Rządowy projekt ustawy o odpadach
projekt dotyczy określenia zasad postępowania z odpadami, które mają zapewnić ochronę życia i zdrowia ludzi oraz ochronę środowiska, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju. Chodzi zwłaszcza o zapobieganie powstawaniu odpadów, ograniczanie ilości wytwarzanych odpadów, zmniejszanie ich negatywnego oddziaływania na środowisko, a także przygotowanie do ponownego użycia i wykorzystania.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 456
- Data wpłynięcia: 2012-05-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o odpadach
- data uchwalenia: 2012-12-14
- adres publikacyjny: Dz.U. 2013 r. poz. 21
456-c2
lub z innych powodów zezwolenie stało się
bezprzedmiotowe;
3) na
wniosek
podmiotu
objętego
zezwoleniem;
4) jeżeli podmiot objęty zezwoleniem nie
rozpoczął działalności objętej zezwoleniem w
terminie 2 lat od dnia, w którym zezwolenie
stało się ostateczne;
5) jeżeli podmiot objęty zezwoleniem nie
prowadził działalności objętej zezwoleniem
przez 2 lata.
2. Właściwy organ stwierdza, w drodze
decyzji,
wygaśnięcie
zezwolenia,
jeżeli
zachodzą okoliczności, o których mowa w ust.
1.
3. Decyzji
stwierdzającej
wygaśnięcie
zezwolenia nie wydaje się, jeżeli posiadacz
odpadów
uzyska
nowe
zezwolenie
obejmujące
swoim
zakresem
przedmiot
dotychczasowego zezwolenia.
Art. 7 ust. 3
3. Państwa Członkowskie zapewniają, że do celów
T
Dział V
1. Posiadacz odpadów jest obowiązany do
obliczania tych celów producenci lub strony trzecie
Rozdział I
prowadzenia na bieżąco ich ilościowej i
działające w ich imieniu rejestrują dane dotyczące
Art. 66
jakościowej ewidencji zgodnie z katalogiem
masy WEEE, ich części składowych, materiałów
odpadów określonym w przepisach wydanych
lub substancji w momencie ich wprowadzenia
na podstawie art. 4 ust. 3, zwaną dalej
(wejścia) i wyprowadzenia (wyjścia) z zakładu
„ewidencją odpadów”.
przetwarzania i/lub wprowadzenie (wejścia) i
2. Sprzedawca odpadów i pośrednik w
wyprowadzenia (wyjścia) z zakładu odzyskiwania
obrocie odpadami niebędący posiadaczami
lub recyklingu.
odpadów są obowiązani do prowadzenia na
bieżąco ilościowej i jakościowej ewidencji
Zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 14 ust. 2
odpadów niebezpiecznych.
7.
Komisja
ustanawia
szczegółowe
zasady
3. Obowiązek
prowadzenia
ewidencji
nadzorowania zgodności, w tym specyfikacje
N
odpadów nie dotyczy:
materiałów, Państw Członkowskich z celami
1)
wytwórców:
wymienionymi w ust. 2. Komisja przedstawi te
a)
odpadów komunalnych,
działania do dnia 13 sierpnia 2004 r.
b)
odpadów
w
postaci
pojazdów
wycofanych z eksploatacji, jeżeli pojazdy te
zostały
przekazane
do
przedsiębiorcy
prowadzącego
stację
demontażu
lub
przedsiębiorcy
prowadzącego
punkt
zbierania pojazdów;
2) osób
fizycznych
i
jednostek
19
organizacyjnych
niebędących
przedsiębiorcami,
które
wykorzystują
odpady na potrzeby własne, zgodnie z art.
28 ust. 6;
3) władających powierzchnią ziemi, na której
komunalne osady ściekowe są stosowane
w celach, o których mowa w art. 97 ust. 1
pkt 1 - 3;
4) podmiotów, o których mowa w art. 45 ust. 1
pkt 1;
5) rodzajów odpadów lub ilości odpadów
określonych w przepisach wydanych na
podstawie ust. 4.
Minister właściwy do spraw środowiska określi,
w drodze rozporządzenia, rodzaje odpadów lub
ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku
prowadzenia ewidencji odpadów, kierując się
ich szkodliwością oraz potrzebą wprowadzenia
ułatwień w przypadku wytwarzania niewielkich
ilości odpadów.
Dział V
Rozdział II
Roczne
sprawozdania
o
produktach,
Art. 73 ust. 1 opakowaniach i o gospodarowaniu odpadami z
nich powstającymi sporządzają:
1) producent,
importer,
dokonujący
wewnątrzwspólnotowego nabycia, eksporter i
dokonujący wewnątrzwspólnotowej dostawy
opakowań, o którym mowa w ustawie z dnia
11 maja 2001 r. o opakowaniach i odpadach
opakowaniowych;
2) eksporter
i
dokonujący
wewnątrzwspólnotowej dostawy produktów w
opakowaniach;
3) wprowadzający na terytorium kraju produkty
w opakowaniach i produkty wymienione
odpowiednio w załącznikach nr 1 i 3 do
ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach
przedsiębiorców w zakresie gospodarowania
niektórymi
odpadami
oraz
o
opłacie
produktowej;
4) wprowadzający pojazdy, o którym mowa w
ustawie z dnia 20 stycznia 2005 r. o
20
recyklingu
pojazdów
wycofanych
z
eksploatacji;
5) wprowadzający sprzęt, o którym mowa w
ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym
sprzęcie elektrycznym i elektronicznym;
6) wprowadzający baterie lub akumulatory, o
którym mowa w ustawie z dnia 24 kwietnia
2009 r. o bateriach i akumulatorach.
Dział V
5) w zakresie sprzętu elektrycznego i
Rozdział II
elektronicznego
oraz
zużytego
sprzętu
Art. 73
elektrycznego i elektronicznego:
ust. 2
a) informacje o:
pkt 5
−
ilości i masie sprzętu elektrycznego i
elektronicznego wprowadzonego do obrotu na
terytorium kraju, z podziałem na grupy i
rodzaje sprzętu, określone w załączniku nr 1
do ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym
sprzęcie elektrycznym i elektronicznym,
- masie zużytego sprzętu elektrycznego i
elektronicznego
zebranego,
poddanego
przetwarzaniu w rozumieniu ustawy z dnia 29
lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i
elektronicznym, odzyskowi, w tym recyklingowi
oraz unieszkodliwianiu,
− osiągniętych
poziomach
zbierania,
odzysku i recyklingu zużytego sprzętu
elektrycznego i elektronicznego,
− wysokości należnej opłaty produktowej,
obliczonej oddzielnie, dla poszczególnych
grup sprzętu określonych w załączniku nr 1
do ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym
sprzęcie elektrycznym i elektronicznym – w
przypadku nieosiągnięcia wymaganego
poziomu zbierania, odzysku lub recyklingu,
b) wykaz zakładów przetwarzania, z których
prowadzącymi wprowadzający sprzęt ma
zawartą umowę, o której mowa w art. 33
ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o
zużytym
sprzęcie
elektrycznym
i
21
elektronicznym, zawierający:
− imię i nazwisko lub nazwę podmiotu oraz
adres jego zamieszkania lub siedziby;
− numer identyfikacji podatkowej (NIP), o ile
posiada,
− numer REGON, o ile posiada,
− adresy zakładów przetwarzania,
− numer i nazwę grupy oraz numer i nazwę
rodzaju sprzętu, określone w załączniku nr
1 do ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o
zużytym
sprzęcie
elektrycznym
i
elektronicznym,
z
którego
powstał
przyjmowany przez prowadzącego zakład
przetwarzania zużyty sprzęt,
− informację o zdolnościach przetwórczych
zakładów przetwarzania,
− wskazanie, na jaki okres zawarto umowy z
prowadzącymi zakłady przetwarzania,
c) informacje
o
wysokości
środków
przeznaczonych na publiczne kampanie
edukacyjne;
Art. 7 ust. 4
4. Stanowiąc na wniosek Komisji, Parlament
N
Europejski i Rada ustanowią nowe cele dla
odzysku i ponownego użycia/recyklingu, włączając,
jeśli właściwe, ponowne użycie całych urządzeń
oraz produktów ujętych w kategorii 8 załącznika IA,
do dnia 31 grudnia 2008 r. Powyższe należy
wykonać
z
uwzględnieniem
korzyści
dla
środowiska
naturalnego
wynikających
z
8.
użytkowania
urządzeń
elektrycznych
i
elektronicznych, takich jak lepsza wydajność
zasobów wynikająca z nowych osiągnięć w
dziedzinie materiałów i technologii. Uwzględnić
należy również postęp techniczny w dziedzinie
ponownego
użycia,
odzysku
i
recyklingu,
produktów i materiałów, a także doświadczenie
zdobyte przez Państwa Członkowskie i przemysł.
Art. 7 ust. 5
5.
Państwa
Członkowskie
zachęcają
do T
art. 166
opracowywania
nowych
technologii
odzysku,
Ustawa POŚ
recyklingu i przetwarzania.
9.
Dział II
2. Odpady, których powstaniu nie udało się
22
Rozdział II
zapobiec, posiadacz odpadów w pierwszej
Art. 19
kolejności jest obowiązany poddać odzyskowi.
ust. 2 - 7
3. Odzysk, o którym mowa w ust. 2, polega w
pierwszej
kolejności
na
przygotowaniu
odpadów przez ich posiadacza do ponownego
użycia lub poddaniu recyklingowi, a jeżeli nie
jest to możliwe z przyczyn technologicznych lub
nie jest uzasadnione z przyczyn ekologicznych
lub ekonomicznych – poddaniu innym pr4.
Przez recykling rozumie się także recykling
organiczny polegający na obróbce tlenowej, w
tym kompostowaniu, lub obróbce beztlenowej
odpadów,
które
ulegają
rozkładowi
biologicznemu w kontrolowanych warunkach
przy wykorzystaniu mikroorganizmów, w wyniku
której powstaje materia organiczna lub metan;
składowanie na składowisku odpadów nie jest
traktowane jako recykling organiczny.
5. Odpady, których poddanie odzyskowi nie
było możliwe z przyczyn, o których mowa w ust.
3,
posiadacz
odpadów
jest
obowiązany
unieszkodliwiać.
6. Składowane powinny być wyłącznie te
odpady, których unieszkodliwienie w inny
sposób było niemożliwe z przyczyn, o których
mowa w ust. 3.
7. Unieszkodliwianiu poddaje się te odpady, z
których uprzednio wysegregowano odpady
nadające się do odzysku.
procesom odzysku.
Art. 9 ust.1 akapit II Państwa Członkowskie zapewniają, że do 13
N
-
-
sierpnia 2005 r., w odniesieniu do WEEE
pochodzących z produktów wprowadzonych do
10.
obrotu przez 13 sierpnia 2005 r. (odpady
historyczne), finansowanie
kosztów zarządzania przedstawia się w sposób
określony w akapicie trzecim i czwartym.
Art. 9 ust. 1 akapit W odniesieniu do pozostałych odpadów
T
Dział II
1. Wytwórca odpadów jest obowiązany do
IV
historycznych finansowanie kosztów zapewniają
Rozdział 9
gospodarowania wytworzonymi przez siebie
użytkownicy inni niż prywatne gospodarstwa
Art. 28
odpadami.
11.
domowe.
2. Wytwórca odpadów lub inny posiadacz
odpadów może zlecić wykonanie obowiązku
gospodarowania
odpadami
wyłącznie
23