Rządowy projekt ustawy o odpadach
projekt dotyczy określenia zasad postępowania z odpadami, które mają zapewnić ochronę życia i zdrowia ludzi oraz ochronę środowiska, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju. Chodzi zwłaszcza o zapobieganie powstawaniu odpadów, ograniczanie ilości wytwarzanych odpadów, zmniejszanie ich negatywnego oddziaływania na środowisko, a także przygotowanie do ponownego użycia i wykorzystania.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 456
- Data wpłynięcia: 2012-05-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o odpadach
- data uchwalenia: 2012-12-14
- adres publikacyjny: Dz.U. 2013 r. poz. 21
456-c2
obowiązany
wskazać
transportującemu
odpady wykonującemu usługę transportu
odpadów miejsce przeznaczenia odpadów
oraz posiadacza odpadów, do którego należy
dostarczyć odpady.
4. Transportujący odpady wykonujący usługę
transportu
odpadów
jest
obowiązany
dostarczyć odpady do miejsca przeznaczenia
odpadów i przekazać posiadaczowi odpadów,
o których mowa w ust. 3.
5. Transportujący odpady wykonujący usługę
transportu odpadów umieszcza indywidualny
numer rejestrowy, o którym mowa w art. 54
ust. 1, na dokumentach związanych tą usługą.
6. Środki transportu odpadów są oznakowane
w sposób zgodny z przepisami wydanymi na
podstawie ust. 7
Art. 6 ust. 1
1.
Państwa
Członkowskie
zapewniają,
że
T
Art. 33 ust. 1 –
przetwarzanie
stosownie
do
prawodawstwa
wspólnotowego
3, art. 47
producenci lub strony trzecie działające w ich
Ustawa WEEE
imieniu ustanowią systemy przetwarzania WEEE
oraz
przy użyciu możliwie najlepszych dostępnych
art. 143
technik przetwarzania, odzysku i recyklingu.
Ustawa POŚ
Producenci
mogą
ustanowić
te
systemy
indywidualnie i/lub zbiorowo. Aby zagwarantować
Dział II
Wprowadza się następującą hierarchię
zgodność z art. 4 dyrektywy 75/442/EWG,
Rozdział II
sposobów postępowania z odpadami:
przetwarzanie obejmuje przynajmniej usunięcie
Art. 18
1)
zapobieganie powstawaniu odpadów;
wszelkich cieczy oraz przetwarzanie selektywne
2)
przygotowywanie do ponownego użycia;
zgodne z załącznikiem II do niniejszej dyrektywy.
3)
recykling;
4.
4)
inne procesy odzysku;
Na mocy procedury podanej w art. 14 ust. 2 do
5)
unieszkodliwianie.
załącznika II można wprowadzić inne technologie
W
ramach
procesu
odzysku
zostanie
przetwarzania
gwarantujące
przynajmniej
uwzględniony
proces
„przygotowania
do
identyczny poziom ochrony zdrowia ludzkiego oraz
ponownego użycia”, którego nie zawiera
środowiska naturalnego.
N
obecna ustawa o odpadach.
Do
celów
ochrony
środowiska
naturalnego
Art. 19
1. Kto podejmuje działania powodujące lub
Państwa Członkowskie mogą ustanowić minimalne
ust. 1-7
mogące powodować powstanie odpadów,
normy jakości dla przetwarzania zebranych WEEE.
powinien takie działania planować, projektować
Państwa Członkowskie opowiadające się za takimi
i prowadzić przy użyciu takich sposobów
normami jakości powiadamiają Komisję, która
produkcji lub form usług oraz surowców i
publikuje te normy.
materiałów,
aby
w
pierwszej
kolejności
4
N
zapobiegać
powstawaniu
odpadów
lub
ograniczać ilość odpadów i ich negatywne
oddziaływanie na życie i zdrowie ludzi oraz na
środowisko,
w
tym
przy
wytwarzaniu
produktów, podczas i po zakończeniu ich
użycia.
2. Odpady, których powstaniu nie udało się
zapobiec, posiadacz odpadów w pierwszej
kolejności jest obowiązany poddać odzyskowi.
3. Odzysk, o którym mowa w ust. 2, polega w
pierwszej
kolejności
na
przygotowaniu
odpadów przez ich posiadacza do ponownego
użycia lub poddaniu recyklingowi, a jeżeli nie
jest to możliwe z przyczyn technologicznych lub
nie jest uzasadnione z przyczyn ekologicznych
lub
ekonomicznych
–
poddaniu
innym
procesom odzysku.
4. Przez recykling rozumie się także recykling
organiczny polegający na obróbce tlenowej, w
tym kompostowaniu, lub obróbce beztlenowej
odpadów,
które
ulegają
rozkładowi
biologicznemu w kontrolowanych warunkach
przy wykorzystaniu mikroorganizmów, w wyniku
której powstaje materia organiczna lub metan;
składowanie na składowisku odpadów nie jest
traktowane jako recykling organiczny.
5. Odpady, których poddanie odzyskowi nie
było możliwe z przyczyn, o których mowa w ust.
3,
posiadacz
odpadów
jest
obowiązany
unieszkodliwiać.
6. Składowane powinny być wyłącznie te
odpady, których unieszkodliwienie w inny
sposób było niemożliwe z przyczyn, o których
mowa w ust. 3.
7. Unieszkodliwianiu poddaje się te odpady, z
których uprzednio wysegregowano odpady
nadające się do odzysku.
Art. 20
Organy administracji publicznej, w zakresie
swojej
właściwości,
podejmują
działania
wspierające ponowne użycie i przygotowanie
do
ponownego
użycia
odpadów,
w
szczególności:
5
1) przy opracowywaniu planów gospodarki
odpadami,
podejmowanych
działaniach
legislacyjnych;
2) zachęcają do tworzenia i wspierania sieci
ponownego wykorzystania i napraw;
3)
stwarzają zachęty ekonomiczne.
2.
Jednostki sektora finansów publicznych
stosują ponowne użycie lub przygotowanie do
ponownego użycia odpadów jako kryteria przy
udzielaniu zamówień publicznych, o ile
ponowne
użycie
lub
przygotowanie
do
ponownego użycia odpadów jest możliwe.
Art. 6 ust. 2
2. Państwa Członkowskie gwarantują, że zgodnie z T
Art. 92
art. 9 i 10 dyrektywy 75/442/EWG właściwe władze
Ustawa
wydadzą stosowne zezwolenie każdemu zakładowi
WEEE
lub
przedsiębiorstwu
zajmującemu
się
oraz
przetwarzaniem.
Dział IV
Art. 41 1. Prowadzenie zbierania odpadów i
Odstępstwo od wymogu posiadania zezwolenia
Rozdział I
prowadzenie przetwarzania odpadów wymaga
określonego w art. 11 ust. 1 lit. b) dyrektywy
Art. 41
uzyskania zezwolenia.
75/442/EWG można stosować do czynności
2. Zezwolenie na zbieranie odpadów i
odzysku dotyczących WEEE, jeśli przed rejestracją
zezwolenie
na
przetwarzanie
odpadów
właściwe władze przeprowadzają kontrolę mającą
wydaje, w drodze decyzji, organ właściwy
na celu zagwarantowanie zgodności z art. 4
odpowiednio ze względu na miejsce zbierania
dyrektywy 75/442/EWG.
lub przetwarzania odpadów.
Kontrola taka powinna objąć sprawdzenie:
3. Organem właściwym jest:
a) rodzaju i ilości odpadów, które mają być
1) marszałek województwa:
5.
poddane przetworzeniu;
a) dla
przedsięwzięć
mogących
zawsze
b) ogólnych wymogów technicznych, które mają
znacząco oddziaływać na środowisko w
być spełnione;
rozumieniu ustawy z dnia 3 października
c)
środków
ostrożności,
które
należy
2008 r. o udostępnianiu informacji o
przedsięwziąć.
środowisku i jego ochronie, udziale
Kontrolę należy przeprowadzać co najmniej raz w
społeczeństwa w ochronie środowiska
roku, a Państwa Członkowskie powinny przekazać
oraz
o
ocenach
oddziaływania
na
Komisji jej wyniki.
środowisko,
b) dla odpadów innych niż niebezpieczne
poddawanych
odzyskowi
w
procesie
odzysku polegającym na wypełnianiu
terenów niekorzystnie przekształconych,
jeżeli ilość umieszczanych w wyrobisku lub
zapadlisku odpadów jest nie mniejsza niż
10 Mg na dobę lub całkowita pojemność
wyrobiska lub zapadliska jest nie mniejsza
6
niż 25 000 Mg,
2) starosta – w pozostałych przypadkach
– z zastrzeżeniem ust. 4.
4. Organem
właściwym
do
wydania
zezwolenia
na
zbieranie
odpadów
i
zezwolenia na przetwarzanie odpadów na
terenach zamkniętych jest regionalny dyrektor
ochrony środowiska.
5. Działalność
wymagająca
uzyskania
zezwolenia
na
zbieranie
odpadów
i
zezwolenia na przetwarzanie odpadów może
być, na wniosek posiadacza odpadów, objęta
jednym
zezwoleniem
na
zbieranie
i
przetwarzanie odpadów.
6. Zezwolenie na zbieranie i przetwarzanie
odpadów, o którym mowa w ust. 5, może być
wydane, jeżeli wydający je organ byłby
jednocześnie właściwy do wydania danego
zezwolenia
na
zbieranie
odpadów
i
zezwolenia na przetwarzanie odpadów.
7. Wydanie zezwolenia na przetwarzanie
odpadów polegającego na unieszkodliwianiu
zakaźnych odpadów medycznych i zakaźnych
odpadów weterynaryjnych wymaga zgody
Głównego Inspektora Sanitarnego, o której
mowa w art. 95 ust. 3.
8. Do wydania zezwolenia na zbieranie i
przetwarzanie
odpadów
stosuje
się
odpowiednio przepisy dotyczące zezwolenia
na zbieranie odpadów oraz zezwolenia na
przetwarzanie odpadów.
9. Ilekroć w ustawie jest mowa o zezwoleniu
na zbieranie odpadów lub zezwoleniu na
przetwarzanie odpadów rozumie się przez to
również
zezwolenie
na
zbieranie
i
przetwarzanie odpadów.
10.
Do zezwolenia na zbieranie odpadów i
zezwolenia na przetwarzanie odpadów nie
stosuje się przepisu art. 11 ust. 9 ustawy z
dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności
gospodarczej.
6.
Art. 6 ust. 4
4.
Państwa
Członkowskie
gwarantują,
że T
Art. 92
7
zezwolenie lub rejestracja określona w ust. 2
Ustawa
obejmuje
wszystkie
warunki
niezbędne
do
WEEE
zapewnienia zgodności z wymogami ust. 1 i 3 do
oraz
celów osiągnięcia celów odzysku określonych w
art. 7.
Dział IV
Art. 41. 1. Prowadzenie zbierania odpadów i
Rozdział I
prowadzenie przetwarzania odpadów wymaga
Art. 41-48
uzyskania zezwolenia.
2. Zezwolenie
na
zbieranie
odpadów i zezwolenie na przetwarzanie
odpadów wydaje, w drodze decyzji, organ
właściwy odpowiednio ze względu na miejsce
zbierania lub przetwarzania odpadów.
3. Organem właściwym jest:
3) marszałek województwa:
a) dla
przedsięwzięć
mogących
zawsze
znacząco oddziaływać na środowisko w
rozumieniu ustawy z dnia 3 października
2008 r. o udostępnianiu informacji o
środowisku
i
jego
ochronie,
udziale
społeczeństwa w ochronie środowiska oraz
o ocenach oddziaływania na środowisko,
b) dla odpadów innych niż niebezpieczne
poddawanych odzyskowi w procesie odzysku
polegającym
na
wypełnianiu
terenów
niekorzystnie przekształconych, jeżeli ilość
umieszczanych w wyrobisku lub zapadlisku
odpadów jest nie mniejsza niż 10 Mg na dobę
lub
całkowita
pojemność
wyrobiska
lub
zapadliska jest nie mniejsza niż 25 000 Mg,
4) starosta – w pozostałych przypadkach
– z zastrzeżeniem ust. 4.
4. Organem
właściwym
do
wydania zezwolenia na zbieranie odpadów i
zezwolenia na przetwarzanie odpadów na
terenach zamkniętych jest regionalny dyrektor
ochrony środowiska.
5. Działalność
wymagająca
uzyskania zezwolenia na zbieranie odpadów i
zezwolenia na przetwarzanie odpadów może
być, na wniosek posiadacza odpadów, objęta
jednym
zezwoleniem
na
zbieranie
i
przetwarzanie odpadów.
6. Zezwolenie
na
zbieranie
i
8