.
2. Zezwolenie na przetwarzanie odpadów wydaje się na wniosek
posiadacza odpadów. Wniosek zawiera:
1) numer identyfikacji podatkowej (NIP) i numer REGON posiadacza
odpadów, o ile posiada;
2) wyszczególnienie rodzajów odpadów przewidzianych do
przetwarzania;
3) określenie masy odpadów poszczególnych rodzajów poddawanych
przetwarzaniu i powstających w wyniku przetwarzania w okresie roku;
4) oznaczenie miejsca przetwarzania odpadów;
5) wskazanie miejsca i sposobu oraz rodzaju magazynowanych odpadów
oraz rodzaj magazynowanych odpadów;
6) szczegółowy opis stosowanej metody lub metod przetwarzania
odpadów, w tym wskazanie procesu przetwarzania, zgodnie z
załącznikami nr 1 i 2 do ustawy, oraz opis procesu technologicznego z
podaniem rocznej mocy przerobowej instalacji lub urządzenia, a w
uzasadnionych przypadkach – także godzinnej mocy przerobowej;
7) przedstawienie możliwości technicznych i organizacyjnych
pozwalających należycie wykonywać działalność w zakresie
przetwarzania odpadów, ze szczególnym uwzględnieniem kwalifikacji
zawodowych lub przeszkolenia pracowników oraz liczby i jakości
posiadanych instalacji i urządzeń odpowiadających wymaganiom
ochrony środowiska;
8) przewidywany okres wykonywania działalności w zakresie
przetwarzania odpadów;
9) opis czynności podejmowanych w ramach monitorowania i kontroli
działalności objętej zezwoleniem;
10) opis czynności, które zostaną podjęte, w przypadku zakończenia
działalności objętej zezwoleniem, i związanej z tym ochrony terenu, na
którym działalność ta była prowadzona;
11) określenie minimalnej i maksymalnej ilości odpadów
niebezpiecznych, ich najniższą i najwyższą wartość kaloryczną oraz
maksymalną zawartość zanieczyszczeń, w szczególności PCB,
pentachlorofenolu (PCP), chloru, fluoru, siarki i metali ciężkich – w

24
strony : 1 ... 4 . [ 5 ] . 6 ... 20 ... 60 ... 71

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: