Rządowy projekt ustawy o odpadach
projekt dotyczy określenia zasad postępowania z odpadami, które mają zapewnić ochronę życia i zdrowia ludzi oraz ochronę środowiska, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju. Chodzi zwłaszcza o zapobieganie powstawaniu odpadów, ograniczanie ilości wytwarzanych odpadów, zmniejszanie ich negatywnego oddziaływania na środowisko, a także przygotowanie do ponownego użycia i wykorzystania.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 456
- Data wpłynięcia: 2012-05-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o odpadach
- data uchwalenia: 2012-12-14
- adres publikacyjny: Dz.U. 2013 r. poz. 21
456-c2
4) dodatkowe warunki przetwarzania odpadów, jeżeli wymaga tego
rodzaj odpadów, w szczególności niebezpiecznych, lub potrzeba
zachowania wymagań ochrony życia, zdrowia ludzi lub środowiska;
5)
miejsce
i
sposób
magazynowania
odpadów
oraz
rodzaj
magazynowanych odpadów;
6) minimalną i maksymalną ilość odpadów niebezpiecznych, ich
najniższą i najwyższą wartość kaloryczną oraz maksymalną zawartość
zanieczyszczeń, w szczególności PCB, pentachlorofenolu (PCP), chloru,
fluoru, siarki i metali ciężkich – w przypadku zezwoleń dotyczących
instalacji do termicznego przekształcania odpadów;
7) informacje, o których mowa w art. 95 ust. 4 - w przypadku instalacji
lub urządzeń do unieszkodliwiania zakaźnych odpadów medycznych lub
zakaźnych odpadów weterynaryjnych;
8) informacje wynikające z przepisów odrębnych;
9) czas obowiązywania zezwolenia.
3. Jeżeli zezwolenie na przetwarzanie odpadów wydawane jest na okres
krótszy niż rok, w zezwoleniu określa się ilość odpadów
przewidywanych do przetworzenia w okresie obowiązywania tego
zezwolenia.
4. W zezwoleniu na przetwarzanie odpadów można dodatkowo określić
uzasadnione technologicznie warunki eksploatacyjne odbiegające od
normalnych oraz czas ich utrzymywania, uzasadniony względami
technologicznymi.
5. W przypadku nowej instalacji do przetwarzania odpadów, zezwolenie
na przetwarzanie odpadów może dodatkowo określać warunki
eksploatacyjne odbiegające od normalnych na czas potrzebny do
rozruchu tej instalacji i osiągnięcia przez nią mocy przerobowej, nie
dłuższy niż rok.
6. Przepisu ust. 5 nie stosuje się do składowiska odpadów.
Art. 4
2. Zezwolenie jest wydawane jedynie na czas
N
Art. 44
Art. 44. Zezwolenie na zbieranie odpadów i zezwolenie na przetwarzanie
ust. 2
ograniczony. Może być przedłużane.
odpadów wydaje się na czas oznaczony, nie dłuższy niż 10 lat.
Art. 5
W przypadku odprowadzania lub zatapiania
N
Nie
odpadów, właściwe władze mogą, zgodnie z art.
wymaga
2 na podstawie informacji dostarczonych
transpozy
zgodnie z załącznikiem I wydać zezwolenie,
cji –
określone w art. 4, pod warunkiem że:
polskie
a) odpadów nie można unieszkodliwić w
przepisy
bardziej właściwy sposób;
zabraniają
10
b)
ocena
przeprowadzona
na
podstawie
odprowad
dostępnej wiedzy naukowej i technicznej
zania i
wykazuje, że nie wystąpią zarówno
zrzutu
natychmiastowe,
jak
i
późniejsze
odpadów
szkodliwe
skutki
dla
środowiska
dwutlenku
wodnego;
tytanu do
c) nie ma szkodliwych skutków dla wodniactwa,
wód –
wędkarstwa, działalności rekreacyjnej,
wydobycia surowców, odsalania, hodowli
ryb i skorupiaków oraz dla regionów o
szczególnym znaczeniu naukowym lub
dla
innego
zgodnego
z
prawem
wykorzystywania środowiska wodnego.
Art. 6
W przypadku składowania, zwałowania albo
N
wtryskiwania właściwe władze mogą, zgodnie z
art. 2 i na podstawie informacji dostarczonych
zgodnie z załącznikiem I, wydać zezwolenie,
określone w art. 4, pod warunkiem że:
a) odpadów nie można unieszkodliwić w
bardziej właściwy sposób;
b)
ocena
przeprowadzona
na
podstawie
dostępnej wiedzy naukowej i technicznej
wykazuje, że nie wystąpią zarówno
natychmiastowe,
jak
i
późniejsze
szkodliwe skutki dla wód podziemnych,
gleby i atmosfery;
c) nie ma szkodliwych skutków dla działalności
rekreacyjnej,
wydobycia
surowców,
roślin, zwierząt, regionów o specjalnym
znaczeniu naukowym lub dla innego
zgodnego z prawem wykorzystywania
danego środowiska.
Art. 7
Niezależnie od metody i zakresu przetwarzania
T
Art. 97,
Art. 97. Zakazuje się unieszkodliwiania, polegającego na odprowadzaniu
ust. 1
odpadów,
ich
odprowadzaniu,
zatapianiu,
100,
do morza, w tym lokowania na dnie morza, odpadów pochodzących z
składowaniu, zwałowaniu oraz wtryskiwaniu do
SOT
procesów wytwarzania dwutlenku tytanu oraz z przetwarzania tych
środowiska towarzyszy monitorowanie odpadów
odpadów.
i danego środowiska, określone w załączniku II,
2. Posiadacz odpadów pochodzących z procesów wytwarzania dwutlenku
przy
uwzględnieniu
aspektów
fizycznych,
tytanu oraz z przetwarzania tych odpadów jest obowiązany do
chemicznych, biologicznych i ekologicznych.
prowadzenia monitoringu składowisk oraz miejsc magazynowania tych
11
odpadów.
3. Marszałek województwa, biorąc pod uwagę stan środowiska oraz
zagrożenia dla środowiska, życia lub zdrowia ludzi, może, w drodze
decyzji, zobowiązać posiadacza odpadów pochodzących z procesów
wytwarzania dwutlenku tytanu oraz z przetwarzania tych odpadów do
prowadzenia dodatkowych badań wpływu tych odpadów na jakość wód
oraz zwiększyć częstotliwość prowadzenia wszystkich badań.
4. Postępowanie w sprawie wydania decyzji, o której mowa w ust. 3,
wszczyna się z urzędu.
Art. 100. 1. Minister właściwy do spraw środowiska w porozumieniu z
ministrem właściwym do spraw gospodarki określi, w drodze
rozporządzenia, odpady pochodzące z procesów wytwarzania dwutlenku
tytanu oraz z przetwarzania tych odpadów, które nie mogą być
unieszkodliwiane przez ich składowanie, kierując się właściwościami
odpadów oraz ich oddziaływaniem na środowisko w trakcie
długotrwałego składowania.
2. Minister właściwy do spraw środowiska określi, w drodze
rozporządzenia, zakres, obowiązkowe i dodatkowe badania wpływu
odpadów pochodzących z procesów wytwarzania dwutlenku tytanu oraz
z przetwarzania tych odpadów na jakość wód, sposoby, metody
referencyjne badań i warunki prowadzenia monitoringu składowisk tych
odpadów oraz miejsc ich magazynowania, kierując się właściwościami
odpadów oraz ich oddziaływaniem na środowisko w trakcie
długotrwałego składowania.
Art. 7
Działania związane z monitorowaniem są
T
Art. 33
Art. 33. 1. Posiadacz odpadów jest obowiązany do postępowania z
ust. 2
prowadzone okresowo przez jeden lub więcej
ust. 1, Art. odpadami w sposób zgodny z zasadami gospodarki odpadami, o których
organów
wyznaczonych
przez
Państwo
98 ust. 2
mowa w art. 16 – 31, w tym do prowadzenia procesów przetwarzania
Członkowskie, którego właściwe władze wydały
odpadów w sposób zapewniający, aby procesy te oraz powstające z nich
zezwolenie, określone w art. 4. W przypadku
odpady nie stwarzały zagrożenia dla życia lub zdrowia ludzi oraz dla
zanieczyszczeń o charakterze transgranicznym
środowiska, a także w sposób zgodny z przepisami o ochronie
między Państwami Członkowskimi, dany organ
środowiska i planami gospodarki odpadami.
wyznaczony jest wspólnie przez zainteresowane
Art. 98 ust. 2 Posiadacz odpadów pochodzących z procesów wytwarzania
strony.
dwutlenku tytanu oraz z przetwarzania tych odpadów jest obowiązany do
prowadzenia monitoringu składowisk oraz miejsc magazynowania tych
odpadów.
Art. 7
W ciągu jednego roku od notyfikacji niniejszej
N
ust. 3
dyrektywy
Komisja
przedkłada
Radzie
propozycję dotyczącą procedur nadzoru i
monitorowania określonych środowisk. Rada
12
stanowi w sprawie tej propozycji w terminie
sześciu miesięcy od opublikowania opinii
Parlamentu
Europejskiego
i
Komitetu
Ekonomiczno-Społecznego
w
Dzienniku
Urzędowym Wspólnot Europejskich.
Art. 8
Właściwe
władze
danego
Państwa
T
Art. 47
Art. 47. 1. Jeżeli posiadacz odpadów, który uzyskał zezwolenie na
ust. 1
Członkowskiego podejmują wszelkie właściwe
zbieranie odpadów lub zezwolenie na przetwarzanie odpadów, narusza
kroki w celu naprawienia jednej z podanych
przepisy ustawy w zakresie działalności objętej zezwoleniem lub działa
niżej sytuacji, żądając w razie potrzeby
niezgodnie z wydanym zezwoleniem, właściwy organ wzywa go do
zawieszenia
działań
związanych
z
niezwłocznego zaniechania naruszeń, wyznaczając termin usunięcia
odprowadzaniem, zatapianiem, składowaniem,
nieprawidłowości.
zwałowaniem lub wtryskiwaniem odpadów:
2. W przypadku gdy posiadacz odpadów, o którym mowa w ust. 1, mimo
a) jeśli wyniki monitorowania przewidzianego w
wezwania, nadal narusza przepisy ustawy lub działa niezgodnie z
załączniku II rozdział A pkt 1 wskazują, że
wydanym zezwoleniem, właściwy organ cofa to zezwolenie, w drodze
warunki
uprzednio
wydanego
zezwolenia,
decyzji, bez odszkodowania.
określonego w art. 4, 5 i 6, nie zostały spełnione;
3. Cofnięcie zezwolenia, o którym mowa w ust. 1, powoduje zakończenie
lub
działalności objętej tym zezwoleniem.
b) jeśli wyniki badań ostrej toksyczności,
4. Decyzji, o której mowa w ust. 2, właściwy organ może nadać rygor
określone w załączniku II rozdział A pkt 2
natychmiastowej wykonalności, uwzględniając potrzebę bezpiecznego
wskazują na przekroczenie ustanowionych tam
dla środowiska zakończenia działalności.
wartości granicznych; lub
5. Posiadacz odpadów, któremu cofnięto zezwolenie jest obowiązany do
c) jeśli wyniki monitorowania, które Państwa
usunięcia odpadów i skutków prowadzonej działalności, objętej tym
Członkowskie obowiązane są prowadzić w
zezwoleniem, na własny koszt. Przepisy art. 27 ust. 4 i 5 stosuje się
odniesieniu do tego środowiska naturalnego,
odpowiednio.
wykazują
pogorszenie
w
odniesieniu
do
6. Postępowanie w sprawie wydania decyzji, o której mowa w ust. 2,
badanego obszaru albo
wszczyna się z urzędu.
d) jeśli odprowadzanie lub zatapianie powoduje
7. Nie wydaje się zezwolenia na zbieranie odpadów lub zezwolenia na
szkodliwe skutki dla wodniactwa, wędkarstwa,
przetwarzanie
odpadów,
jeżeli
wniosek
dotyczy
uprawnień
działalności rekreacyjnej, wydobycia surowców,
wnioskodawcy objętych decyzją o cofnięciu zezwolenia, o której mowa
odsalania, hodowli ryb i skorupiaków oraz dla
w ust. 2, a nie minęły 2 lata od dnia, gdy decyzja o cofnięciu zezwolenia
regionów o specjalnym znaczeniu naukowym
stała się ostateczna.
lub
innego
zgodnego
z
prawem
wykorzystywania środowiska wodnego; lub
e)
jeśli
składowanie,
zwałowanie
lub
wtryskiwanie powoduje szkodliwe skutki dla
działalności rekreacyjnej, wydobycia surowców,
roślin, zwierząt oraz dla regionów o specjalnym
znaczeniu naukowym lub innego zgodnego z
prawem wykorzystywania danego środowiska.
13
Art. 8
Jeśli
sprawa
dotyczy
kilku
Państw
N
ust. 2
Członkowskich, działania są podejmowane po
konsultacji.
Art. 9
Państwa Członkowskie opracowują programy
T
Art. 34-35 Art. 34. 1. Dla osiągnięcia celów założonych w polityce ekologicznej
stopniowego
zmniejszania
i
ostatecznej
państwa, oddzielenia tendencji wzrostu ilości wytwarzanych odpadów i
eliminacji zanieczyszczeń powodowanych przez
ich wpływu na środowisko od tendencji wzrostu gospodarczego kraju,
odpady z istniejących zakładów przemysłowych.
wdrażania hierarchii sposobów postępowania z odpadami oraz zasady
Programy, wspomniane w ust. 1, ustalają ogólne
samowystarczalności i bliskości, a także utworzenia i utrzymania w kraju
cele dotyczące zmniejszenia zanieczyszczenia
zintegrowanej i wystarczającej sieci instalacji gospodarowania odpadami,
odpadami płynnymi, stałymi i gazowymi, które
spełniających wymagania ochrony środowiska, opracowuje się plany
należy osiągnąć najpóźniej do dnia 1 lipca 1987
gospodarki odpadami.
r. Programy zawierają również cele pośrednie.
2. Plany gospodarki odpadami są zgodne z polityką ekologiczną państwa.
Ponadto zawierają one informację o stanie
3. Plany gospodarki odpadami są opracowywane na poziomie krajowym
danego środowiska, środkach podejmowanych
i wojewódzkim.
w celu zmniejszenia zanieczyszczenia oraz o
4. Plany gospodarki odpadami dotyczą odpadów wytworzonych na
metodach
przetwarzania
odpadów
obszarze, dla którego jest sporządzany plan, oraz przywożonych na ten
pochodzących
bezpośrednio
z
procesu
obszar, w tym odpadów komunalnych, odpadów ulegających
produkcyjnego.
biodegradacji, odpadów opakowaniowych i odpadów niebezpiecznych.
5. Plany gospodarki odpadami obejmują również środki służące
zapobieganiu powstawaniu odpadów. Przykłady środków służących
zapobieganiu powstawaniu odpadów określa załącznik nr 5 do ustawy.
Art. 35. 1. Plany gospodarki odpadami zawierają:
1) analizę aktualnego stanu gospodarki odpadami na obszarze, dla
którego jest sporządzany plan, w tym informacje na temat:
a) istniejących środków służących zapobieganiu powstawaniu odpadów i
oceny ich użyteczności,
b) rodzajów, ilości i źródeł powstawania odpadów,
c) rodzajów i ilości odpadów poddawanych poszczególnym procesom
odzysku, również w instalacjach położonych poza terytorium kraju,
d) rodzajów i ilości odpadów poddawanych poszczególnym procesom
unieszkodliwiania, również w instalacjach położonych poza terytorium
kraju,
e) istniejących systemów gospodarowania odpadami, w tym również
zbierania odpadów,
f) rodzajów, rozmieszczenia i mocy przerobowych instalacji do
przetwarzania odpadów, w tym olejów odpadowych i innych odpadów
niebezpiecznych, oraz odpadów objętych szczegółowymi przepisami,
g) identyfikacji problemów w zakresie gospodarki odpadami, w tym
oceny potrzeby tworzenia nowych lub zmiany systemów zbierania
14