eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o odpadach

Rządowy projekt ustawy o odpadach

projekt dotyczy określenia zasad postępowania z odpadami, które mają zapewnić ochronę życia i zdrowia ludzi oraz ochronę środowiska, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju. Chodzi zwłaszcza o zapobieganie powstawaniu odpadów, ograniczanie ilości wytwarzanych odpadów, zmniejszanie ich negatywnego oddziaływania na środowisko, a także przygotowanie do ponownego użycia i wykorzystania.

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 456
  • Data wpłynięcia: 2012-05-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o odpadach
  • data uchwalenia: 2012-12-14
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2013 r. poz. 21

456-c2

zaprzestał działalności objętej zezwoleniem
lub z innych powodów zezwolenie stało się
bezprzedmiotowe;
3) na
wniosek
podmiotu
objętego
zezwoleniem;
4) jeżeli podmiot objęty zezwoleniem nie
rozpoczął działalności objętej zezwoleniem w
terminie 2 lat od dnia, w którym zezwolenie
stało się ostateczne;
5) jeżeli podmiot objęty zezwoleniem nie
prowadził działalności objętej zezwoleniem
przez 2 lata.
2. Właściwy organ stwierdza, w drodze
decyzji,
wygaśnięcie
zezwolenia,
jeżeli
zachodzą okoliczności, o których mowa w ust.
1.
3. Decyzji
stwierdzającej
wygaśnięcie
zezwolenia nie wydaje się, jeżeli posiadacz
odpadów
uzyska
nowe
zezwolenie
obejmujące
swoim
zakresem
przedmiot
dotychczasowego zezwolenia.
Art. 7 ust. 3
3. Państwa Członkowskie zapewniają, że do celów
T
Dział V
1. Posiadacz odpadów jest obowiązany do
obliczania tych celów producenci lub strony trzecie
Rozdział I
prowadzenia na bieżąco ich ilościowej i
działające w ich imieniu rejestrują dane dotyczące
Art. 66
jakościowej ewidencji zgodnie z katalogiem
masy WEEE, ich części składowych, materiałów

odpadów określonym w przepisach wydanych
lub substancji w momencie ich wprowadzenia

na podstawie art. 4 ust. 3, zwaną dalej
(wejścia) i wyprowadzenia (wyjścia) z zakładu

„ewidencją odpadów”.
przetwarzania i/lub wprowadzenie (wejścia) i

2. Sprzedawca odpadów i pośrednik w
wyprowadzenia (wyjścia) z zakładu odzyskiwania

obrocie odpadami niebędący posiadaczami
lub recyklingu.


odpadów są obowiązani do prowadzenia na



bieżąco ilościowej i jakościowej ewidencji
Zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 14 ust. 2

odpadów niebezpiecznych.
7.
Komisja
ustanawia
szczegółowe
zasady

3. Obowiązek
prowadzenia
ewidencji
nadzorowania zgodności, w tym specyfikacje
N

odpadów nie dotyczy:
materiałów, Państw Członkowskich z celami

1)
wytwórców:
wymienionymi w ust. 2. Komisja przedstawi te

a)
odpadów komunalnych,
działania do dnia 13 sierpnia 2004 r.

b)
odpadów
w
postaci
pojazdów


wycofanych z eksploatacji, jeżeli pojazdy te

zostały
przekazane
do
przedsiębiorcy

prowadzącego
stację
demontażu
lub

przedsiębiorcy
prowadzącego
punkt

zbierania pojazdów;

2) osób
fizycznych
i
jednostek

19

organizacyjnych
niebędących

przedsiębiorcami,
które
wykorzystują

odpady na potrzeby własne, zgodnie z art.

28 ust. 6;

3) władających powierzchnią ziemi, na której

komunalne osady ściekowe są stosowane

w celach, o których mowa w art. 97 ust. 1

pkt 1 - 3;

4) podmiotów, o których mowa w art. 45 ust. 1

pkt 1;

5) rodzajów odpadów lub ilości odpadów

określonych w przepisach wydanych na

podstawie ust. 4.

Minister właściwy do spraw środowiska określi,

w drodze rozporządzenia, rodzaje odpadów lub

ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku

prowadzenia ewidencji odpadów, kierując się

ich szkodliwością oraz potrzebą wprowadzenia

ułatwień w przypadku wytwarzania niewielkich

ilości odpadów.


Dział V

Rozdział II
Roczne
sprawozdania
o
produktach,
Art. 73 ust. 1 opakowaniach i o gospodarowaniu odpadami z

nich powstającymi sporządzają:

1) producent,
importer,
dokonujący

wewnątrzwspólnotowego nabycia, eksporter i

dokonujący wewnątrzwspólnotowej dostawy

opakowań, o którym mowa w ustawie z dnia

11 maja 2001 r. o opakowaniach i odpadach

opakowaniowych;

2) eksporter
i
dokonujący

wewnątrzwspólnotowej dostawy produktów w

opakowaniach;

3) wprowadzający na terytorium kraju produkty

w opakowaniach i produkty wymienione

odpowiednio w załącznikach nr 1 i 3 do

ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach

przedsiębiorców w zakresie gospodarowania

niektórymi
odpadami
oraz
o
opłacie

produktowej;

4) wprowadzający pojazdy, o którym mowa w

ustawie z dnia 20 stycznia 2005 r. o

20

recyklingu
pojazdów
wycofanych
z

eksploatacji;

5) wprowadzający sprzęt, o którym mowa w

ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym

sprzęcie elektrycznym i elektronicznym;

6) wprowadzający baterie lub akumulatory, o

którym mowa w ustawie z dnia 24 kwietnia

2009 r. o bateriach i akumulatorach.








Dział V
5) w zakresie sprzętu elektrycznego i
Rozdział II
elektronicznego
oraz
zużytego
sprzętu
Art. 73
elektrycznego i elektronicznego:
ust. 2
a) informacje o:
pkt 5

ilości i masie sprzętu elektrycznego i

elektronicznego wprowadzonego do obrotu na

terytorium kraju, z podziałem na grupy i

rodzaje sprzętu, określone w załączniku nr 1

do ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym

sprzęcie elektrycznym i elektronicznym,

- masie zużytego sprzętu elektrycznego i

elektronicznego
zebranego,
poddanego

przetwarzaniu w rozumieniu ustawy z dnia 29

lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i

elektronicznym, odzyskowi, w tym recyklingowi

oraz unieszkodliwianiu,

− osiągniętych
poziomach
zbierania,

odzysku i recyklingu zużytego sprzętu

elektrycznego i elektronicznego,

− wysokości należnej opłaty produktowej,

obliczonej oddzielnie, dla poszczególnych

grup sprzętu określonych w załączniku nr 1

do ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym

sprzęcie elektrycznym i elektronicznym – w

przypadku nieosiągnięcia wymaganego

poziomu zbierania, odzysku lub recyklingu,

b) wykaz zakładów przetwarzania, z których

prowadzącymi wprowadzający sprzęt ma

zawartą umowę, o której mowa w art. 33

ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o

zużytym
sprzęcie
elektrycznym
i

21

elektronicznym, zawierający:

imię i nazwisko lub nazwę podmiotu oraz

adres jego zamieszkania lub siedziby;

numer identyfikacji podatkowej (NIP), o ile

posiada,

numer REGON, o ile posiada,

adresy zakładów przetwarzania,

numer i nazwę grupy oraz numer i nazwę

rodzaju sprzętu, określone w załączniku nr

1 do ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o

zużytym
sprzęcie
elektrycznym
i

elektronicznym,
z
którego
powstał

przyjmowany przez prowadzącego zakład

przetwarzania zużyty sprzęt,

informację o zdolnościach przetwórczych

zakładów przetwarzania,

wskazanie, na jaki okres zawarto umowy z

prowadzącymi zakłady przetwarzania,

c) informacje
o
wysokości
środków

przeznaczonych na publiczne kampanie
edukacyjne;
Art. 7 ust. 4
4. Stanowiąc na wniosek Komisji, Parlament
N



Europejski i Rada ustanowią nowe cele dla
odzysku i ponownego użycia/recyklingu, włączając,
jeśli właściwe, ponowne użycie całych urządzeń
oraz produktów ujętych w kategorii 8 załącznika IA,
do dnia 31 grudnia 2008 r. Powyższe należy
wykonać
z
uwzględnieniem
korzyści
dla
środowiska
naturalnego
wynikających
z
8.
użytkowania
urządzeń
elektrycznych
i
elektronicznych, takich jak lepsza wydajność
zasobów wynikająca z nowych osiągnięć w
dziedzinie materiałów i technologii. Uwzględnić
należy również postęp techniczny w dziedzinie
ponownego
użycia,
odzysku
i
recyklingu,
produktów i materiałów, a także doświadczenie
zdobyte przez Państwa Członkowskie i przemysł.
Art. 7 ust. 5
5.
Państwa
Członkowskie
zachęcają
do T
art. 166


opracowywania
nowych
technologii
odzysku,
Ustawa POŚ

recyklingu i przetwarzania.


9.





Dział II
2. Odpady, których powstaniu nie udało się

22
Rozdział II
zapobiec, posiadacz odpadów w pierwszej
Art. 19
kolejności jest obowiązany poddać odzyskowi.
ust. 2 - 7
3. Odzysk, o którym mowa w ust. 2, polega w

pierwszej
kolejności
na
przygotowaniu
odpadów przez ich posiadacza do ponownego
użycia lub poddaniu recyklingowi, a jeżeli nie
jest to możliwe z przyczyn technologicznych lub
nie jest uzasadnione z przyczyn ekologicznych
lub ekonomicznych – poddaniu innym pr4.
Przez recykling rozumie się także recykling
organiczny polegający na obróbce tlenowej, w
tym kompostowaniu, lub obróbce beztlenowej
odpadów,
które
ulegają
rozkładowi
biologicznemu w kontrolowanych warunkach
przy wykorzystaniu mikroorganizmów, w wyniku
której powstaje materia organiczna lub metan;
składowanie na składowisku odpadów nie jest
traktowane jako recykling organiczny.
5. Odpady, których poddanie odzyskowi nie
było możliwe z przyczyn, o których mowa w ust.
3,
posiadacz
odpadów
jest
obowiązany
unieszkodliwiać.
6. Składowane powinny być wyłącznie te
odpady, których unieszkodliwienie w inny
sposób było niemożliwe z przyczyn, o których
mowa w ust. 3.
7. Unieszkodliwianiu poddaje się te odpady, z
których uprzednio wysegregowano odpady
nadające się do odzysku.
procesom odzysku.
Art. 9 ust.1 akapit II Państwa Członkowskie zapewniają, że do 13
N
-
-


sierpnia 2005 r., w odniesieniu do WEEE
pochodzących z produktów wprowadzonych do
10.
obrotu przez 13 sierpnia 2005 r. (odpady
historyczne), finansowanie
kosztów zarządzania przedstawia się w sposób
określony w akapicie trzecim i czwartym.
Art. 9 ust. 1 akapit W odniesieniu do pozostałych odpadów
T
Dział II
1. Wytwórca odpadów jest obowiązany do
IV
historycznych finansowanie kosztów zapewniają
Rozdział 9
gospodarowania wytworzonymi przez siebie
użytkownicy inni niż prywatne gospodarstwa
Art. 28
odpadami.
11.
domowe.

2. Wytwórca odpadów lub inny posiadacz

odpadów może zlecić wykonanie obowiązku
gospodarowania
odpadami
wyłącznie

23
strony : 1 ... 30 ... 43 . [ 44 ] . 45 ... 50 ... 71

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: