Rządowy projekt ustawy o odpadach
projekt dotyczy określenia zasad postępowania z odpadami, które mają zapewnić ochronę życia i zdrowia ludzi oraz ochronę środowiska, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju. Chodzi zwłaszcza o zapobieganie powstawaniu odpadów, ograniczanie ilości wytwarzanych odpadów, zmniejszanie ich negatywnego oddziaływania na środowisko, a także przygotowanie do ponownego użycia i wykorzystania.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 456
- Data wpłynięcia: 2012-05-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o odpadach
- data uchwalenia: 2012-12-14
- adres publikacyjny: Dz.U. 2013 r. poz. 21
456-c2
b)
obejmuje całkowitą zdolność przepustową
Art. 42. ust. 2
Art. 42. 2. Zezwolenie na przetwarzanie odpadów
spalania lub współspalania instalacji;
pkt 6
wydaje się na wniosek posiadacza odpadów.
Wniosek zawiera:
6) szczegółowy opis stosowanej metody lub
+POŚ
metod przetwarzania odpadów, w tym wskazanie
+ PW
procesu przetwarzania, zgodnie z załącznikami nr
1 i 2 do ustawy, oraz opis procesu
technologicznego z podaniem rocznej mocy
przerobowej instalacji lub urządzenia, a w
uzasadnionych przypadkach – także godzinnej
mocy przerobowej;
c) określa procedury pobierania próbek i pomiarów,
POŚ
wykorzystywane w celu spełniania nałożonych
PW
zobowiązań dotyczących okresowych pomiarów
każdego z zanieczyszczeń powietrza i wody.
art. 4
Pozwolenie przyznane przez właściwe władze
Art. 42. ust. 2
Art. 42. 2. Zezwolenie na przetwarzanie odpadów
ust. 5
spalarni lub współspalarni wykorzystującej odpady
pkt 2 i 3 oraz
wydaje się na wniosek posiadacza odpadów.
niebezpieczne w uzupełnieniu do ust. 4:
ust. 3
Wniosek zawiera:
a) wymienia ilości różnych kategorii odpadów
2) wyszczególnienie rodzajów odpadów
niebezpiecznych, które mogą być poddawane
przewidzianych do przetwarzania;
obróbce.
3) określenie masy odpadów poszczególnych
rodzajów poddawanych przetwarzaniu i
powstających w wyniku przetwarzania w okresie
roku;
3. W przypadku gdy określenie rodzajów
odpadów jest niewystarczające do ustalenia
zagrożeń, jakie te odpady mogą powodować dla
życia lub zdrowia ludzi oraz dla środowiska,
właściwy organ może wezwać wnioskodawcę do
podania podstawowego składu chemicznego i
właściwości odpadów.
b) określa minimalny i maksymalny przepływ masy
Art. 42. ust. 2
Art. 42. 2. Zezwolenie na przetwarzanie odpadów
tych odpadów niebezpiecznych, ich najniższą i
pkt 11
wydaje się na wniosek posiadacza odpadów.
najwyższą wartość kaloryczną oraz maksymalną
Wniosek zawiera:
14
zawartość zanieczyszczeń, np. PCB, PCP, chloru,
11) określenie minimalnej i maksymalnej ilości
fluoru, siarki, metali ciężkich.
odpadów niebezpiecznych, ich najniższą i
najwyższą wartość kaloryczną oraz maksymalną
zawartość zanieczyszczeń, w szczególności PCB,
pentachlorofenolu (PCP), chloru, fluoru, siarki i
metali ciężkich – w przypadku zezwoleń
dotyczących instalacji do termicznego
przekształcania odpadów;
art. 4
Bez uszczerbku dla postanowień Traktatu, Państwa
nie wymaga
ust. 6
Członkowskie mogą wymieniać kategorie
transpozycji
odpadów, które mają być wspomniane w
pozwoleniu, które mogą być współspalane w
zdefiniowanych kategoriach współspalarni.
art. 4
Bez uszczerbku dla przepisów dyrektywy
POŚ
ust. 7
96/61/WE właściwe władze okresowo ponownie
rozważają i, w miarę potrzeby, aktualizują warunki
pozwolenia.
art. 4
W przypadku gdy operator spalarni lub
POŚ
ust. 8
współspalarni odpadów nie będących odpadami
niebezpiecznymi przewiduje zmianę eksploatacji,
która obejmowałaby spalanie lub współspalanie
odpadów niebezpiecznych, zmiana taka uważana
jest za dalszą zmianę w rozumieniu art. 2 ust. 10 lit.
b) dyrektywy 96/61/WE i stosuje się art. 12 ust. 2
tej dyrektywy.
art. 4
Jeśli spalarnia lub współspalarnia nie spełnia
Art. 47
Art. 47. 1. Jeżeli posiadacz odpadów, który
ust. 9
warunków pozwolenia, w szczególności w
Art. 160
uzyskał zezwolenie na zbieranie odpadów lub
odniesieniu do dopuszczalnych wielkości emisji do
Art. 161
zezwolenie na przetwarzanie odpadów, narusza
powietrza i wody, właściwe władze podejmują
przepisy ustawy w zakresie działalności objętej
działanie w celu osiągnięcia zgodności.
zezwoleniem lub działa niezgodnie z wydanym
+ POŚ
zezwoleniem, właściwy organ wzywa go do
+ PW
niezwłocznego zaniechania naruszeń,
wyznaczając termin usunięcia nieprawidłowości.
2. W przypadku gdy posiadacz odpadów, o
którym mowa w ust. 1, mimo wezwania, nadal
15
narusza przepisy ustawy lub działa niezgodnie z
wydanym zezwoleniem, właściwy organ cofa to
zezwolenie, w drodze decyzji, bez
odszkodowania.
3. Cofnięcie zezwolenia, o którym mowa w ust. 1,
powoduje zakończenie działalności objętej tym
zezwoleniem.
4. Decyzji, o której mowa w ust. 2, właściwy
organ może nadać rygor natychmiastowej
wykonalności, uwzględniając potrzebę
bezpiecznego dla środowiska zakończenia
działalności.
5. Posiadacz odpadów, któremu cofnięto
zezwolenie jest obowiązany do usunięcia
odpadów i skutków prowadzonej działalności,
objętej tym zezwoleniem, na własny koszt.
Przepisy art. 27 ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio.
6. Postępowanie w sprawie wydania decyzji, o
której mowa w ust. 2, wszczyna się z urzędu.
7. Nie wydaje się zezwolenia na zbieranie
odpadów lub zezwolenia na przetwarzanie
odpadów, jeżeli wniosek dotyczy uprawnień
wnioskodawcy objętych decyzją o cofnięciu, o
której mowa w ust. 2, a nie minęły 2 lata od dnia,
gdy decyzja o cofnięciu zezwolenia stała się
ostateczna.
Art. 160. 1. W przypadku niewykonania przez
zarządzającego spalarnią odpadów lub
współspalarnią odpadów obowiązków, o których
mowa w art. 154 – 159, wojewódzki inspektor
ochrony środowiska, kierując się stopniem
niewykonania obowiązków oraz zagrożeniem dla
życia, zdrowia ludzi lub dla środowiska, może
wydać decyzję o wstrzymaniu termicznego
16
przekształcania odpadów w tej spalarni lub
współspalarni.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, na
wniosek zarządzającego spalarnią odpadów lub
współspalarnią odpadów, wojewódzki inspektor
ochrony środowiska, kierując się stopniem
niewykonania obowiązków oraz zagrożeniem dla
życia, zdrowia ludzi lub dla środowiska, może, w
drodze postanowienia, ustalić termin do usunięcia
stwierdzonych nieprawidłowości, zawieszając na
ten czas postępowanie. Termin ten nie może być
dłuższy niż rok od dnia doręczenia postanowienia.
3. W przypadku nieusunięcia nieprawidłowości
w ustalonym terminie, wojewódzki inspektor
ochrony środowiska wstrzyma, w drodze decyzji,
termiczne przekształcanie odpadów w spalarni
odpadów lub współspalarni odpadów.
4. W decyzjach, o których mowa w ust. 1 i 3,
określa się również termin wstrzymania
termicznego przekształcania odpadów,
uwzględniając potrzebę bezpiecznego dla życia
lub zdrowia ludzi, lub dla środowiska
wstrzymania termicznego przekształcania
odpadów. Termin ten nie może być dłuższy niż
rok od dnia doręczenia decyzji.
5. Postępowanie w sprawie wydania decyzji o
wstrzymaniu termicznego przekształcania
odpadów wszczyna się z urzędu.
6. Decyzjom, o których mowa w ust. 1 i 3,
wojewódzki inspektor ochrony środowiska może
nadać rygor natychmiastowej wykonalności,
kierując się stopniem niewykonania obowiązków
oraz zagrożeniem dla życia lub zdrowia ludzi, lub
dla środowiska.
17
Art. 161. 1. Wstrzymanie termicznego
przekształcania odpadów nie wyłącza obowiązku
usunięcia skutków termicznego przekształcenia
odpadów na koszt zarządzającego spalarnią
odpadów lub współspalarnią odpadów.
2. Po stwierdzeniu, że ustały przyczyny
wstrzymania działalności, wojewódzki inspektor
ochrony środowiska, na wniosek zarządzającego
spalarnią lub współspalarnią odpadów, wyraża, w
drodze decyzji, zgodę na podjęcie termicznego
przekształcania odpadów.
3. W przypadku wstrzymania termicznego
przekształcania odpadów na okres dłuższy niż rok
cofa się zezwolenie na przetwarzanie odpadów.
Art. 5
Odbiór i dostarczanie odpadów
art. 5
Operator spalarni lub współspalarni podejmuje
Art. 159 ust. 1
Art. 159. 1. Zarządzający spalarnią odpadów lub
ust. 1
wszystkie niezbędne środki ostrożności dotyczące
współspalarnią odpadów jest obowiązany, w
dostarczania i odbioru odpadów w celu
czasie przyjmowania i termicznego
zapobieżenia lub ograniczenia w najwyższym
przekształcania odpadów, do podejmowania
praktycznie możliwym stopniu negatywnych
niezbędnych środków ostrożności mających na
skutków dla środowiska naturalnego, w
celu zapobieżenie lub ograniczenie negatywnych
szczególności w odniesieniu do zanieczyszczeń
skutków dla środowiska, w szczególności w
powietrza, gleby, wód powierzchniowych i
odniesieniu do zanieczyszczeń powietrza, gleby,
gruntowych, jak również zapachów i hałasu oraz
wód powierzchniowych i gruntowych oraz
bezpośredniego zagrożenia zdrowia ludzkiego.
zapachów i hałasu, a także bezpośredniego
Środki te spełniają co najmniej wymogi
zagrożenia życia lub zdrowia ludzi, oraz
wymienione w ust. 3 i 4.
przestrzegania wymagań w zakresie termicznego
przekształcania odpadów.
art. 5
Przed przyjęciem odpadów do spalarni lub
Art. 159 ust. 2
2. Zarządzający spalarnią odpadów lub
ust. 2
współspalarni, operator ustala masę każdej
współspalarnią odpadów, przyjmując odpady do
kategorii odpadów, jeśli możliwe według EKO.
ich termicznego przekształcenia, jest obowiązany
również do:
1) ustalenia masy odpadów;
2) sprawdzenia zgodności przyjmowanych
odpadów z danymi zawartymi w:
18