eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich

Rządowy projekt ustawy o Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich

Rządowy projekt ustawy o Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 454
  • Data wpłynięcia: 2012-05-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich
  • data uchwalenia: 2012-08-31
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1068

454

Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA
I GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia …………

w sprawie określenia wymagań w zakresie budowy statku, jego stałych urządzeń i
wyposażenia dla statków nieobjętych umowami międzynarodowymi


Na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim
(Dz. U. z 2011 r. Nr 228, poz. 1368) zarządza się, co następuje:

§ 1. Rozporządzenie określa wymagania w zakresie budowy statku, jego stałych urządzeń
i wyposażenia dla statków nieobjętych umowami międzynarodowymi, zwanych dalej
„statkami”.

§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o statku – rozumie się przez to statek morski
o polskiej przynależności, o którym mowa w § 1.

§ 3. Statek może być używany w żegludze morskiej, jeśli spełnia wymagania techniczne
w zakresie:
1) kadłuba,
2) urządzeń sterowych,
3) urządzeń kotwicznych,
4) urządzeń holowniczych i cumowniczych,
5) stałych urządzeń połowowych,
6) masztów i olinowania,
7) silników napędowych głównych,
8) mechanizmów pomocniczych,
9) kotłów parowych oraz ich wyposażenia,

1) Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej kieruje działem administracji rządowej
– gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada
2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
(Dz. U. Nr 248, poz. 1494).

10) zbiorników ciśnieniowych oraz ich urządzeń,
11) rurociągów,
12) wałów śrubowych oraz śrub napędowych i innych pędników,
13) urządzeń elektrycznych oraz ich instalacji,
14) urządzeń automatyki,
15) konstrukcyjnej ochrony przeciwpożarowej,
16) urządzeń i instalacji gaśniczych oraz sprzętu gaśniczego,
17) wolnej burty,
18) stateczności,
19) niezatapialności,
20) środków i urządzeń ratunkowych,
21) świateł nawigacyjnych i środków sygnałowych,
22) urządzeń radiowych,
23) wyposażenia nawigacyjnego,
24) urządzeń d wignicowych,
25) innych urządzeń mających wpływ na bezpieczeństwo statku.

§ 4. W zakresie zagadnień, o których mowa w § 3 uznaje się za obowiązujące przepisy
klasyfikacyjne upoważnionej organizacji, dotyczące:
1) klasyfikacji i budowy statków morskich,
2) klasyfikacji i budowy małych statków morskich,
3) klasyfikacji i budowy jachtów morskich,
4) klasyfikacji i budowy łodzi motorowych,
5) klasyfikacji i budowy statków śródlądowych,
6) klasyfikacji i budowy ruchomych jednostek górnictwa morskiego,
7) klasyfikacji i budowy doków pływających,
8) urządzeń d wignicowych.

§ 5.
W zakresie wymagań techniczno-eksploatacyjnych, dotyczących poszczególnych
urządzeń, o których mowa w § 3, obowiązują przepisy klasyfikacyjne upoważnionej
organizacji oraz odrębne przepisy.

§ 6. Rodzaje wyposażenia takie, jak:
1) materiały konstrukcyjne objęte wymaganiami ochrony przeciwpożarowej,

2
2) sprzęt gaśniczy,
3) środki i urządzenia ratunkowe,
4) urządzenia radiowe,
5) wyposażenie nawigacyjne
mogą być zainstalowane na statkach wtedy, gdy są uznanego typu lub objęte są
szczegółowymi normami dotyczącymi badań.

§ 7. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.


MINISTER TRANSPORTU, BUDOWNICTWA
I GOSPODARKI MORSKIEJ

3
Uzasadnienie

Projekt rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
w sprawie określenia wymagań w zakresie budowy statku, jego stałych urządzeń
i wyposażenia dla statków nieobjętych umowami międzynarodowymi, zwany dalej
„projektem rozporządzenia”, stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego
w art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. z 2011 r.
Nr 228, poz. 1368, z pó n. zm.), zwanej dalej „ustawą”.

Każdy statek używany w żegludze morskiej powinien spełniać określone wymagana
techniczne w zakresie budowy, stałych urządzeń i wyposażenia zapewniającego bezpieczne
uprawianie żeglugi, ochronę środowiska morskiego oraz bezpieczeństwa życia i zdrowia osób
na nim przebywających. Dla statków konwencyjnych wymagania te są określone przez
konwencje międzynarodowe, których Polska jest stroną i nie ma potrzeby określać ich
w oddzielnych przepisach. Statki niekonwencyjne pomimo, że nie podlegają konwencjom
również powinny spełniać określone wymagania, które muszą zostać określone w prawie
krajowym. Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej, zgodnie z delegacją ustawową
do rozporządzenia uznaje przepisy klasyfikacyjne upoważnionych uznanych organizacji
określające wymagania w przedmiotowym zakresie. Upoważnione organizacje to instytucje
klasyfikacyjne uznane przez Komisję Europejską, które uzyskały upoważnienie do
wykonywania zadań administracji morskiej RP.

Rozporządzenie nie podlega notyfikacji Komisji Europejskiej, zgodnie
z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039, z pó n. zm.).
Nie istnieje również konieczność przedstawiania rozporządzenia właściwym instytucjom
i organom Unii Europejskiej, zgodnie z § 12a uchwały nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca
2002 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 13, poz. 221, z pó n.zm.).

Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz.1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337), rozporządzenie
zostanie zamieszczone w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie internetowej
Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.

Rozporządzenie wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Rozporządzenie jest zgodne z prawem Unii Europejskiej.

4
Ocena skutków regulacji (OSR)

1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projekt rozporządzenia oddziałuje na następujące podmioty:
1) uznane organizacje upoważnione do działania w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej;
2) urzędy morskie;
3) armatorów statków niekonwencyjnych.

2. Konsultacje społeczne
W ramach konsultacji społecznych projekt rozporządzenia zostanie przesłany do
następujących podmiotów:
1) Polski Rejestr Statków S.A. w Gdańsku;
2) Det Norske Veritas Polska;
3) Germanischer Lloyd Polska;
4) Rosyjski Morski Rejestr Statków Oddział w Polsce;
5) Lloyd’s Register Polska;
6) RINA Poland;
7) Związek Armatorów Polskich;
8) Polska egluga Bałtycka;
9) Polska egluga Morska;
10) Unibaltic;
11) Baltramp Shipping Sp. z o.o.;
12) Unity Line Sp. z o.o.;
13) Polskie Linie Oceaniczne;
14) Polski Związek eglarski.

3. Wpływ regulacji na dochody i wydatki sektora przedsiębiorstw
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na dochody i wydatki sektora
przedsiębiorstw.

Skutki wprowadzenia regulacji

1. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na wydatki sektora publicznego.

2. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.

3. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie rozporządzenia wpłynie pozytywnie na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość. Większa liczba instytucji klasyfikacyjnych będzie mogła sprawować
nadzór klasyfikacyjny nad statkami niekonwencyjnymi, co spowoduje konkurencyjność rynku
w tym zakresie.

4. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionów.

5. Wpływ regulacji na stan środowiska
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na stan środowiska.

05/05/EP

5
strony : 1 ... 10 ... 21 . [ 22 ] . 23 ... 30 ... 35

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: