eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o odpadach

Rządowy projekt ustawy o odpadach

projekt dotyczy określenia zasad postępowania z odpadami, które mają zapewnić ochronę życia i zdrowia ludzi oraz ochronę środowiska, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju. Chodzi zwłaszcza o zapobieganie powstawaniu odpadów, ograniczanie ilości wytwarzanych odpadów, zmniejszanie ich negatywnego oddziaływania na środowisko, a także przygotowanie do ponownego użycia i wykorzystania.

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 456
  • Data wpłynięcia: 2012-05-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o odpadach
  • data uchwalenia: 2012-12-14
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2013 r. poz. 21

456-c2


4) podatności odpadów na zmiany fizyczne, chemiczne i biochemiczne

oraz wzajemnego oddziaływania w danym środowisku z innymi

substancjami organicznymi i nieorganicznymi;

5) położenia geograficznego składowiska odpadów wraz z

charakterystyką przyległych obszarów;

6) sposobu opakowania oraz stosowanych sposobów ograniczania

rozprzestrzeniania się odpadów;

7) środków ostrożności podjętych w celu uniknięcia zanieczyszczenia

środowiska.

2. Posiadacz odpadów pochodzących z procesów wytwarzania dwutlenku

tytanu oraz z przetwarzania tych odpadów jest obowiązany do

prowadzenia monitoringu składowisk oraz miejsc magazynowania tych

odpadów.

3. Marszałek województwa, biorąc pod uwagę stan środowiska oraz

zagrożenia dla środowiska, życia lub zdrowia ludzi, może, w drodze

decyzji, zobowiązać posiadacza odpadów pochodzących z procesów

wytwarzania dwutlenku tytanu oraz z przetwarzania tych odpadów do

prowadzenia dodatkowych badań wpływu tych odpadów na jakość wód

oraz zwiększyć częstotliwość prowadzenia wszystkich badań.

4. Postępowanie w sprawie wydania decyzji, o której mowa w ust. 3,

wszczyna się z urzędu.

Art. 99. 1. Posiadacz odpadów pochodzących z procesów wytwarzania

dwutlenku tytanu oraz z przetwarzania tych odpadów jest obowiązany w

sprawozdaniu o wytwarzanych

odpadach i o gospodarowaniu odpadami, o którym mowa w art. 75,

zamieścić informację o ilości siarczanów lub chlorków w odpadach

przypadających na Mg wyprodukowanego dwutlenku tytanu.

2. W procesie siarczanowym wytwarzania dwutlenku tytanu ilość

wytwarzanych odpadów w przeliczeniu na tonę wyprodukowanego

dwutlenku tytanu nie może przekraczać 5,0 Mg siarczanów.

Art. 100. 1. Minister właściwy do spraw środowiska w porozumieniu z

ministrem właściwym do spraw gospodarki określi, w drodze

rozporządzenia, odpady pochodzące z procesów wytwarzania dwutlenku

tytanu oraz z przetwarzania tych odpadów, które nie mogą być

unieszkodliwiane przez ich składowanie, kierując się właściwościami

odpadów oraz ich oddziaływaniem na środowisko w trakcie

długotrwałego składowania.

2. Minister właściwy do spraw środowiska określi, w drodze

rozporządzenia, zakres, obowiązkowe i dodatkowe badania wpływu

5

odpadów pochodzących z procesów wytwarzania dwutlenku tytanu oraz

z przetwarzania tych odpadów na jakość wód, sposoby, metody

referencyjne badań i warunki prowadzenia monitoringu składowisk tych

odpadów oraz miejsc ich magazynowania, kierując się właściwościami

odpadów oraz ich oddziaływaniem na środowisko w trakcie

długotrwałego składowania.



Art. 41. 1. Prowadzenie zbierania odpadów i prowadzenie przetwarzania

odpadów wymaga uzyskania zezwolenia.

2. Zezwolenie na zbieranie odpadów i zezwolenie na przetwarzanie

odpadów wydaje, w drodze decyzji, organ właściwy odpowiednio ze

względu na miejsce zbierania lub przetwarzania odpadów.

3. Organem właściwym jest:

1) marszałek województwa:

a) dla przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na

środowisko w rozumieniu ustawy z dnia 3 października 2008 r. o

udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale
społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na
środowisko,
b) dla odpadów innych niż niebezpieczne poddawanych odzyskowi w
procesie odzysku polegającym na wypełnianiu terenów niekorzystnie
przekształconych, jeżeli ilość umieszczanych w wyrobisku lub
zapadlisku odpadów jest nie mniejsza niż 10 Mg na dobę lub całkowita
pojemność wyrobiska lub zapadliska jest nie mniejsza niż 25 000 Mg,
2) starosta – w pozostałych przypadkach

– z zastrzeżeniem ust. 4.
4. Organem właściwym do wydania zezwolenia na zbieranie odpadów i
zezwolenia na przetwarzanie odpadów na terenach zamkniętych jest
regionalny dyrektor ochrony środowiska.
5. Działalność wymagająca uzyskania zezwolenia na zbieranie odpadów i
zezwolenia na przetwarzanie odpadów może być, na wniosek posiadacza
odpadów, objęta jednym zezwoleniem na zbieranie i przetwarzanie
odpadów.
6. Zezwolenie na zbieranie i przetwarzanie odpadów, o którym mowa w
ust. 5, może być wydane, jeżeli wydający je organ byłby jednocześnie
właściwy do wydania danego zezwolenia na zbieranie odpadów i
zezwolenia na przetwarzanie odpadów.
7. Wydanie zezwolenia na przetwarzanie odpadów polegającego na

6
unieszkodliwianiu zakaźnych odpadów medycznych i zakaźnych
odpadów weterynaryjnych wymaga zgody Głównego Inspektora
Sanitarnego, o której mowa w art. 95 ust. 3.
8. Do wydania zezwolenia na zbieranie i przetwarzanie odpadów stosuje
się odpowiednio przepisy dotyczące zezwolenia na zbieranie odpadów
oraz zezwolenia na przetwarzanie odpadów.
9. Ilekroć w ustawie jest mowa o zezwoleniu na zbieranie odpadów lub
zezwoleniu na przetwarzanie odpadów rozumie się przez to również
zezwolenie na zbieranie i przetwarzanie odpadów.
10. Do zezwolenia na zbieranie odpadów i zezwolenia na przetwarzanie
odpadów nie stosuje się przepisu art. 11 ust. 9 ustawy z dnia 2 lipca 2004
r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz.
1447, z późn. zm.1)).
Art. 42. 1. Zezwolenie na zbieranie odpadów wydaje się na wniosek
posiadacza odpadów. Wniosek zawiera:
1) numer identyfikacji podatkowej (NIP) i numer REGON posiadacza
odpadów, o ile posiada;
2) wyszczególnienie rodzajów odpadów przewidzianych do zbierania;
3) oznaczenie miejsca zbierania odpadów;
4) wskazanie miejsca i sposobu oraz rodzaju magazynowanych odpadów;
5) szczegółowy opis stosowanej metody lub metod zbierania odpadów;
6) przedstawienie możliwości technicznych i organizacyjnych
pozwalających należycie wykonywać działalność w zakresie zbierania
odpadów, ze szczególnym uwzględnieniem kwalifikacji zawodowych lub
przeszkolenia pracowników oraz liczby i jakości posiadanych instalacji i
urządzeń odpowiadających wymaganiom ochrony środowiska;
7) przewidywany okres wykonywania działalności w zakresie zbierania
odpadów;
8) opis czynności podejmowanych w ramach monitorowania i kontroli
działalności objętej zezwoleniem;
9) opis czynności, które zostaną podjęte, w przypadku zakończenia
działalności objętej zezwoleniem, i związanej z tym ochrony terenu, na
którym działalność ta była prowadzona;
10) informacje wymagane na podstawie odrębnych przepisów.
2. Zezwolenie na przetwarzanie odpadów wydaje się na wniosek
posiadacza odpadów. Wniosek zawiera:
1) numer identyfikacji podatkowej (NIP) i numer REGON posiadacza
odpadów, o ile posiada;
2) wyszczególnienie rodzajów odpadów przewidzianych do

7
przetwarzania;
3) określenie masy odpadów poszczególnych rodzajów poddawanych
przetwarzaniu i powstających w wyniku przetwarzania w okresie roku;
4) oznaczenie miejsca przetwarzania odpadów;
5) wskazanie miejsca i sposobu oraz rodzaju magazynowanych odpadów
oraz rodzaj magazynowanych odpadów;
6) szczegółowy opis stosowanej metody lub metod przetwarzania
odpadów, w tym wskazanie procesu przetwarzania, zgodnie z
załącznikami nr 1 i 2 do ustawy, oraz opis procesu technologicznego z
podaniem rocznej mocy przerobowej instalacji lub urządzenia, a w
uzasadnionych przypadkach – także godzinnej mocy przerobowej;
7) przedstawienie możliwości technicznych i organizacyjnych
pozwalających należycie wykonywać działalność w zakresie
przetwarzania odpadów, ze szczególnym uwzględnieniem kwalifikacji
zawodowych lub przeszkolenia pracowników oraz liczby i jakości
posiadanych instalacji i urządzeń odpowiadających wymaganiom
ochrony środowiska;
8) przewidywany okres wykonywania działalności w zakresie
przetwarzania odpadów;
9) opis czynności podejmowanych w ramach monitorowania i kontroli
działalności objętej zezwoleniem;
10) opis czynności, które zostaną podjęte, w przypadku zakończenia
działalności objętej zezwoleniem, i związanej z tym ochrony terenu, na
którym działalność ta była prowadzona;
11) określenie minimalnej i maksymalnej ilości odpadów
niebezpiecznych, ich najniższą i najwyższą wartość kaloryczną oraz
maksymalną zawartość zanieczyszczeń, w szczególności PCB,
pentachlorofenolu (PCP), chloru, fluoru, siarki i metali ciężkich – w
przypadku zezwoleń dotyczących instalacji do termicznego
przekształcania odpadów;
12) informacje, o których mowa w art. 95 ust. 5 – w przypadku zezwoleń
na przetwarzanie zakaźnych odpadów medycznych lub zakaźnych
odpadów
weterynaryjnych
dotyczących
unieszkodliwiania
tych
odpadów;
13) informacje, o których mowa w art. 98 ust. 1 – w przypadku zezwoleń
na przetwarzanie dotyczących unieszkodliwiania odpadów pochodzących
z procesów wytwarzania dwutlenku tytanu oraz z przetwarzania tych
odpadów, przez ich składowanie do ustalenia zagrożeń, jakie te odpady
mogą powodować dla życia lub zdrowia ludzi oraz dla środowiska;

8
14) informacje wymagane na podstawie odrębnych przepisów.

3. W przypadku gdy określenie rodzajów odpadów jest niewystarczające
do ustalenia zagrożeń, jakie te odpady mogą powodować dla życia lub
zdrowia ludzi oraz dla środowiska, właściwy organ może wezwać
wnioskodawcę do podania podstawowego składu chemicznego i
właściwości odpadów.
4. Do wniosków, o których mowa w ust. 1 i 2, dołącza się decyzję o
środowiskowych uwarunkowaniach, o której mowa w art. 71 ustawy z
dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i
jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o
ocenach oddziaływania na środowisko, o ile jest wymagana.
5. Do wniosku o zezwolenie na przetwarzanie odpadów przez termiczne
przekształcanie odpadów lub składowanie odpadów dołącza się
świadectwo stwierdzające kwalifikacje kierownika odpowiednio spalarni
lub współspalarni albo składowiska odpadów w zakresie gospodarowania
odpadami, odpowiednie do prowadzonych procesów przetwarzania
odpadów.
Art. 43. 1. W zezwoleniu na zbieranie odpadów określa się:
1) numer identyfikacji podatkowej (NIP) i numer REGON posiadacza
odpadów, o ile posiada;
2) rodzaje odpadów przewidywanych do zbierania;
3) oznaczenie miejsca zbierania odpadów;
4) wskazanie miejsca i sposobu oraz rodzaju magazynowanych odpadów;
5) opis metody lub metod zbierania odpadów;
6) dodatkowe warunki zbierania odpadów, jeżeli wymaga tego specyfika
odpadów, w szczególności niebezpiecznych, lub potrzeba zachowania
wymagań ochrony życia, zdrowia ludzi lub środowiska;
7) wymagania wynikające z przepisów odrębnych;
8) czas obowiązywania zezwolenia.
2. W zezwoleniu na przetwarzanie odpadów określa się:
1) numer identyfikacji podatkowej (NIP) i numer REGON posiadacza
odpadów, o ile posiada;
2) rodzaj i ilość odpadów przewidywanych do przetworzenia w okresie
roku;
3) miejsce i dopuszczoną metodę lub metody przetwarzania odpadów, ze
wskazaniem procesu przetwarzania, zgodnie z załącznikami nr 1 i 2 do
ustawy, oraz opis procesu technologicznego z podaniem rocznej mocy
przerobowej instalacji lub urządzenia, a w uzasadnionych przypadkach –

9
strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 10 ... 50 ... 71

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: